Jenda Perla na Reshoperu: Nevýrazné eshopy pohlcuje unifikovaný marketplace

11. 3. 2020 | Aneta Birnerová
Každý rok zaniká přibližně 10 % českých e-shopů a evropský trh začínají dobývat velcí hráči z oblasti e-commerce. Prozradíme vám, jak s nimi držet krok.

Co vás nezabije, to vás posílí. Ale spíš vás to zabije. Takové poselství vzkázal Chief Growth Officer technologické firmy Dataweps, Jenda Perla, majitelům malých e-shopů v rámci své přednášky na konferenci Reshoper. Kde pro své nepříliš nadějné vyhlídky bere podklady? V datech a precedentech ze zahraničí – zejména z Číny a Spojených Států.

Darwin v datech: Přežijí jen ti nejsilnější

Nejprve si v rychlosti zrekapitulujme známá data. Celkový počet českých e-shopů mírně roste. Ale pod povrchem bují krach až 11 % e-shopů ročně. Ty ovšem nahrazují nové e-shopy, které online retail v ročním průměru udržují v kladných číslech. 

Podle studie společností Apek a Heureka za loňský rok celkový počet českých e-shopů vzrostl o 7,12 %. Podle studie Reshoperu ale zároveň zaniklo 10,86 %. Každoročně tedy vzniká až 18 % nových e-shopů na českém (potažmo slovenském) trhu. 



Vysoká úmrtnost má své důvody opět ukryté v číslem. Na českém trhu existuje 7 milionů lidí, kteří alespoň jednou za rok nakoupí online. O jejich pozornost bojuje přes 45 tisíc e-shopů. To je 155 uživatelů na jeden e-shop.

Pro odlehčení Jenda Perla srovnává český online retail s Čínou. Zde se nachází půl miliardy uživatelů, kteří nakoupí online alespoň jednou za měsíc – a ve většině případů si při tom vybírají ze dvou dominujících platformem: Alibaby nebo Tencentu. Ti vlastní 90 % online retailu a 80 % sociálních sítí.

Na následujícím grafu vidíte podíl e-commerce na světovém retailu. Graf predikuje pozitivní budoucnost i přes vidinu ekonomické krize, která již několik let krouží kolem peněženek investorů.

Další graf odhaluje pozitivní nárůst české e-commerce. 

 

Euforie z těchto čísel se rázem rozplyne, když zjistíme, v jakém poměru se české e-shopy na obratu podílí. 

Už v roce 2013 dělalo 50 % obratu české e-commerce pouhých 3,4 % e-shopů,“ varuje Perla, celkový obrat v e-commerce v roce 2018 byl podle studie Apek 135 mld kč. Přibližně 50 % si z koláče urvalo TOP 10 českých hráčů: Mall Group, Alza, Notino, Rohlík a tak dále.”

O jak malé hráče se ve zbytku jedná, dokazuje mimojiné fakt, že 36 % e-shopů má na Heurece méně než 200 produktů. 

Malí hráči to podle čísel mají v tomto prostředí spočítané. Zakládat si v dnešní době e-shop není dobrý nápad na byznys, říká bez servítek Jenda Perla. Níže uvádíme čtyři hlavní důvody, proč tomu tak je.

Neúprosná konsolidační křivka

E-shopy rostou jako houby po dešti. Ale také rychle zanikají, když měsíc nezaprší. Spousta e-shopů jen tak tak přežívá z měsíce na měsíc a definitivně zaniká, když přijde první krize. Jak to vypadá, když se lidé začnou zajímat o online nákup v rámci nové kategorie zboží, demonstruje následující graf.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Amazon E-Commerce Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články: