PR fail: Vraťte nám všechny peníze Aneb jak Nadace Agrofert ukázala svůj pravý účel

27. 1. 2023 | Petr Michl
Nadace Agrofert svou reakcí na gesto hospicu Girasole jen dokázala své pravé poslání. Není jím pomáhat lidem, ale vylepšovat veřejný obraz holdingu a Andreje Babiše. Když jejich dar přestane plnit tento účel, pozbývá významu.


Zdroj: Nadace Agrofert

V rámci posledního týdne před 2. kolem volby prezidenta došlo k zajímavé mediální přestřelce mezi hospicem Girasole z Hustopečí u Brna a Nadací Agrofert. Hospic byl příjemcem darů od Nadace Agrofert. Po nedělní debatě mezi prezidentskými kandidáty Petrem Pavlem a Andrejem Babišem ovšem vedení hospice deklarovalo, že vrací Nadaci Agrofert její poslední dar ve výši 300 tisíc korun. Na dalším vývoji událostí je zajímavá reakce veřejnosti, která jim na darech tuto částku násobně vrátila. Z pohledu komunikačního oboru je nicméně až učebnicově špatné to, jakým způsobem se Nadace Agrofert ke gestu hospicu Girasole postavila.

Co hospicu Girasole vadilo

Vztah Andreje Babiše k holdingu Agrofert je složitý. Po vstupu do politiky ho uložil do svěřenského fondu a oficiálně by s ním neměl mít nic společného. Realita je ovšem jiná. Dle zjištění Radiožurnálu z roku 2020 úřady ve Velké Británii evidují ex-premiéra ČR jako osobu stále ovládající holding Agrofert.  Dle dokumentů svěřenských fondů je Andrej Babiš jejich jediným obmyšleným. Reálně ale veřejně hraje zvláštní hru, kdy je Agrofert při dotazech na střet zájmů „firma, se kterou už nemá nic společného“ či „bývalá firma“. V jiných případech je to ale „jeho firma“. Nadace Agrofert je pak odnoží holdingu za účelem konat dobro. U koncernů s miliardovými obraty nejsou podobné nadace ničím neobvyklým, do určité míry snižují daňový základ mateřské společnosti a vylepšují její veřejný obraz, často dávají pracovní náplň manželkám miliardářů. V tomto ohledu Nadace Agrofert plně splňuje řečené, k tomu skutečně pomáhá velkému množství neziskových organizací i lidí.

Je pak samozřejmě jen rozhodnutím subjektů, které Nadaci Agrofert žádají o podporu, aby zvážili, zdali jsou smíření s navázáním nadace na Agrofert a dosud přímou vazbou na Andreje Babiše, který je předsedou její správní rady a také do ní posílá svůj poslanecký plat. Ředitel společnosti Girasole se rozhodl, že mu to nevyhovuje zpětně, a to po prezidentském duelu na České televizi 22. 1. 2023. V něm se Andrej Babiš oháněl svým dobrodiním. Ve chvíli, kdy se hovořilo o NATO, prohlásil: „Víte, já mám nadaci, která rozdala lidem už 800 milionů a rozdá miliardu a dvě stě padesát milionů. Vy o tom vůbec nic nevíte.“

V reakci na to se hospic Girasole rozhodl vrátit Nadaci Agrofert dar ve výši 300 tisíc korun s vysvětlením, že „v žádném případě se nikdy nechceme stát rukojmím v politické hře kohokoli“. V otevřeném dopise od ředitele hospice Miroslava Prchala také stojí:

„Ve stínu událostí posledních dní se domníváme, že přijetím tohoto daru bychom se stali součástí něčeho, čeho v žádném případě součástí být nechceme… Přesvědčili jsme se však o tom, že činnost Nadace Agrofert může být využita také politickému prospěchu v sebeprezentaci prezidentského kandidáta a zároveň předsedy správní rady Nadace, jako se tomu stalo 22. 1. 2023 v televizní debatě kandidátů na prezidenta vysílané Českou televizí...“

Dary od veřejnosti téměř okamžitě převýšily vrácený dar

Ač dané gesto nebylo spojené s výzvou k veřejnosti, aby jim jejich morální rozhodnutí nějak kompenzovala, přesně to se stalo. Pomohl tomu jistě jihomoravský hejtman z KDU-ČSL Jan Grolich, který gesto hospice ocenil a vyzval lidi k jeho podpoře s odkazem na jeho dlouhodobou sbírku na on-line platformě Darujme.cz. Přes noc od zveřejnění otevřeného dopisu výše už vyšplhala vybraná částka na 650 tisíc, v době psaní tohoto článku se už blíží 5 milionům korun.   

Vraťte nám všechny peníze, když vám nevoní

Nadace Agrofert měla několik možností, jak gesto hospice přijmout. Tím správným by bylo říct, že je to mrzí a raději se v tom nerýpat. Tomu odpovídá první vyjádření ředitelky Zuzany Tornikidis, která uvedla, že ji rozhodnutí Girasole mrzí, protože práci v nadaci dělají s cílem pomoci lidem a politiku do toho nemíchají. Den poté se ale na Facebooku Nadace Agrofert objevil ublížený otevřený dopis, který tento dojem vztekle pošlapal.

„Pokud organizace mluví o zneužití v nějaké kampani, tak musíme s lítostí konstatovat, že takto jednání pana ředitele Girasole skutečně vnímáme. Z jeho vystupování máme pocit, že jsme jeho teatrálním vrácením daru byli účelově zneužiti pro jeho vlastní prezentaciza účelem zviditelnění jeho organizace,“ uvedlo vedení Nadace a přisadilo si:

Rozhodnutí pana ředitele plně respektujeme, ale do této mediální akce se nebudeme zapojovat. Připadá nám to nedůstojné.Vzhledem k jeho vyjádřením věříme, že zváží vrácení částky také z roku 2018, abychom mohli celkových 560 tisíc korun využít na podporu jiných organizací a jednotlivců.“

Tedy Nadace Agrofert řekla, že se nebude zapojovat do mediální akce, a tím odpálila další „mediální granát“.  Hospic Girasole zareagoval velmi rychle a poslal nejen žádaný dar z roku 2018, ale i další z roku 2016. Ve svém příspěvku uvedl:

 „Milí příznivci,

byli jsme vyzváni, tak vracíme i zbytek. Raději i za rok 2016... ať máme čistý stůl. Mrzí nás tak zásadní změna ve vyjádření nadace. Najednou se velmi podobá některým nechutným vzkazům, které jsme dostali.

Solidarita Vás dárců nemá konce. Zažíváme pocity, které jdou jen těžko popsat slovy. Chceme Vás o něco poprosit. Zaměřte svou štědrost také na další domácí hospice. V každém kraji jich je několik. Najděte si "ten svůj" ve vašem okolí, pomáhejte mu... a nemusíte jen penězi. Můžete nabídnout také to, co umíte, v čem vynikáte, můžete nabídnout svůj čas. Děláme práci, která je nesmírně důležitá. Přinášíme klid a pokoj do rodin, kde někdo umírá. Proč to děláme? Protože konec života si zaslouží stejnou lásku a péči, jako jeho začátek. Není tu jen Girasole. Stačí, když budete hledat #mobilnihospice

Prosíme novináře. Nechtějte už po nás, prosíme, další vyjádření k vrácení starších darů. Prostě se tak stalo. Tečka. Napište raději něco pěkného o mobilních/domácích hospicech. Jsou plné skvělých lidí, úžasných a silných příběhů.“

Reakce Nadace Agrofert ukazuje, že jejím hlavním posláním není pomáhat

Při porovnání obou reakcí je zřejmé, která ze zmíněných organizací působí jako ta, co se snaží pomáhat druhým a naplnit tím jakési vyšší poslání. Nadace Agrofert působí spíše jako, že slouží „svému nejvyššímu“.

Pod výše uvedeným příspěvkem Nadace Agrofert je více reakcí ze strany lidí z jím podporovaných organizací, které děkují a vyjadřují mu podporu. Uveďme například následující od Šárky Hájkové ze Seerius, z. ú.




Převažují ovšem ty, které uvádějí, jak se tím Nadace Agrofert tzv. odkopala. Viz příklady níže.

Nadace Agrofert svým ublíženectvím skutečně působí jako zhrzený chlap, co chce vrátit náhrdelník darovaný před 4 lety. Vypadá to, že když dar neplní svůj účel — vylepšovat veřejný obraz Andreje Babiše a Agrofetu – nemá už cenu a měl by se vrátit. I když šlo o finance, které již byly využity na platy lidí nebo vybavení v hospice a jsou už dávno zaúčtovány.

Nadace Agrofert eufemisticky řečeno „nevyužila dobrou příležitost mlčet“. Ukázala tím své pravé poslání, a přitom pošlapala i to velké množství skvělé práce, která ve výsledku slouží jako prostředek k pozitivnímu PR holdingu a jeho konečného vlastníka.  

Štítky dokumentu: Formy PR Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: