Instagram bez lajků? I to je jedna z možných cest do budoucna

23. 4. 2019 | Petr Michl
Tak kolik to má lajků? Ten pocit nedočkavosti a očekávání po zveřejnění příspěvku na sociálních sítích známe každý. Dle Instagramu může škodit psychice uživatelů, a proto vytvořil prototyp, kde není viditelné počítadlo lajků pro ostatní. Má to vést k menšímu stresu a většímu počtu reálných příspěvků.

Tak jsou už tam nějaká srdíčka? Tento pocit směsi mírně úzkostného očekávání po zveřejnění příspěvku na Instagramu jste jistě zažili a s vámi stamiliony dalších. Týká se vlastně každého, kdo je na Instagramu aktivní. Stejné emoce jsou spojené i s dalšími sociálními sítěmi, které lajky či jejich obdoby využívají. Na té první jmenované ovšem, nyní testují prototyp, v němž nejsou lajky (symbol srdce) vidět.

Co si od něčeho takového slibovat? Prvotním příslibem je potlačení stádního efektu: toho, kdy lidé lajkují populární příspěvky, jen protože už mají lajků mnoho. Dalším a možná ještě důležitějším aspektem je právě ten emoční ze strany publikujícího. Bez viditelného počítadla obliby se vytrácí i rozměr soutěživosti, nebudete porovnávat sebe s influencery a celebritami. Zároveň nebudete mít pocit, že vaše kafe, pes nebo dítě je jednou tak horší či lepší než ty od kamarádů na základě toho, kolikrát lidé klikli na symbol srdce pod příspěvkem. který je zachycuje.

Vizuální ukázku toho, jak Instagram v průběhu testu vypadá, zachytila Jane Manchun Wong, která již mnohokrát prokázala, že má na sledování změn chystaných sociálními sítěmi talent. V tomto případě zachytila změnu v kódu aplikace pro Android a dokázala z toho vytvořit vizuální prezentaci podoby připravovaného prototypu aplikace.

Na ukázce níže můžete vidět, že postrádá počítadlo celkových lajků, ale ukazuje přeci jenom několik tváří a jmen lidí, co příspěvek lajkli. Domníváme se, že to mohou být ti, s nimiž jste v častějším kontaktu. Uživatelé jsou upozorněni, že lajky u svého příspěvku vidí jen oni a ne nikdo jiný. U prototypu je Instagram informuje:

Chceme, aby se vaši followeři soustředili na to, co sdílíte. Nikoliv na to, kolik lajků váš příspěvek má. Během testu se zobrazí počet lajků jen sdílející osobě."


Zdroj: Jane Manchun Wong

To může přispět k potlačení chování, kdy uživatelé mažou příspěvky, které nejsou dost úspěšné. Nechtějí si připadat jako loseři před sebou a především před někým, kdo by si procházel jejich profil. Takováto úprava Instagramu by tak mohla přispět i k častějšímu publikování příspěvků, protože by lidem v hlavě nestrašilo, že konkrétní fotka nezíská dost lajků, a tak ji ani nemá smysl sdílet.

Instagram potvrdil pro Techcrunch, že se jedná o interní prototyp, který se zatím nedostal do fáze veřejného testu. Momentálně toto netestujeme, ale hledání cest ke snížení (společenského) tlaku na Instagramu jě něco, nad čím neustále přemýšlíme," dodal zástupce sociální sítě.  

To zní až paradoxně právě od Instagramu, který je brán jako výkladní skříň dokonalého života uživatelů. Mnoho z nich si tuto falešnou a lepší verzi sebe sama hýčkají a porovnávají ji s ostatními. Případně mají špatný pocit, když si nejsou schopni uvědomit, že nablýskanější falešný svět jiných uživatelů nemusí nutně znamenat i lepší život ve skutečnosti.


Detail oblasti pod příspěvkem, kde není u lajků jejich počet. Zdroj: Jane Manchun Wong

Mimochodem jedním z proklamovaných cílů Instagram Stories, které lajky nemají, bylo seškrábnout z Instagramu něco z jeho pozlátka a udělat z něj reálnější otisk každodenní reality uživatelů. Tento krok se skutečně vyplatil a výrazně zvýšil engagement stovek milionů uživatelů. Možná se tak dočkáme příspěvků bez lajků, a tím také jejich většího počtu i v samotném trvalém feedu.

Mimo všech pozitivních efektů to nicméně může mít i jeden rozporuplný pro influencery. S potlačením stádnosti v chování uživatelů a možnosti porovnávání totiž klesá i jejich síla. Pro příklad není třeba chodit daleko. Snapchat minimálně v USA není stále zanedbatelnou silou a jako aplikace, která lajky nikdy neměla, prostě tak výrazné influencery nemá.  

Zdroje: TechcrunchJane Manchun Wong


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: