Facebook dobře ví, že Instagram škodí psychice mladých dívek

23. 9. 2021 | Eva Dragulová
Wall Street Journal zkoumal interní dokumenty Facebooku. Je z nich patrné, že si je firma dobře vědoma škodlivých účinků Instagramu. Pro velké procento teenagerů představuje značně toxické prostředí, nejvíce však pro dospívající dívky.

Nový investigativní článek od Wall Street Journal poukazuje na to, jak moc je oblíbená sociální síť „nezdravá“ právě pro teenagerky. V jedné interní facebookové prezentaci se dočtete, že spousta dospívajících má se sítí negativní zážitky. 32 % mladých dotazovaných žen uvedlo, že pokud si nebyly jisté svým tělem, Instagram jejich nejistotu ještě zhoršoval. „Porovnávání se na Instagramu může změnit způsob, jakým se mladé dívky samy vnímají. Mladí obviňují Instagram z toho, že jsou úzkostnější a depresivnější,“ píše se v prezentaci. Vypadá to, že Instagram spouští pochybnosti ohledně vlastního těla u 1 ze 3 dospívajících dívek a Facebook o tom ví. Ale nejsou to jen dívky, v dokumentech se dozvíte, že 14 % chlapců v USA se kvůli Instagramu cítí méně sebevědomě.

Karina Newton zastávající v Instagramu pozici head of public police v blogovém příspěvku uvádí, že společnost momentálně pracuje na tom, jak pro dospívající zážitek ze sítě vylepšit: 

„Prozkoumáváme možnosti, jak je přimět, aby konzumovali jiný typ obsahu, pokud opakovaně vyhledávají problematický typ obsahu. Jsme opatrní optimisté, chceme tak lidi nasměrovat k věcem, co je budou inspirovat a povznášet, a ve větší míře přesunou pozornost z té části Instagramu, která je zaměřena na kult těla.“ 

Mluvčí Facebooku poté pro Forbes uvedl, že WSJ poukazuje jen na omezenou sadu dat, a vrhá je tím do značně negativního světla. Ale ve zmíněné studii je na druhou stranu jasně naznačeno, že ty nejškodlivější součásti Instagramu jsou pro sociální síť právě ony klíčové. Sekce Instagram Explore podle WSJ může lidem nabízet konzumovat obsah, který pro ně právě není vhodný. Navíc si síť zakládá na dokonalých snímcích dokonalého života, což působí pro její publikum návykově, ale s realitou to nemá společného opravdu nic.

Facebook momentálně vyvíjí Instagram pro děti mladší 13 let. Mladí lidé jsou totiž klíčovými uživateli této oblíbené sítě. Podle zveřejněné studie je více než 40 % uživatelů mladší 22 let. Americká politička Lori Trahan se však nechala slyšet, že by se Facebook spíše měl soustředit na ochranu těch mladých uživatelů, které už má, než aby vyvíjel novou síť.

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:
Podobné články: