Vídeňská muzea a galerie míří s nahotou na OnlyFans. Algoritmy sociálních sítí je utlačují

19. 10. 2021 | Petr Michl
Už ani obrazy klasiků si nemohou být před algoritmy sociálních sítí jisty. Explicitní obsah z vídeňských galerií proto míří tam, kde trocha kůže navíc nevadí.


Vídeň se svléká na Only Fans. Zdroj: Vienna

Výtvarné umění si bere inspiraci v kráse lidského těla. Lze dokonce říct, že jde historicky o inspirací zcela dominantní. Když ale není takové tělo „dostatečně zakryto“, může to v dnešní době vadit — zejména pak algoritmům sociálních sítí. Poznávají to i muzea a galerie po celém světě, když zjišťují, že algoritmy příliš nerozlišují mezi fotografiemi či videi „nahotinek“ ze současnosti a obrazy, na kterých jsou zřetelné sekundární pohlavní znaky. I to je důvod, proč Vídeňská agentura na podporu cestovního ruchu spustila na OnlyFans účet propagující tamní galerie a muzea.

Ty totiž s cenzory složenými z nul, jedniček a nulového nadhledu nedokážou často vyjít. Muzeum Albertina například přišlo o svůj účet na TikToku (na Instagramu ho má, pozn. red), na Facebooku se pro změnu neohřálo video Leopoldova muzea zachycují také obraz Kolomana Mosera, Liebespaar. V roce 2018 pro změnu modrobílá sociální síť vyhodnotila jako pornografickou sošku Willendorfské Venuše a stáhla ji z platformy.

Účet na Only Fans nese název Vienna’s 18+ content (v překladu „Obsah z Vídně 18+“) a první předplatitelé za 3 eura měsíčně mohou dokonce vyhrát vídeňskou městskou kartu nebo lístek do jedné z galerií, aby viděli explicitní nahotu také naživo, respektive naživo olejem na plátně.

Mluvčí Vídeňské agentury na podporu cestovního ruchu, Helena Hartlauer, popsala pro Guardian potíže, s kterými se musejí potýkat výstavy a expozice s explicitnějšími díly při snaze propagovat se v sociálních médiích. Někdy je tato forma propagace výrazně oslabena, nebo dokonce znemožněna. „Tento marketingový nástroj není kýženým řešením pro tento problematický vztah mezi uměním a sociálními médii. Chceme se ale postavit za naše hodnoty. Vídeň byla vždy známá pro svoji svobodomyslnost,“ uvedla o Only Fans Helena Hartlauer s tím, že účet na OF je kampaní s cílem skutečně propagovat představovaná díla, ale zároveň je celá věc PR stuntem, který má upozornit na absurdnost přístupu sociálních sítí k umění.

Na účtu na OnlyFans vídeňské galerie a muzea dosud zveřejnila fotografie děl od Tiziana, Amedea Modiglianiho či od Egona Schieleho. Výstavy lze propagovat i bez nich, ale proč vlastně? „Samozřejmě že můžeme pracovat i bez děl zobrazujících nahotu, ale některá z nich jsou pro Vídeň důležitá – vezměte si autoportrét od Egona Schieleho z roku 1910. Když jej nemůžeme používat na sociálních sítích, je to nespravedlivé a frustrující,“ přiblížila Helena Hartlauer.

Vídeň je, podobně jako Praha, postižena úbytkem zahraničních turistů. V roce 2020 poklesly jejich návštěvy meziročně o téměř čtyři pětiny (78,4 %). Letos je s uvolňováním proti-covidových opatření situace lepší, ale propad je stále citelný. Každý návštěvník, třeba i ten z Only Fans, se tak počítá.


Tip redakce: 


Bella Thorne. Zdroj: Instagram/@bellathorne

I u OnlyFans se letos zdálo, že na něm peprnější obsah skončí. Vedení OF si ovšem nakonec uvědomilo, že mléčný bar bez plnotučného mléka provozovat nejde. Příběh o tom, jak sexuálně explicitní obsah Only Fans vadí, aby posléze nevadil, je nicméně cennou lekcí o tom, jak si během týdne zničit reputaci u uživatelů i vlastních tvůrců.  

Sdílejte tento článek:
Podobné články: