Nad miliardářem Janečkem si už myje ruce i produkce stojící za remakem slavné reklamy Applu

24. 11. 2021 | Petr Michl
Když už i produkce, co vám natočila reklamu, musí vydávat prohlášení o tom, že nepochopila její poselství, je to špatné. Český slavík byl z pohledu sledovanosti a navázaného PR nevídaným úspěchem, ovšem jen, pokud se díváte na dosah. Ze všech ostatních úhlů pohledu si Karel Janeček především pořídil velmi drahý a sledovaný pohřeb svých veřejných ambicí.

Miliardář Karel Janeček využil pořádání ankety popularity hudebních interpretů, Český slavík, k sebepropagaci sebe, jeho názorů a volebního systému D21. Přímý přenos, který proběhl v pátek 19. listopadu v prime time na TV stanici Nova, byl zakončen kontroverzním proslovem zamířeným proti restrikcím spojeným s Covid-19 a očkování dětí proti zmíněné nemoci. Distancují se za to od něj lidé, organizace a firmy, které s ním spolupracují a spolupracovali. Nyní včetně produkce NICE!.

NICE! stojí za natáčením spotu, Bojovník 21, vysílaného během přenosu, který byl remakem slavné reklamy společnosti Apple nazvané 1984. V originále žena v cvičebním úboru vběhne s policisty v patách do kina a pokračuje prostřední uličkou, dokud nevrhne kladivo do plátna s tváří Velkého Bratra právě pronášejícího proslov k porobeným lidem žijícím v šedivé realitě. Šlo samozřejmě o inspiraci románem 1984 od George Orwella, ovšem poselstvím mělo být to, že počítač Macintosh je schopen zatřást nudnou konformitou tehdejšího světa počítačů.

Karel Janeček vyměnil trenky za tepláky a bílý nátělník ozdobil českou trikolorou a číslem 21 odkazujícím na jeho volební systém. K hodu kladivem (které se v jeho rukách zjeví poněkud nevysvětlitelně) seskočí z padáku do světa, kde se nesmí zpívat, smát se a děti si nesmí hrát. Každý přestupek se musí hlásit pro dobrou všech. Hrdý partner ankety Český slavík 21, Karel Janeček, hodí kladivo do plátna s „Velkým Bratrem“ a sympatický ženský hlas na nás apeluje, abychom nedopustili návrat doby, kdy se nesmí zpívat.  

Odkaz na lockdowny a protipandemická opatření je zjevný. Se závěrečným proslovem ze Slavíka ještě silněji vyznívá linie zaměřená na děti. V sobotu den po přenosu si nad obsahem Českého slavíka ukázkově „umyla ruce“ TV Nova, která ho vysílala.

A poté se distancoval Nadační fond Neuron přímo od výroků Karla Janečka, muže, který stál u zrodu této organizace před 11 lety.

Dále se přidalo několik hudebníků, kteří se celkem po právu cítili jako stafáž k večeru Karla Janečka maskovaného za anketu popularity.

Poté, co „internetový humorista“ TMBK (Tomáš Břínek) připojil na své účty na sociálních sítích následující koláže, čelil podezření z pokrytectví.

Médiář totiž předtím uveřejnil, že za spotem Bojovník 21 stojí agentura Horak TMBK, kterou s Břínkem vlastní Jakub Horák. Horák byl přitom Janečkem najat jako ředitel Českého slavíka a koncept zmíněného spotu byl prý jeho dílem. TMBK nicméně svou jakoukoliv účast na tvorbě spotu odmítnul. Nejsem spoluautorem spotu Karla Janečka, nedostal jsem za něj žádný honorář a ani jsem nevěděl, že podobný spot vzniká,“ ohradil se na svém účtu na Twitteru a dodal:

Ano, s Jakubem Horákem jsme přátelé a máme spolu založené s.r.o., přes které řešíme své projekty – původně mě k nové podobě Českého slavíka přizval, ale nakonec je to jeho sólová akce. Rozhodně nechci, aby bylo mé jméno spojované s včerejším self-promotion večerem Karla Janečka a jeho závěrečnou řečí.“

Touhu se odříznout od celkového vyznění dostala i produkce NICE!, tedy společnost natáčející spot Bojovník 21. Ve svém tiskovém prohlášení říká:

Spot, jehož produkci jsme jakožto produkční agentura zajišťovali, vznikal o několik měsíců dříve, mimo kontext pojetí vyhlašování ankety Český slavík a kontroverzního vystoupení a projevu Karla Janečka, jehož text s námi nebyl nijak konzultován. Natáčení spotu probíhalo v době před volbami, kdy hrozila většinová vláda populistických stran, a proto byl tento remake kultovní reklamy 1984 od Ridleyho Scotta pro nás především o svobodě slova, demokracii a vymezení se vůči totalitním režimům. Podobně nám byla myšlenka spotu prezentována i jejím autorem Jakubem Horákem. Velmi nás proto mrzí, do jakého kontextu byl spot nakonec bez našeho plného vědomí zařazen. Přesto, že si Karla Janečka vážíme za jeho nebývale širokou filantropickou činnost a vynález alternativního volebního systému, jeho osobní názory zpochybňující očkování a proticovidová opatření nesdílíme. Naopak jsme přesvědčeni, že široká akceptace očkování je jediná možná cesta zpět k normální společnosti.“

Je zřejmé, že závěrečný Janečkův proslov ani to, jakým způsobem může posunout jeho interpretaci v NICE! nemohli plně tušit. To, nakolik mohli odhadnout Janečkem zamýšlené vyznění spotu, necháváme na čtenáři.

Skutečně se nestává příliš často, aby se od vás distancovalo takové množství lidí, organizací a firem, co s vámi spolupracovali. S trochou nadsázky se dá říct, že veřejně za Karla Janečka „kope“ už jen on sám, jeho žena a Jakub Horák.

Přenos Českého Slavíka sledovalo 1,3 milionu diváků. Sledovanost i mediální dosah akce ovšem přispěly k tomu, že Janeček ve velkém stylu tzv. „nabil ostrými“ odpůrcům očkování (ač sám později vysvětloval, že to nebylo jeho záměrem a není žádným antivaxerem). Přes nepopiratelný dosah jeho sdělení se zároveň samozvaný sociální reformátor dost pravděpodobně znemožnil jako případný prezidentský kandidát. Z marketingového pohledu tak šlo čistě z hlediska dosahu a hodnoty navázaného PR o jednoznačný úspěch — ovšem takový, který velmi rychle „zhořkl v ústech“. Ze všech ostatních úhlů pohledu si Karel Janeček především pořídil velmi drahý a sledovaný pohřeb svých veřejných ambicí.

Štítky dokumentu: Formy PR Krizová komunikace
Sdílejte tento článek:
Podobné články: