Panice z koronaviru navzdory. Facebook zakázal reklamy a inzeráty na respirátory, bojuje proti fake news

9. 3. 2020 | Petr Michl
Reklamy na respirátory a obličejové masky jsou na Facebooku i Instagramu od pátku zakázané. Facebook se tím snaží omezit jedince vydělávající na panice z šíření COVID-19. Ty svou činností zároveň snižují dostupnost adekvátní ochrany zdravotnického personálu.

Nejistota spojená s šířením koronaviru COVID-19 postupuje napříč kontinenty a po Evropě narůstá i v USA. A v zemích, kde již vládne, se lidé chtějí pojistit pořízením respirátorů či roušek. V čase extrémní poptávky a omezené nabídky se pochopitelně vyskytují lidé, co neváhají žádat mnohonásobnou cenu oproti té běžné. Mnohem větší problém ale je, že se poté nedostává vybavení pro zdravotnický personál. Facebook se rozhodl na svých platformách (tedy včetně Instagramu) prodeji roušek a respirátorů zakázat.

Zákaz se přitom týká reklam i inzerátů, v rámci Facebooku primárně inzerátů uživatelů na jeho „bazaru“ Marketplace.

Facebook má dlouhodobě nastaveno mnoho restrikcí pro inzerci léčiv či přípravků, které mají nějak změnit zdravotní stav člověka. I u aktuálního koronaviru některé už fungují. „…Již zakazujeme, aby lidé uváděli zdravotní či medicínská tvrzení spojená s koronavirem u popisků produktů na komerčních formátech, včetně těch, které garantují, že produkt může garantovat zamezení přenosu (koronaviru). Monitorujeme podrobně COVID-19 a učiníme nezbytné úpravy naší politiky, pokud zpozorujeme, že se lidé snaží tohoto stavu ohrožení veřejného zdraví zneužít. Tato změna se projeví v příštích dnech,“ uvedl na Twitteru Rob Leathern, který zastává ve Facebooku pozici Director of Product Management.

Pro představu. Takto vypadají také reklamy, které Facebook nyní hodlá zakazovat.

V USA se aktuálně, podobně jako v České republice, nedostává ochranných pomůcek pro zdravotnický personál. Facebook se tak snaží přispět k zlepšení situace, která se v Česku na vládní úrovni řešila minulý týden. S účinností od středy 4. března 2020 do odvolání Ministerstvo zdravotnictví zakazuje vývoz všech respirátorů třídy FFP3 mimo Českou republiku a jejich prodej všem mimo zdravotnická a sociální zařízení, orgány ochrany veřejného zdraví, složky integrovaného záchranného systému a další orgány státní správy. Ve středu 4. března přišlo Ministerstvo financí přišlo s další reakcí nad omezení toho, komu respirátory FFP3 prodat. Stanovilo limit pro ceny respirátorů. U těch vyrobených v EU úřad stanovil maximální cenu pro konečné spotřebitele na 175 Kč bez DPH. U respirátorů vyrobených mimo EU je limit stanoven na 350 Kč bez DPH. Ministryně financí Alena Schillerová k tomu v tiskové zprávě uvedla: „Chceme zabránit obchodování se strachem. Je zcela nepřípustné, aby někteří vydělávali na obavách občanů z šíření nemoci a prodávali předražené respirátory." 

Boj proti fake news

Zvládnutí pandemie koronaviru neztěžují jen ziskuchtiví prodejci ochranných pomůcek. Překážkou je i šíření dezinformací a konspiračních teorií. I proti nim se Facebook zavázal zasáhnout minulý týden. Mezi jednu z šířených konspiračních teorií patří například ta, že COVID-19 byl vyšlechtěn v laboratoři a vakcína proti němu byla dostupná. Další jsou spojené s anti-čínským rasismem nebo se „zaručenými radami“ typu, že vypití bělidel typu prostředku SAVO pomáhá zabít koronavirus.

Facebook zatím také v některých více zasažených zemích zobrazoval informace od Světové zdravotnické organizace (WHO) přímo na vrchu news feedu.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články: