Ryan Reynolds nabral Medvídka Pú na své reklamní vidle. Den poté, co na jeho příběhy vypršela autorská práva

6. 1. 2022 | Petr Michl
Příběhy Medvídka Pú se staly volným dílem a Ryan Reynolds toho do dne využil s velkou parádou. Pokud tedy není jeho interpretace autorského práva chybná…


Medvídek Pú mlátí hlavou o stůl poté, co mu přišel účet za telefon. 

Medvídek Pú se objevil poprvé v dětské knize v roce 1926, jeho autor Alan Alexander Milne pak skonal o 30 let později. Důležitým faktem ovšem je, že se letos knižní příběhy nejen v anglosaských zemích milované pohádkové postavy staly 95 let po vydání součástí veřejné domény. Jsou tedy volným dílem, na jehož použití se už nevztahují autorská práva. A na tomto soustu si velice rychle zkousl jeden z největších žraloků reklamní scény, Ryan Reynolds.

Herec, který v postavě sarkasticky hláskujícího Deadpoola, prý hrál do značné míry sám sebe. Je zároveň majitelem (a mozkem) reklamní agentury Maximum Effort, ale také podnikatel. Majetkový podíl má například ve značkách Aviation Gin, ale také v mobilním operátorovi Mint Mobile. A právě na jeho služby narouboval příběh Medvídka Pú.

Ve video sdíleném na svých sociálních sítích se jal vyprávět pohádku. Po objasnění právního pozadí, proč tak činí, se pustil do příběhu Medvídka Pú (v originále Winnie the Pooh), kterého přejmenoval na Winnie the Screwed. Když jste „screwed“, tak vás někdo podvedl, lidově řečeno „o…ebal“. Nebo jste také v háji. Zmíněnému medvídkovi tento pocit přichystala velká a evidentně i zlá společnost nabízející mobilní služby. Právě kvůli ní mizí z jeho sklenice na peníze každý měsíc až moc vysoká částka. Řešením z bezvýchodné situace je pochopitelně Mint Mobile, který navíc nyní nabízí kontrakt na 3 měsíce zdarma.

„Uplatnil jsem trochu tvůrčí svobody, ale drží se to docela blízko originálu. Jen jsem přidal Mint Mobile a změnil honey' na money'...“ žertoval Reynolds na sociálních sítích.

„Není to moc?“ ptá se ironicky Luděk Staněk ve svých Událostech pokaždé, když upustí v tomto komediálním pořadu nějaký slovní šrapnel, který viděl hranu tak, když ji s velkou rychlostí přelétával. A na podobném principu vlastně funguje i Ryan Reynolds, který se pohybuje téměř konstantně ve vodách sarkasmu a ironie. „Znásilnění pohádky“ pro reklamu na mobilní tarif asi není ničím, čemu by široká veřejnost automaticky tleskala. Když on ale u toho Reynolds zase tak rošťácky pomrkává… Třeba, když na konci pohádky zahlásí: „Konec… pokud teda není moje interpretace autorského práva chybná.“ Na ilustraci je přitom rozčarovaný medvěd před zakaboněnou sovou a na stromě je připíchnut papír se slovy „Cease and desist“, což je ustálený jazyk předžalobní výzvy, která vás žádá, abyste okamžitě upustili od ilegálního chování, nebo bude zle.

S tím navíc Reynolds hraje o sympatie publika i s kartou Davida, co se postavil Goliášovi. Není náhodou, že ilustrace ve videu jsou černobílé čistě ve stylu pohádkové knihy. Známější podoba Medvídka Pú se žlutým kožichem a červeným svetrem patří společnosti Disney, o jejíchž právnících se říká, že to jsou „jiní sekáči, co se jen tak nezakecají“. Reynolds ostatně na začátku videa vtipkuje o tom, že asi brzy uslyší něco od jisté myši. A myslí tím jistě právě Disneyho Myšáka Mikyho.

Nemějte ale o Ryana Reynoldse strach. Toto je jen další důkaz, že umí chodit po hraně vkusu, humoru i zákona. Nepředpokládáme, že by legalitu této reklamy neprobral se svými advokáty. Ač se zdá, že jde se zveřejněním videa den po zaniknutích autorských práv A.A. Milnea, o spontánní real-time marketing, jistě jde o dlouho připravovanou kampaň. Mimochodem jen na YouTube má video s upravenou pohádkou již téměř 3 miliony zhlédnutí.

Mint Mobile | The road to hell is paved with Big Wireless contracts

Toto není rozhodně první reklama na Mint Mobile z pera Ryana Reynoldse. Následující spot jsme dokonce zařadili v našem žebříčku mezi top 10 reklam za poslední rok.

Kdo by neznal virál seznamky Match, ve kterém Satan prožíval vášnivou romanci s dívkou jménem 2020. Nalezení skutečné lásky jej inspirovalo k tomu, aby v roce 2021 hledal další způsoby, jak být ve svém životě skutečně šťastný. A podařilo se mu to jako zaměstnanci u poskytovatele služeb bezdrátového připojení, který „je v mučení lidí na úplně jiné úrovni”. Během práce pro fiktivní společnost Big Wireless se toho má prý i samotný ďábel hodně co učit a jeho nadřízení na něj pějí samou chválu.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: