Patagonia přišla s reklamou plnou zmaru. Přečtěte si ji ale pozpátku!

1. 12. 2020 | Petr Michl
Jsme všichni vyřízení a klimatickou krizi nepůjde zvrátit? Tištěná reklama značky Patagonia to naznačuje. Tedy do chvíle, než se podíváte pořádně.

Značka Patagonia je známá svým environmentálním přístupem a snahou o lepší budoucnost pro naši planetu. O to překvapivější se mohou zdát první slova její tištěné reklamy v deníku The New York Times. Zní: „Jsme všichni vyřízení…

Přičemž tím nemyslí „vyřízeni únavou“. Znamená to, že jsme (jako lidstvo) „v loji“, „nahraní“, v pr… „prodloužené části zad“.  Reklama byla součástí kampaně „Buy Less, Demand More“ (Kupuj méně, požaduj více), která je postavená v opozici k slevovému šílenství Black Friday. Patagonia v jejím rámci místo podporování konzumerismu naopak ukazuje, jak může nadměrná spotřeba poškodit naši planetu.

Ona reklama v The New York Times pak může zdánlivě působit jako ručník hozený do ringu. Jakoby připomínala: „Řekli jsme si své, ale stejně vás neposlouchá dost, abychom odvrátili klimatickou katastrofu. Kašlat na to.“  Je to reklama v podobě znepokojivé básně.


Zdroj: The Drum

Níže naleznete překlad:

„Jsme všichni vyřízení

Tak nám neříkej, že

Dokážeme si představit zdravou budoucnost

Je příliš pozdě na vyřešení klimatické krize

A nevěříme nikomu, kdo říká, že

Potřebujeme požadovat planetu, ne které se dá žít

Protože nemáme jinou možnost"

To je tedy silná dávka poraženectví. Alespoň do okamžiku, kdy si všimnete pokynu pod poslední větou: „Nyní čtěte zespodu nahoru.“

Když tak učiníte, vyznění se dokonale obrátí. Ještě lépe je to patrné ve videoverzi.


Zlatým grálem u tištěných reklam je, když vás donutí zastavit se a chvíli vstřebávat jakýsi nesoulad. Pokud vás také přiměje zamyslet se, máte pak ze sdělení mnohem lepší dojem, když jste museli vyvinout nějakou mentální námahu k jeho pochopení. A samozřejmě k tomu patří i dobrý pocit z toho, že patříte mezi ty vyvolené, kterým to došlo. Tento recept je u reklamy Patagonia šikovně následován.

A teď znovu pozpátku

Představená reklama značky Patagonia je skvělá, naznačený přístup ale rozhodně není jejím prvenstvím. V poezii najdete mnoho podobných příkladů. V reklamě už o tak častý postup nejde. Z minulých realizací bychom vám ovšem v předvánočním čase rádi připomenuli 2 roky starou reklamu britské charity Refuge z dílny agentury McCann Bristol. Její reklamy jsou shora dolů hřejivými vánočními příběhy. Přečtěte si je ale odspodu a sváteční rodinná setkání ničí výbuchy domácího násilí.

Následují 3 printy. 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: