10 nejlepších reklam za rok 2020

23. 12. 2020 | Petr Michl, Kristýna Vozková
Šílená realita home officu, ďábelská romance, posilující důchodce nebo domácí mazlíčci odmítající procházku. Letošní reklamy nás rozesmály, dojaly a vzbudily v nás bojovného ducha. Podívejte se na náš výběr toho nejlepšího za rok 2020.

I letos vám představujeme náš výběr TOP10 reklam za uplynulý rok. Zpočátku jsme se trošku báli, zda budeme mít z čeho vybírat. Během roku 2020 se totiž svět tak trošku zastavil. Ve světě reklamy se však jednalo o jedinečný impuls k tomu ocenit ty, které běžně přehlížíme, dodat si odvahu v boji za lepší zítřky, ale také si udělat trochu legrace nejen ze sebe, ale i z nelehké situace kolem nás. 

McDonald's | Night Workers

Tento rok byl jiný, hodně jiný. Mnoho značek v první polovině roku značně omezilo své reklamní rozpočty, nebo značně podobně deklamovalo v době lockdownů na jaře, že „situace je špatná, ale my se zase setkáme“. Mezi jedno z mála pozitiv tohoto divného období tak můžeme zařadit třeba to, že jsme si začali více vážit práce lidí „v první linii“. Přispěl k tomu i McDonald's, který se spojil s britskou kreativní agenturou Leo Burnett, aby vytvořili společně reklamu, která oslavuje ty z nás, kteří tvrdě pracují, zatímco zbytek světa spí. Nemocniční personál, hasiči, údržbáři silnic, skladníci, uklízečky a mnoho dalších udržuje systém v chodu do doby, než se my ostatní vyhrabeme ráno z postelí. Přesto jsou pro nás takřka neviditelní. McDonald's tuto myšlenku rozvinul a ve spotu s názvem Night Workers“ je zneviditelnil úplně. 

Nutro | Who Wants a Walk?

Výše popsaná situace nepřála vítanému koření reklamy v podobě humoru. Přesto jsme i na jaře 2020 narazili na vtipnou reklamu. Postarala se o ni značka krmiva pro domácí mazlíčky Nutro. Reklama popisuje změnu situace, kterou přinesla karanténa. Najednou totiž místo jedné vymodlené procházky denně jsou psi postavení před situaci, kdy je jejich páníčci tahají ven takřka každých pět minut. V mnoha zemích totiž představovali právě psi a jejich venčení propustku pro to opustit vlastní domov. K čemu taková situace vedla? To zjistíte v reklamě z dílny BBDO New York a produkční společnosti O Positive.

Produktovým sdělením je pochopitelně to, že unavený pes, na kterého jsou kladené zvýšené fyzické nároky, si zaslouží kvalitní stravu v podobě granulí Natura. Po všech PSA spotech značek všech druhů, které jen vyzývají, ať sedíme doma, bylo osvěžující po čase vidět jasný prodejní argument.

Apple | The whole working-from-home thing

Právě značky, které nás dokázaly v těžkých chvílích rozesmát, to u nás letos vyhrávají. Patří mezi ně rozhodně Apple, který ve svém krátkém filmu nazvaném „The whole working-from-home thing“ originálně komentoval a taky parodoval kult homeoffice. Ten si letos užili do syta i lidé, kteří po něm netouží, včetně osvědčené partičky designerů obalů produktů známé už z kraťasu „Underdogs“ z roku 2019. Nemalá výzva před nimi stála i letos, navíc se s ní museli vyrovnat na dálku s nástroji a službami Apple, křičícím dětem, škrábajícím kočkám nebo opatrovnickým matkám navzdory. 

Balet Národního divadla Brno | Baletiště

Málokterý segment je letošní rokem ve stínu koronaviru postižen tolik jako kultura. O to více osvěžující je, že jedna z nejpozitivnějších reklam poslední doby náleží kulturní instituci, konkrétně Baletu Národního divadla Brno, který ji umístil na brněnské letiště. V tříminutovém krátkém filmu jsou ve víru tance zakomponovaného do letištního provozu představeny hry, které tato instituce nachystala pro diváky v sezóně 2020/2021. Vše pak končí odjezdem z „baletiště“, pravděpodobně na místo činu, tedy na jeviště Národního divadla Brno (NdB)

Na české poměry svou dynamikou a střihem výjimečná záležitost nevznikla v dílně áčkových reklamních agentur, do značné míry jde o počin týmu Národního divadla Brno. Pokud vás zajímá, jak něco takto epického vzniklo, přečtěte si náš článek

Adobe Photoshop | Fantastic Voyage

I nudná cesta metrem se může změnit v něco nečekaného, barevného a fascinujícího. Platí to tedy alespoň v případě, když jde o reklamu na nejznámější grafický editor současnosti. Spot „Fantastic Voyage“ propagující Photoshop je doslova výletem do světa fantazie.

Mladá dívka jede metrem a najednou neviditelná síla vyřízne hlavu pudlovi a nasadí ji na krk jednomu z pasažérů. Další má najednou kočičí hlavu, jiní připomínají komiksové postavičky. A než se vagónem projde tučňák, prolétne se celá souprava metra mezi mraky.

Lidská imaginace přetéká de facto z každé setiny záběrů. A dle kreativní ředitelky agentury 72andSunny musela být využita i při samotném natáčení. To totiž začalo právě v okamžiku, kdy se v USA začala rozjíždět nákaza Covidem-19. Ze záběrů to není příliš poznat, ale natáčelo se v Praze na začátku března — tedy skutečně krátce předtím, než spadla i u nás „koronová opona“.

Match.com | Match Made in Hell

Jak vypadá romance tohoto roku? Asi jako, když se spojí Satan a dívka se jménem 2020. Další reklama z dílny agentury herce Ryana Reynoldse, Maximum Fun, se stala přes noc virálem. 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Kreativní reklama
Sdílejte tento článek: