Daňový ráj v Irsku končí. Ovlivní to Facebook, Google i Apple

11. 10. 2021 | Petr Michl
Irsko už nebude takovým daňovým rájem pro technologické firmy. Inzerenti na Googlu nebo Facebooku by měli být ostražití. Hegemoni digitálního prostoru se pravděpodobně zahojí na nich.


Zdroj: Stock Photos on Shutterstock

To, že jsou v prostoru EU státy, které se dají nazývat daňovými ráji, je do značné míry nelogické. Díky dohodě více než stovky států na půdě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se ale může blýskat na lepší časy. Připojilo se k ní i Irsko, které dosud platí za daňový přístav pro zejména americké technologické společnosti.

Děje se tak díky tomu, že dosud pro ně platila daň z příjmů právnických osob ve výši 12,5 %. Zmíněná dohoda zvyšuje tuto sazbu na 15 % pro nadnárodní firmy s obratem nad 750 milionů eur. Nezdá se vám to taková změna? 2,5 % u miliardových obratů už tvoří skutečně nezanedbatelnou částku.

Dohoda má stát na 2 pilířích. Další nemá dosud finální podobu, má nicméně vytvořit závazky k regulacím, které omezí přerozdělování zisků — s cílem, aby se daně platily tam, kde příjmy skutečně vznikají. Běžnou praxí technologických firem je například, že jednotlivé národní pobočky platí dceřiné firmě v „daňovém ráji“ licenční poplatky za „používání softwaru“. Snižují tak uměle výnosy na lokální úrovni a přesouvají je do míst s nižší mírou zdanění.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: