Google po kritice přehodnotí zavádějící vzhled výsledků vyhledávání

28. 1. 2020 | Eva Dragulová
Google přišel minulý týden s novým redesignem zobrazení výsledků vyhledávání pro desktop, který všechny překvapil. Organické výsledky, které byly dříve od těch placených vizuálně oddělené, totiž vypadaly jako sponzorované reklamy.

Vzhled placených reklam v Googlu

Společnost však prý jen chtěla uvést desktopovou verzi do souladu s tou mobilní. Přidala pár favicon a URL adres k nejlepším organickým výsledkům vyhledávání. Ty byly dříve vzhledově jasně oddělené od placené reklamy, nyní se Google pokusil tuto hranici setřít.

Google to vysvětluje tím, že:

Tento formát umožňuje značkám, aby se dostaly do popředí, hledající lépe pochopí, od koho je daná informace, rychleji přejedou očima výsledky a rozhodnou se, na jaký odkaz kliknou.”

Sesypala se na něj však vlna kritiky, jejímž hlavním argumentem bylo, že nyní je pro uživatele mnohem těžší se mezi placenými a neplacenými výsledky vyznat. Reklamy sice mají označení, ale je takřka neviditelné a je třeba se hodně soustředit, aby je člověk zaznamenal. Čeština má štěstí, označení „reklama” je vizuálně delšího rázu, ale v angličtině se dá slovo „ad” lehce přehlédnout.

Kritika uživatelů je oprávněná. Výsledky totiž už teď ukazují, že takto vizualizované výsledky nutí klikat více na reklamu. Podle serveru Digiday totiž někteří marketéři po zmíněném updatu zaznamenali zvýšení CTR (mezi 4 až 10,5 %). Pro Google a jeho byznys je to samozřejmě velké plus, vydělávají na tom. Pro firmy ne. Proč? Může to snížit důvěru v klíčový produkt společnosti. Lidé nerozeznají, zda se za linkem skrývá seriózní byznys s pověstí, nebo nějaká no name firma, která jen investuje do PPC. A to celé nakonec může vést k tomu, že i Googlu se sníží kredibilita.

Ale Google se na Twitteru nechal slyšet, že ještě nový vzhled zreviduje:

 Minulý týden jsme změnili vzhled výsledků vyhledávání na desktopu, aby korespondoval se zobrazením výsledků na mobilním zařízení. Váš feedback bereme na vědomí. Vždycky nám šlo jen to, aby byly výsledky přehledné. Experimentujeme s novým umístěním favicon. Ode dneška budeme testovat. V průběhu následujících týdnů je možná uvidíte na jiných pozicích, chceme, aby výsledky vyhledávání na desktopu vypadaly moderně.”

 

Avšak zbytek prohlášení si s jeho začátkem protiřečí. Na jednu stranu se Google staví k negativnímu hodnocení čelem, ale na druhou stranu jedním dechem dodává, že od klientů mají pozitivní feedback. 

Nezbývá nám tedy než počkat, co se bude dít. V dlouhé historii firmy je to totiž vůbec poprvé, kdy došlo k tak zásadnímu “sloučení” placených a organických výsledků.

Ostatně posuďte sami. Portál Search Engine Land udělal přehled toho, jak vypadaly sponzorované výsledky v čase. Rok 2019 se od ostatních výrazně liší. Není skoro poznat, že jde o reklamu. Takže se chtě nechtě potvrzuje domněnka, že Google se snaží hranici mezi placeným a organickým zamaskovat. Ano, pro byznys Googlu se to může zdát jako zlatý důl, ale jak jsme poznamenali výše, může se mu to také krutě vymstít. Může, avšak nemusí. 

Přehled naleznete níže. 

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Google
Sdílejte tento článek:
Podobné články: