Coca-Cola i Unilever zastavují reklamu v sociálních médiích. Hodnota Facebooku poklesla o 56 miliard dolarů

29. 6. 2020 | Petr Michl
Facebook má velký a drahý problém. U Coca-Coly jde navíc o globálně platné rozhodnutí. Mezi dalšími společnostmi, co bojkotují reklamu na Facebooku a Instagramu v USA, jsou například Diageo, Starbucks, Ben & Jerry's, Honda nebo Levi's.

Výzva #StopHateforProfit rozhodně nezůstává bez odezvy. Ke značkám jako North Face či Patagonia se přidávají i těžké váhy. V pátek 26. června k nim přibyly i jedni z nejvýznamnějších světových inzerentů, Coca-Cola a Unilever. Cena akcií Facebooku poté zaznamenala prudký pokles.

Facebook má už za sebou řadu skandálů spojených s neschopností zabránit šíření dezinformací, rasistického nebo nenávistného obsahu. Vždy následuje příslib změny, Facebook skutečně udělá nějaké kroky k nápravě. V době demonstrací v amerických ulicích a renesancí hnutí #BlackLivesMatter se ovšem zdá, že byly dosud nedostatečné. Výzva #StopHateforProfit de facto říká, že Facebook se začne snažit, až ve chvíli, kdy mu skutečně půjde o peníze. A s bojkotem čím dál významnějších inzerentů tento okamžik nastal.

CEO Coca-Coly, Quincy Jones, uvedl na stránkách společnosti:

„Ve světě není pro rasismus místo a platí to i pro sociální média. Pozastavíme globálně placenou reklamu na platformách sociálních médií po alespoň 30 dní. Využijeme tento čas pro znovuvyhodnocení naší reklamní politiky, abychom rozhodli, zdali je v ní nutné učinit nějaké změny. Předpokládáme také větší zodpovědnost a transparentnost od našich partnerů na straně sociálních médií.“

Předtím informoval The Wall Street Journal o tom, že se k ještě výraznějšímu kroku odhodlala i Unilever, společnost vlastnící desítky globálně známých FMCG brandů (doslova od majonézy Hellman’s po mýdlo Dove), za jejichž propagaci celkově vydává ročně přes 1 miliardu dolarů.  Unilever plánuje pozastavení reklam pro USA na Facebooku, Instagramu i Twitteru, a to do konce roku.   „Pokračovat v tuto dobu s reklamou na daných platformách by nepřidávalo na hodnotě pro lidi a společnost,“ uvedla společnost Unilever v tiskové zprávě.  

Právě Twitter v posledních týdnech několikrát neváhal uvést na pravou míru pravdivost tweetů prezidenta USA, Donalda Trumpa. I proto výzva #StopHateforProfit  nezmiňuje tuto platformu a většina značek, které se dosud k bojkotu přidala, pozastavuje svou inzerci na Facebooku a případně i na Instagramu. Omezení se povětšinou vztahuje jen na USA.  

Mezi tyto velké inzerenty se přidaly také společnosti Verizon, alkoholový koncern Diageo, Starbucks, Ben & Jerry's, Honda, Levi's, The Hershey Company či Dockers. Již dříve jsme vás informovali o tom, že mezi prvními velkými brandy se přidaly k bojkotu značky North Face a Patagonia. Celkově už počet značek přesáhl stovku. V bloku níže je představená výzva hnutí #StopHateforProfit, na kterou reagují.

Testament hnutí #StopHateforProfit

 

„Co byste udělali se 70 miliardami dolarů?

Víme, co udělali ve Facebooku.

Dovolili povzbuzování k násilí proti protestujícím bojujícím s rasovou nespraveldností v Americe v důsledku (skonu) lidí jako George Floyd, Breonna Taylor, Tony  McDade, Ahmaud  Arbery,  Rayshard  Brooks a mnoho dalších.

Označili Breitbart News za „důvěryhodný zdroj zpráv“ a udělali „fact checkerem“ (médium) The Daily Caller, ačkoliv obě publikace v minulosti spolupracovaly s bílými nacionalisty.

Dělali, že nevidí jasné porušení práv voličů na své platfromě.

Mohli by ochránit a podporovat černé uživatele? Mohli by označit odmítání Holocaustu jako projev nenávisti? Mohli by pomoci k vyšší volební účasti?

Jednoznačně mohli, ale aktivně se rozhodli to neudělat.

99 % ze 70 miliard (obratu) Facebooku pochází z reklam.

Za koho se postaví inzerenti?

Pojďme poslat Facebooku silné poselství. Vaše zisky nebudou nikdy stát za propagaci bigotnosti, rasismu, antisemitismu a násilí.

Prosím přidejte se k nám.“

 

Velký a drahý průšvih

Akciový trh okamžitě zareagoval. Cena akcií Facebooku poklesla v pátek o 7,3 %, v hodnotě společnosti to dělá 56 miliard dolarů. Přímo majetek Marka Zuckerberga pak poklesl o 7,2 miliard dolarů a v žebříčku nejbohatších lidí světa spadl z třetího místa na čtvrté. 

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: