Facebook zvažuje zákaz politických reklam

13. 7. 2020 | Petr Michl
Facebook staví na váhy odhady příjmů z politických reklam před prezidentskými volbami v USA a ušlého zisku kvůli bojkotu značek stojícím za hnutím #StopHateforProfit. Je dost možné, že ve snaze přesvědčit stávkující inzerenty dojde k zásadnímu rozhodnutí.

Facebook zažívá turbulentní časy a snaží se ze situaci, kdy od něj dávají ruku velcí inzerenti, vyřešit i způsoby, které rozhodně nebyly donedávna v plánu. Letošní prezidentské volby, které v USA proběhnou v listopadu, jsou jednou z událostí tohoto roku, ktery měly přispět k výraznému navýšení objemu inzerce. Teď Facebook zvažuje, že politickou reklamu zruší.

Facebook dlouhodobě hlásá stanovisko, že nechce nijak zasahovat do příspěvků politiků a politických stran. Tedy nechce ani nijak korigovat případné lži a dezinformace, protože dle pohledu Marka Zuckerberga nechce omezovat svobodný projev a domnívá se, že je na uživatelích, aby tato vyjádření viděli necenzurované a vyhodnotili si je sami.

Na papíře ctnostná myšlenka vede v realitě k tomu, že veřejné mínění mohou politici ovlivňovat kýbly špíny a dezinformací. V případech cílených dark postů a reklam přitom často uniknou veřejné kontrole či zpětné vazbě ze strany novinářské obce, která se dostává reklamám a politickým vyjádřením v masmédiích. Nebo neuniknou, ale jejich zásah to nijak neumenší. Například příspěvek níže s problematickýcm „when the looting starts, the shooting starts“ (v překladu: „když začne rabování, začne i střílení“) byl mnohými vyhodnocen jako „výzva k násilí“. A byl také jednou z posledních kapek vedoucích k výzvě #StopHateforProfit, k níž se přidaly desítky velkých značek jako Coca-Cola, Unilever nebo adidas a pozastavily dočasně svou inzerci na Facebooku a Instagramu.

Již dříve přišly varovné štítky

V dosud neúspěšné snaze zvrátit tento bojkot již Facebook přišel s řadou opatření oznámených dokonce samotným Markem Zuckerbergem. Mezi nimi i je i zavedení nových štítků, které budou označovat politický obsah, jenž přináší důležitou informační hodnotu, nicméně by běžně porušoval zásady této sociální sítě.

Dle Zuckerberga je důležité, aby lidé na Facebooku měli přístup k tomu, co politici říkají. A zmíněné štítky mají pomoci obhájit, proč byl daný obsah ponechán. Lidé budou moci daný obsah standardně sdílet a komentovat, nicméně budou již vědět, že se jedná o obsah, který porušuje zásady Facebooku.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články: