Tuto reklamu si můžete přečíst jen z metru a půl

13. 5. 2020 | Petr Michl
Ve Finsku jsou divní patroni. Ale reklama v novinách, která je k přečtení až z metru a půl? Tamní supermarket tím naznačuje, jaký si mají lidé držet vzájemný odstup i po uvolnění opatření pro boj proti koronaviru.


Zdroj:TBWA/Helsinki

I ve Finsku rozvolňují pravidla spojená se „zplošťováním křivky“ nárůstu výskytu nemoci Covid-19. Dle mnoha odborníků je ovšem nadále nutné být opatrný a držet si odstup od dalších lidí. Finský retailový řetězec HOK-Elanto ve svých obchodech vítá někdy velké množství lidí, kteří korzují mezi regály s potravinami a stojí ve frontě k pokladně. Rozhodl se proto důležitost „sociální distance“ zdůraznit i s pomocí reklamy v novinách Helsingin Sanomat.

Ta může být mnoha lidmi vnímána jako anachronismus, u kterého je jen velmi těžké být kreativní. Tvůrci z agentury TBWA/Helsinki ovšem dokázali, že minimálně druhý z předpokladů není pravdivý. Vytvořili totiž reklamu, která je nečitelná a vypadá jen jako „rozostřené zrnění“. A to až do okamžiku, kdy si jí prohlédnete z dostatečné vzdálenosti alespoň jeden a půl metru. Právě z ní může čtenář přečíst nápis:

„Držet se v bezpečí. S dostatečným odstupem“


Zdroj:TBWA/Helsinki


Zdroj:TBWA/Helsinki

Creative director at TBWAHelsinki, Joni Furstenborg, uvedl:

„Místo toho, abychom to lidem řekli nebo je to učili, jsme chtěli, aby si to sami zažili. Věříme, že tak v lidech zavoláme větší otisk a více si jich naše důležité poselství zapamatuje.“

Využití regionálního deníku zároveň naznačuje, že u tohoto konceptu počítali s následnou medializací. Na to, že síla kreativní myšlenky skrze PR a sociální média zasáhne více lidí než lokální noviny.

Vyšlo to.

Tip redakce: Finové a jejich vztah k osobnímu kontaktu

Nelze se ubránit dojmu, že reklama výše může být částečným nošením dříví do lesa. O Finech se někdy říká, že to jsou studení čumáci. Nebo že nejsou zrovna dvakrát družní. Testamentem toho budiž tento úsměvný postřeh: když se potká více Finů na autobusové zastávce, poznáte je podle toho, že od sebe stojí, co nejdál to je možné.

A přesně na tom postavili nedávno (také) v TBWA/Helsinki printovou kampaň propagující funkci automatické kontroly vzdálenosti (od auta před vámi) ve vozech Nissan.

 „Lidé postávající na autobusové zastávce byli perfektní metaforou k představení bezpečností funkce Nisssanu. Lidé i ona funkce kontrolují vzdálenost automaticky,“ uvedl creative director v TBWA/Helsinki, Erno Reinikainen, s tím, že s touto každodenní situací se dokáže ztotožnit všichni Finové.

Na reklamě je napsáno:

Automatická kontrola vzdálenosti. Schváleno Finy.

Nissan (konkrétně Nissan Nordic Europe) se snaží, aby byl vnímám ve Finsku více domácky, ne jen jako součást konsorcia, do kterého patří spolu s Renaultem a Mitsubishi. Cestou k tomu může být právě využívání lokálních vhledů, jako je tento.

Další printy z této sére naleznete níže: 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Kreativní inspirace
Sdílejte tento článek:
Podobné články: