Twitter a Facebook trestají účet prezidenta Trumpa pro šíření dezinformací o Covid-19

6. 8. 2020 | Petr Michl
Účet pro kampaň Donalda Trumpa byl dočasně pozastaven Twitterem. Sdílel útržek z rozhovoru s Trumpem z Fox News, kde uváděl dezinformace o imunitě dětí vůči koronaviru. Facebok pak příspěvek se stejným obsahem smazal.


Záběr z rozhovoru Donalda Trumpo pro Fox News. Zdroj: Fox News

V televizním vysílání je těžké korigovat lži či dezinformace politiků přímo během rozhovorů s nimi. A rozhodně to nemůžete čekat ve velké míře na Fox News při rozhovoru s Donaldem Trumpem. Sociální sítě se nicméně rozhodly, že budou dezinformace sdílené na jejich platformách penalizovat. A přesně to udělaly Facebook a Twitter s útržkem z rozhovoru s aktuálním prezidentem USA na Fox News sdíleným účty pro jeho kampaň na znovuzvolení na zmíněných platformách. Facebook daný příspěvek smazal, Twitter pozastavil účet @TeamTrump.

Co přesně Donald Trump řekl? Konkrétně uvedl:

„Když se podíváte na děti jsou skoro — a to bych řekl s jistotou — skoro imunní k nemoci… Je jich tak málo a zesílily. Je tomu těžké věřit. Nevím, co si o tom myslíte, ale mají proto mnohem silnější imunitní systém než my.“

Aktuální prezident zároveň dodal: „Tahle věc zmizí. Zmizí, jak věci mizí.“

Trumpův výrok je přehnaný. Děti jsou nejméně ohroženou věkovou skupinou, nejsou ale imunní. BBC cituje studii na 55 tisících pacientů s Covidem v nemocnicích, z nichž jen 0,8 % bylo ve věku pod 19 let. To je spojeno s tím, že průběh nemoci u dětí je mírnější a často je asymptomatický. Studie od London School of Hygiene and Tropical Medicine zjistila, že lidé pod 20 let mají zhruba o polovinu menší šanci na získání nemoci Covid-19 ve srovnání s populací nad 20 let. Děti jsou na tom tedy podstatně lépe, nejsou ovšem „skoro imunní“.

Krátce po zveřejnění příspěvků s daným rozhovorem následovaly uvedené restrikce.

Mluvčí Facebooku Andy Stone uvedl:

„Toto video obsahuje falešné tvrzení, že je nějaká skupina lidí imunní vůči Covid-19, což je v rozporu s naší politikou týkající se šíření dezinformací o (nemoci) Covid.“

Velmi podobně mluvili i v Twitteru s tím, že tweet porušuje jejich pravidla o informování o Covid-19. Mluvčí Trent Kennedy upozornil na to, že vlastník účtu bude muset tweet odstranit, pokud ho chce znovu používat.

 

Krátká historie války mezi Twitterem a Trumpem

Twitter se, stejně jako Facebook, dlouho stylizoval do role obránce svobody slova, který nechá posouzení veškerých informací na své platformě na uživatelích. Právě pandemie ale u něj změnila přístup. Twitter může brát Donalda Trumpa jako požehnání. Právě díky tomu, že často ignoruje tradiční média a svou agendu oznamuje skrze tweety je tato platforma „místem, kde objevíte zásadní oznámení nejmocnější muže světa jako první“.

Twitter si nicméně 27. května poprvé dovolil v rámci poměrně symbiotického vztahu s Donaldem Trumpem to, co se snaží dělat u fake news. Daný příspěvek nesmaže, ale dá k němu jako formu upozornění na faktickou problematičnost příspěvku uvozující odkaz na to, jak se věci mají. Zde to udělal s výzvou „Zjistěte fakta o korespondenční volbě“ přímo u tweetu, v němž Trump označoval korespondenční formu volby jako cestu k zmanipulovaným volbám.


Zdroj: Donald Trump / Twitter

Trump na to reagoval velmi agresivně, když de facto začal vyhrožovat sociálním médiím, že je zreguluje nebo zakáže. Konkrétně prohlásil:  

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook Twitter
Sdílejte tento článek:
Podobné články: