Vyhozené mandarinky útočí! IKEA o svátcích bojuje proti plýtvání potravinami

2. 12. 2020 | Barbora Vičarová
Vánoční hostiny, talíře s cukrovím a plná břicha – ale také spousta zbytků a potravin, které nesnědené skončí v koši. Právě s plýtváním bojuje ruská pobočka IKEA a k ekologii vybízí pomocí akčního spotu, kde útočí třeba monstrózní mandarinka nebo odhozené kuřecí stehno.

Jedním z dlouhodobých cílů značky IKEA je udržitelnost a ekologický životní styl a s ním spojené omezování plýtvání jídlem. A právě tento fenomén, který každoročně sílí díky svátečním hostinám, se rozhodla IKEA na několika světových trzích akcentovat v letošní vánoční kampani, která vzniká ve spolupráci s agenturou BBDO Russia. 

1 třetina veškeré potravinové produkce skončí v koši, což ročně dělá 1,3 miliard tun jídla – neskutečné, že? A jednou z cest, jak se plýtvání vyhýbat, je třeba jeho opakovaná konzumace, správné skladování zbytků v lednici a racionální plánování v rámci domácnosti. IKEA se rozhodla na tento problém upozornit po svém, pomocí velkolepého reklamního spotu, který ukazuje, jak velký problém může plýtvání pro planetu být. 

Pohádkově zasněžený spot s dobrým koncem pro ruskou pobočku IKEA režíroval věhlasný režisér, Ilya Naishuller, který stojí mimojiné za hudebními videoklipy pro kapelu Leningrad nebo za videoklipem The Weeknd s názvem False Alarm. Sám reklamní myšlenku okomentoval:

„Každé sváteční období je tradičně spojeno s chystáním slavnosti. To občas znamená, že máme krásná setkání s nadbytkem pokrmů, které potom končí v odpadcích. Myšlenkou spotu bylo vyprovokovat diváka, aby si položil otázku, kolik jídla skutečně musí chystat a aby se pokusil zamyslet nad uchováním zbytků, třeba pomocí levných potravinových krabiček IKEA.”

Celý spot vznikal netradiční cestou, kdy nebyl čas na drahé CGI a složitou postprodukci a tak byly všechny potraviny točeny reálně a následně dosazeny do spotu, což Naishuller komentuje:

„Všechny mimozemské prvky byly natočeny pomocí topshotu na desce stolu, což je něco, co jsem nikdy předtím neudělal, a byl to úplný úlet!”

V Dánsku zase straší

Podobnou cestou a o něco roztomilejším spotem se vydala také dánská IKEA, ta na plýtvání potravinami naopak upozorňuje pomocí animovaných potravinových duchů, kteří vám budou strašit v kuchyni, pokud budete jídlo vyhazovat. 

Na spot se podívejte níže. 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: