Inflace v e-commerce: které produktové kategorie zdražily nejvíce?

15. 9. 2022 | redakce
Také jste se v poslední době dívali na ceny v e-shopech s podobným výrazem jako na ilustračním obrázku? Až o stovky procent zdražil sortiment spojený s topenářstvím, tepelná čerpadla dokonce o 250 %. Třetinové zdražení ale postihlo meziročně například i jízdní kola. Tato situace značně mění nákupní chování zákazníků.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Aktuální situace a všechny přidružené události posledních měsíců se odráží na rostoucích cenách spotřebního zboží. V jakých kategoriích je tento trend patrný nejvíce ukazuje nejnovější analýza vývoje cen na internetu, kterou zpracoval nákupní rádce Heureka.cz. Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (+ 112 %), výčepní zařízení (+ 110 %), jízdní kola (+ 35 %), ale také dětské pleny či toaletní papír.

„Rostoucí cenová hladina také mění to, jak zákazníci k nákupům přistupují. Více je teď promýšlí a častěji kupují větší ekonomická balení,“ dodává k analýze cen Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz, a dodává:

„Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. V některých případech se jedná o nárazové zdražení až o stovky procent, například u sporáků na tuhá paliva nebo u tepelných čerpadel. V jiných kategoriích, například u jízdních kol nebo plen, jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal být ve většině případů patrný od března.”

A rostoucí ceny mění to, jakým způsobem zákazníci k nákupům přistupují. „Aktuální situace na trhu nutí spotřebitele měnit to, jak nad nákupy přemýšlí. Nákupy se více promýšlejí a plánují. V datech vidíme, že se v mnoha kategoriích častěji kupují výhodnější balení po více kusech, různé multipacky, které v konečném důsledku mohou výslednou cenu jednotkového produktu snížit,“ vysvětluje Michal Buzek. Jako příklad uvádí některý drogistický sortiment, třeba dětské pleny nebo toaletní papír. Zatímco vloni byla nejprodávanější balení toaletního papíru po 8 a 16 kusech, letos už prodejům vévodí balení po 48 a 32 kusech. Jeho cena meziročně vzrostla o 23 %. Pleny zdražily meziročně o 16 % a i zde se zákazníci od balení po 30 kusech přesunuli k mega výhodným balíkům po 170 kusech.

Přehled změny cen u jednotlivých produktových kategorií nabízí následující tabulka. 

 

O topení roste zájem i cena

Topenářský sortiment se stal na internetu jedním z těch, o které vzrostl meziročně zájem nejvíce, což se odráží také na jeho zvyšující se ceně. O kategorie jako krbová kamna, bojlery, sporáky na tuhá paliva, tepelná čerpadla či ohřívače vyskočil v posledních měsících zájem na internetu o stovky procent. A s tím přišlo také zvyšování průměrné ceny tohoto sortimentu.

„Třeba průměrná cena tepelných čerpadel vyskočila v srpnu o 250 % výše než v loňském roce. Průměrná cena tepelného čerpadla byla loni v srpnu 61 000 korun, ale třeba v dubnu to bylo 163 000 korun. Podobné výkyvy se skokovým růstem ceny hned dubnu, tedy po vypuknutí krize na Ukrajině, sledujeme téměř ve všech kategoriích spojených s topením,” doplňuje Michal Buzek. O 50 % vzrostla na internetu také průměrná cena krbových kamen na aktuálních 26 00 korun, o 50 % vzrostly ceny bojlerů a ohřívačů.

 

Zlevnily grafické karty nebo sporttestery, neroste ani cena televizorů

Grafické karty jsou naopak příkladem sortimentu, jehož průměrná cena od prosince padá, během půl roku spadla o polovinu. V meziročním srovnání je aktuální průměrná cena grafických karet 12 147 korun, což je o 36 % méně než loni. Klesá také například cena sporttesterů nebo sušiček prádla. Ty se dají aktuálně pořídit v průměru za 8 560 korun, což je o 26 % méně než vloni. Televizory zlevnily meziročně o 8 % na aktuálních průměrných 13 500 kč.

„Do vývoje cen samozřejmě kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jejich aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami tak mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu,“ doplňuje Michal Buzek a dodává: „Víc, než kdy jindy je potřeba nakupovat chytře, a díky tomu neutrácet zbytečně peníze navíc.”

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: