Politici si v reklamách na Facebooku mohou lhát jak chtějí. Z nového přístupu těží Donald Trump

10. 10. 2019 | Milada Zemanová, Petr Michl
Facebook obrátil. V posledních letech rozvíjí spolupráci s fact-checking organizacemi. Jejich práci ale nevyužije u politických reklam. Využívá toho již nyní Donald Trump při šíření lží o svém možném protikandidátovi v příštích prezidentských volbách. Dle Facebooku lhát může, jen u toho nesmí používat vulgarity.


Zdroj: @RealDonaldJTrump / Twitter

V době od 25. září do 1. října 2019 americký prezident Donald Trump investoval přes 1,6 milionu dolarů do reklamy na Facebooku . Velká část z nich přitom obsahovala zavádějící a nepravdivé informace.

Jedna z těchto reklam například uváděla, že je Joe Biden (bývalý Senátor Spojených států amerických, pozn. redakce) kre*én. A právě kvůli tomuto vyjádření byla reklama Facebookem pozastavena, protože vulgárnost porušuje jeho Zásady pro reklamu. Následně reklama prošla revizí, byl odstraněn onen problematický výraz, což stačilo k tomu, aby byla reklama nadále běžela. Mimochodem Joe Biden je možný Trumpův protikandidát za Demokratickou stranu v příštích prezidentských volbách.

Ve zmíněné reklamě, která běžela na FB v několika variacích, bylo ovšem dále uvedeno, že Joe Biden přislíbil Ukrajině 1 miliardu dolarů, pokud vyhodí žalobce, který vyšetřuje firmu jeho syna . Organizace pro ověřování informací, například FastCheck, tuto informaci ovšem vyvrátily.

V rámci facebookových Zásad pro reklamu ovšem bývalo uvedeno, že není možné inzerovat informace, které jsou nepravdivé či zavádějící. K tomuto ovšem mluvčí Facebooku uvedl, že se fact-checking na politické kampaně nevztahuje. A nově pozměněná pravidla navíc uvádí, že se omezení vztahují na tvrzení odhalená třetími stranami.

Elizabeth Warrenová, která také bude usilovat o post prezidenta USA, upozornila na zvláštní načasování tohoto nezasahování do politických reklam. 19. září totiž došlo k soukromému setkání mezi Trumpem a Markem Zuckerbergem.

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články: