Svou hudbu ze Spotify v protestu stahuje Joni Mitchell a další, znepokojení vyjádřili i princ Harry a Meghan Markle. Spotify reaguje kosmetickými úpravami

31. 1. 2022 | Petr Michl
Ze Spotify v protestu proti šíření dezinformací o COVID-19 podcasterem Joem Roganem stahují svou hudbu další umělci. A audio streamovací platforma slibuje alespoň částečné změny. Třeba k tomu přispěla i lehká výhružka ze strany „vyděděného“ královského páru, Harry a Meghan, kteří mají mít brzy na Spotify svůj podcast.


Zdroj: Spotify

Neil Young nezůstal osamocen ve stažení své hudby na protest proti dezinformacím o Covidu-19 šířeným v podcastu Joea Rogana. Přidala se k němu další legenda, písničkářka Joni Mitchell, ale třeba i kytarista z kapely Bruce Springsteena, Nils Lofgren. Vyjádření znepokojení nad (ne)činností Spotify ale zaznívá i z podcastové scény, a to i od prince Harryho a Meghan Markle, kteří mají se Spotify exkluzivní smlouvu na podcast za 25 milionů dolarů.

Důvody, co přesně vadilo Neilu Youngovi, jsme již popsali v našem dřívějším článku. Pro přiblížení dezinformací, které má šířit ve své show Joe Rogan, nicméně opět zacitujme otevřený dopis 270  amerických lékařů a vědců, v němž mimo jiné stojí:

„Během pandemie COVID-19 Joe Rogan ve svém podcastu opakovaně šířil zavádějící a nepravdivá tvrzení, čímž vyvolával nedůvěru ve vědu a medicínu. Odrazoval mladé lidi a děti od očkování, nesprávně tvrdil, že mRNA vakcíny jsou ‚genovou terapií', propagoval off-label použití ivermektinu k léčbě COVID-19 (v rozporu s varováním FDA) a šířil řadu nepodložených konspiračních teorií. V epizodě č. 1757 Rogan hostil doktora Roberta Maloneho, který byl suspendován ze sítě Twitter za šíření dezinformací o COVID-19. Dr. Malone využil platformu JRE k další propagaci řady nepodložených tvrzení, včetně několika nepravd o vakcínách COVID-19 a nepodložené teorie, že vedoucí představitelé společnosti ‚zhypnotizovali' veřejnost. Mnohá z těchto tvrzení již byla zdiskreditována. Pozoruhodné je, že Dr. Malone je jedním ze dvou nedávných hostů JRE, kteří přirovnávali pandemickou politiku k holocaustu. Tato jednání jsou nejen sporná a urážlivá, ale také lékařsky a kulturně nebezpečná.“  

Neil Young vyhlásil ultimátum: můžete mít na Spotify Joea Rogana, nebo mě. Ne oba. Spotify se rozhodlo pro autora show Joe Rogan Experience s průměrnými 11 miliony staženími každé epizody a exkluzivní smlouvou se Spotify na 100 milionů dolarů. Neil Young má údajně cca 6 milionů poslechů písní měsíčně. Není to málo, ale v žebříčku poslechovosti hudebníků Spotify to dá na cca osmou stovku. Pro srovnání top 20 dle měsíční poslechovosti za rok 2021 uzavírají Maroon 5 s 47 miliony poslechů, první The Weeknd jich má bezmála 86 milionů.  

Nyní se jako akt podpory jeho rozhodnutí přidává Joni Mitchell. Písničkářka je podobě jako Neil Young hudební legendou, držitelkou 6 ocenění Grammy, ale ve svých 78 letech také někým, kdo výměnou za peníze za streaming své hudby nehodlá mlčet. Na svém webu zveřejnila vyjádření, v kterém také stojí:

„Rozhodla jsem se odstranit veškerou svou hudbu ze služby Spotify. Nezodpovědní lidé šíří lži, které stojí lidi život. V této otázce jsem solidární s Neilem Youngem a celosvětovou vědeckou a lékařskou komunitou."


Joni Mitchell se nevyhýbala ve své kariéře ani prost-songům. Tou nejznámější je píseň Fiddle and The Drum zaměřená proti válce ve Vietnamu, vznikla v roce 1969. 

 

V sobotu k tomu samému závěru došel i kytarista z The E Street Band Bruce Springsteena, Nils Lofgren. Ve svém vyjádření publikovaném na webu Neila Younga se odvolával i na vědce a zdravotníky reprezentované mimo jiné výše uvedeným otevřeným dopisem. „Když tyto hrdinné ženy a muži, kteří strávili své životy léčením a záchranou těch našich, volají o pomoc, neobracíte se k nim zády kvůli penězům a moci. Nasloucháte jim a stojíte při nich," vysvětlil svou motivaci.

Královské zvolání Harryho a Meghan

Bez jmenování Joea Rogana se k situaci vyjádřili v neděli 30. ledna i princ Harry a Meghan Markle, respektive jejich společnost Archwell Productions:

Od založení společnosti Archewell se snažíme řešit globální dezinformační krizi v reálném čase. Stovky milionů lidí jsou každý den postiženy vážnými škodami způsobenými šířícími se mis-informacemi a dezinformacemi…

V dubnu loňského roku začali naši spoluzakladatelé vyjadřovat našim partnerům ve společnosti Spotify obavy z až příliš reálných důsledků dezinformací COVID-19 na její platformě. Nadále jsme společnosti Spotify vyjadřovali své obavy (a přání), aby zajistila změny na své platformě, které pomohou řešit tuto krizi veřejného zdraví. Očekáváme, že společnost Spotify toto splní, a jsme odhodláni pokračovat v naší společné práci, jakmile tak učiní."

Právě poslední věta je přitom poměrně odvážná. Princ Harry a Meghan Markle mají mít totiž na Spotify vlastní podcast, za jehož exkluzivní licenci mají údajně inkasovat 25 milionů dolarů. Ten přitom v podobě plných epizod nezačal. „Pokračování ve společné práci, jakmile Spotify učiní změny" tak může být bráno i jako jistá forma hrozby. A přiznejme, že s ohledem na zmíněnou částku poměrně odvážná.

Spotify začíná dělat ústupky. Vyhazov Rogana ale ani na okamžik nehrozil

Vedení Spotify asi ani na moment neuvažovalo nad tím, že by ustoupilo Neilu Youngovi a rozloučilo se s Joem Roganem. Nejde přitom jen o smlouvu na 100 milionů dolarů pro Rogana. Čistě technicky totiž za každý poslech tvorby hudebníků (včetně Younga) na platformě těmto umělcům také platí, zatímco v případě Joe Rogan Experience naopak každý posluchač znamená větší potenciální zisky. Mimochodem reklamní zmínka v rámci Roganovy show dle The Verge nejde cenou pod 1 milion dolarů. Rogan je někým, kdo učí inzerenty utrácet za reklamu v podcastech velké peníze. Zvýšené investice se pak zákonitě mohou přelít i k dalším podcastům, z pohledu Spotify ideálně k těm, s jejichž tvůrci má exkluzivní smlouvu.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články: