Slovenská kampaň Absolut vodky bojující proti rasismu uspěla na New York Festivals Advertising Awards

17. 5. 2019 | Petr Michl
Slovenské mamičky, pekné dcéry máte... To je podle některých Slováků pravda, ale jen pokud mají bílou pleť. Kampaň, která na to originálně poukázala, získala bronz na festivalu New York Festivals Advertising Awards.

Dejte občanku Slovenské republiky tmavé pleti do kroje, pusťte k tomu lidovku a pak ji nechte pěkně na kameru říct, že je stejná Slovenka jako kdokoliv jiný.  Absolut vodka bojuje ve svých kampaních proti rasismu po celém světě. Slovenská lokalizace tohoto cíle byla skutečně výbušná. Odměnou pro Pernod Ricard vlastnící značku i pro tvůrce kampaně, Triad Advertising, je třetí místo v kategori Earned Media na New York Festivals Advertising Awards.

Největší vášně vyvolal brilantně natočený spot. Reklama se odehrává na diskotéce, někde na slovenské Oravě. Celá kampaň začíná záběry na ženu v tradičním kroji, která je ke kameře otočena zády. Ta vchází na diskotéku, kde se záběry lidí mísí se záběry na rozlévaný alkoholický nápoj. Před čtením dál se prvně podívejte sami.

A až v poslední části spotu se žena otáčí a představuje se slovy: „Jsem Natali a aj ja som Slovenka. Slovensko už dávno žije všetkými farbami.” A právě tento záběr pobouřil rasisty na Slovensku. Žena v reklamě je totiž slovenská zpěvačka, Natalie Dongová, která má tmavou pleť. Rasistické projevy dokonce vedly k tomu, že některé obchody odmítají dále prodávat zmíněný nápoj.

Kampaň probíhala ovšem i v dalších kanálech, včetně outdooru, čímž ještě posilovala to, že se stala celospolečenským tématem.

V podcastu Triad Advertising tvůrci uvádějí, že s negativní reakcí počítali, ale také s tím, že se za ně postaví progresivnější součást společnosti. Kampaně se spontánně zastali mnozí influenceři.

Značka se musela vyrovnat s tisícemi reakcí na sociálních sítích, včetně mnoha deklarací bojkotu značky. I čelem projevům nenávisti si stála na svém a trpělivě vysvětlovala, proč tak činí. 

Zdroj: Absolut Vodka Slovakia / Facebook

Získala přes 300 mediálních výstupů a 16,5 milionů impresí — u našich východních sousedů to znamená prvenství v buzzu, který na sebe nějaká komunikační kampaň kdy strhla. Více prozradí následující video s případovou studií.

Zajímavou součástí kampaně byl i Spotify playlist, který dokázal vybrat peníze na dobrou věc, nebo speciální edice anti-hate Absolut vodky, která byla rychle vyprodaná. Skeptiků je pak nutné prozradit, že mluvit o diverzitě a toleranci se vyplácí i účetně. Prodeje Absolut vodky se po kampani navýšily o 17 procent, celkově za minulý rok o 13 %.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: