'For once, Don't Do It.' Nike mění svůj slogan

1. 6. 2020 | Petr Michl
Zapomeňte na: „Just Do It!“ Značka Nike přichází v reakci na zbytečné zabití Afroameričana George Floyda policistou s apelem na americkou společnost.

 

USA jsou v tuto chvíli stiženou zemí. Ne pouze nákazou Covid-19, ale další vlnou nenávisti a nepokojů, kterou vyvolal brutální policejní zákrok. Minulé pondělí 22. května zemřel Afroameričan George Floyd ve městě Minneapolis krátce poté, co mu policista Derek Chauvin během zatýkání několik minut klečel na krku. Mimochodem zatýkání za podezření z použití falešné bankovky v hodnotě 20 dolarů. Druhá půlka minulého týdne pak byla ve znamení protestů proti rasismu a policejní brutalitě v několika městech USA, které přerostly na některých místech v rabování. Právě v tuto chvíli se do společenské konverzace vrací značka Nike a dovolila si pozměnit svůj ikonický claim.

„For once, Don't Do It"

V pátek večer zveřejnila Nike na svých kanálech v sociálních médiích textové video, které apeluje místo obvyklého „Just Do it“ slovy „For once, Don't Do It". 

Mimochodem jen na Instagramu má video v době vydání tohoto článku přes 12 milionů zhlédnutí. Níže naleznete celé sdělení v překladu:

 

„Pro jednou: nedělej to.

Nepředstírej, že je Amerika bez problému.

Neotáčej svá záda k rasismu.

Neakceptuj ztráty nevinných životů.

Nevytvářej další výmluvy.

Nemysli si, že se tě to netýká.

Neseď v koutě a nezůstaň zticha.

Nemysli si, že nemůžeš být součástí změny.

Pojďme se jí stát všichni .“  

 

Nike se kontroverze nebojí

Pro Nike je tato kampaň pokračováním té, kterou spustila v roce 2018 k 30letému výročí sloganu „Just Do It“. V ní byl hlavní tváří Colin Kaepernick, bývalý hráč nejvyšší soutěže v americkém fotbalu NFL, který proslul a do značné míry si také ukončil kariéru tím, že odmítal stát při americké hymně hrané před začátky utkání NFL. Právě na protest proti rasismu a policejní brutalitě s rasovými motivy při hraní hymny vždy poklekl.

 

Kontinuitu dokládá i tiskové prohlášení Nike, které říká:

„Vystupování proti netoleranci, nenávisti a nerovnosti ve všech formách má u Nike již dlouhou historii. Doufáme, že sdílením tohoto filmu můžeme posloužit jako někdo, kdo inspiruje k akci k řešení hlubokých problémům v naší společnosti a povzbudí lidi k tomu, aby pomohli utvářet naši lepší budoucnost.“

Paradoxně se pokleknutí stalo ošklivým mementem Kaepernickova protestu. Policista Derek Chauvin, který byl mezitím obviněn z vraždy, klečel na krku Floyda osm minut a 46 vteřin. Přitom dvě minuty a 53 vteřin bylo v době, kdy muž již nereagoval. Předtím ho přitom Floyd prosil, aby ho policie nezabíjela, a opakovaně si stěžoval na to, že nemůže dýchat.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: