Retail Summit 2021 povzbudil obchodníky ke spolupráci v nové realitě

27. 9. 2021 | redakce, tz
Necelá tisícovka klíčových hráčů obchodního trhu se sešla tento týden osobně na Retail Summitu 2021 v Kongresovém centru Praha. Šlo o první větší akci letošní kongresové sezóny. Ukázalo se zde, že se obchod nejen vzpamatoval z šoku a nebývalého výkyvu trhu, ale také se připravuje na novou realitu.

 

Budeme více nakupovat potraviny online, když jsme si tak zvykli pořizovat ostatní kategorie? Kdy se naplno vrátíme do kamenných obchodů a restaurací? Jak budou vypadat a jaké inovace nabídnou? Na tyto otázky hledalo odpověď zhruba 80 řečníků letošního Retail Summitu. Jedním z nejvíce skloňovaných slov v popisech uplynulých měsíců byl „šok” a reakce na něj. Kromě nezbytné snahy o „zachování životních funkcí“, přes úspory a ochranná opatření se řada firem v Česku dokázala velmi rychle posunout do fáze adaptace a přijít s inovacemi.

Letošní ročník zaznamenal navzdory posunutému termínu jak hojnou účast, tak nebývale silné zastoupení top manažerů a majitelů firem, a to mezi řečníky i v publiku. S bezmála tisícovkou účastníků na místě se třídenní akce zařadila mezi aktuálně největší konference na téma obchod v Evropě. Jasně se ukázalo, že lidé po měsících omezených kontaktů začínají oceňovat setkání s více kolegy z jiných firem a chtějí sdílet zkušenosti. Na akci se bohužel z kapacitních důvodů nemohli dostat všichni zájemci o účast, již týden před termínem konání bylo vyprodáno. Nadcházející 28. ročník ale bude netradičně už v termínu 4. – 6. dubna 2022 a registrace bude možná již během podzimu letošního roku. 


Tomáš Čupr na Retail Summitu. Zdroj: Blue Events

Letos byl klíčovým řečníkem inovátor Tomáš Čupr z Rohlik Group. „Covid potvrdil, že bez onlinu to dlouhodobě nepůjde. Potraviny jsou poslední baštou obchodu, která ještě nepadla onlinu. Ale stane se to,“ předpovídal Čupr a zároveň kolegy v sále burcoval, aby sami do online prodeje potravin více investovali a spolu s ním tak posouvali celý trh. Změna zákaznického chování totiž nepřijde, pokud nebudou služby perfektní. V Evropě se prodají  v průměru zatím jen 4 % potravin online, zatímco v Jižní Koreji je to již nyní čtvrtina trhu. Tam by se třeba Velká Británie, nejsilnější evropský online trh, mohla podle prognóz dostat za čtyři roky.

Samotná Rohlik Group má letos zdvojnásobit tržby a příští rok si z evropského online trhu chce ukousnout větší podíl díky expanzi do Francie, Španělska, Itálie, či Rumunska. „Při současném tempu inovací kamenný obchod nebude do deseti let dramaticky jiný, možná jen už nebudeme platit u pokladen. Online ale může být ve stejné době mnohem dál,“ naznačil Čupr. Od současného stavu, kdy zboží vybírá zákazník a kurýr ho doveze, pokud je dost kapacit, je možné se posunout nejen k záruce přesného doručení, ale třeba i ke službě, která rovnou jídlo vybere a vy jen potvrdíte objednávku. Dalším krokem by podle Čupra mohlo být, že jídlo najdete v lednici, která se sama doplňuje.

 

Všechny firmy budou technologické

Nárůst online prodeje nejen v potravinách byl daný i přílivem nových zákazníků, protože 14 % Čechů během pandemie poprvé zkusilo nakoupit na internetu. Třetina Čechů je ochotná online nakupovat dál, 48 % chce nakupovat zpět v kamenných obchodech, jak uvedla Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Další řečníci potvrdili nezastupitelnou roli kamenných obchodů, ale také jejich postupný přerod a digitalizaci. Technologie využívající umělou inteligenci dnes umějí např. předpovědět vývoj návštěvnosti na základě dat ze senzorů. Třeba síť obchodů Flying Tiger díky takovému řešení od společností Pygmalios a Xovis ušetří měsíčně v přepočtu 2 mil. Kč. „Všechny úspěšné firmy budou technologické,” uvedl Miguel Martins da Silva z lékárenské skupiny Dr. Max.

Vysoký potenciál pro digitalizaci nabízí v obchodu zejména dodavatelské řetězce. Zavádění nových propojených systémů nese ovoce v podobě zvýšení efektivity celého nákupního procesu. To přináší firmám nejen vyšší úspory, ale zároveň snižuje negativní dopady na životní prostředí, kterému jak zákazníci, tak obchodníci, věnují stále větší pozornost. „To, jak covid zamíchal s logistikou a výrobou, může být příležitostí, podobně jako kdysi nedostatek másla vedl ke vzniku margarínu. Dnešní nouzová řešení se snadno mohou stát výnosnými vynálezy,“ řekl Martin Tesař ze společnosti Deloitte a na dalších paralelách z historie ukázal, že „svět po covidu” nečelí ani tak revoluci, jako spíše zrychlené evoluci fenoménů starých stovky let. Např. místo tržnic tu máme dnes „marketplaces“ typu Amazonu, která sílí a brzy se na nich bude odehrávat většina nákupů včetně těch firemních. Čím dřív si podle Tesaře uvědomíme, že jsme vstoupili do nového normálu, tím dřív se můžeme začít adaptovat.


Zdroj: Blue Events

Příkladem může být Plzeňský Prazdroj, který se potýkal s 30% poklesem celého segmentu gastro, jež lze vyjádřit také číslem -104 mld. Kč za dobu uzávěry tohoto kanálu od začátku pandemie. Výsledkem bylo, že konkrétně Prazdroj neprodal přes 111 mil. piv. Firma si ale udržela svůj směr díky tomu, že se rozdělila na pomyslné dva tábory, kdy jeden se vyrovnával s každodenními změnami, zatímco druhý myslel do budoucna a pracuje nadále s „megatrendy“ trhu jako je cirkularita či uhlíková neutralita do roku 2030.

Dalším pozitivním příkladem, jak přežít těžké časy, byl příběh společnosti Siko, které se daří dosahovat úspory v každodenní spotřebě vody. „Když máte ty správné inovace, které řeší problémy, se kterými se potýkají všichni, je možné mít během několika let zákazníky na všech kontinentech a ve více jak 50 zemích světa,“ říká Ondřej Sochor z firmy Swiss Aqua Technologies, jež je součástí skupiny Siko.  

 

Na cestě ke „zdravému obchodu“

Sílí také trend důrazu na zdraví a zdravé stravování. Potvrdil to Karel Týra ze společnosti NielsenIQ, podle níž až 65 % spotřebitelů považuje mentální a fyzické zdraví za důležitější od doby covidu a 36 % chce kupovat zdravější varianty. Podle Tomáše Prouzy ze Svazu obchodu a cestovnho ruchučeský spotřebitel přímo „miluje kvalitu“ a zajímá se o složení potravin. Česko však stále podle Prouzy zůstává „potravinovou montovnou“, kdy vyvážíme suroviny a dovážíme hotové produkty. „Cesta k prosperitě nevede přes zasahování státu do obchodních vztahů, ale přes spolupráci napříč trhem a také schopnost dívat se na svět očima zákazníka,” uvedl Prouza s tím, že obchodníci by měli spotřebitelům pomoci žít zdravěji. Uvádění evropských iniciativ jako je Green Deal, či navyšování podílu bioprodukce (From Farm to Fork) bude ale podle něj v Česku složitější než ve zbytku Evropy.

Příklon Čechů ke zdraví zboží potvrdil i výzkum Rheingold Institute vytvořený na zadání společnosti TCC Global přímo pro letošní Retail Summit, kde se ale zároveň ukázalo, že zdravé nabídky mají jít ruku v ruce s pohodlností, např. v podobě připravených jídel. Kvalitu si hlídají zejména mladší spotřebitelé s příklonem k západním hodnotám, ale i starší generace Čechů „nohama na zemi“ nedá dopustit konkrétně na kvalitu masa. K zdravým alternativám mohou povzbudit i různé věrnostní programy, které zákazníci v obchodech vítají a očekávají. Zároveň jsou ale stále více citliví na jejich transparentnost a to, že za jejich nasbírané body opravdu dostanou odměnu co nejdříve. O dobře postavené věrnostní programy je stále zájem, což dokazuje společnost Kaufland, jejíž Kaufland Card vyrostla na 1,8 aktivních uživatelů, z nichž téměř polovina ji využívá už pouze ve formě aplikace.

 

Oceněné inovace


První chlazený výdejní box v Sezimově ústí. Zdroj: COOP

Tradičně se během slavnostního večera předávaly ceny Mastercard Obchodník roku, včetně speciální kategorie Inovace roku – nová realita obchodu, kde absolutního vítěze volí účastníci Retail Summitu. Získal ji Lukáš Němčík za skupinu Coop za projekty E-COOP a  COOP Box. Ty mění i nejmenší vesnické prodejny ve výdejny pro online objednávky, přičemž zajímavý je zejména důraz na obohacení jejich sortimentu o lokální regionální potraviny zásobované z lokálního skladu. První místo v kategorii Udržitelný obchodník získal Kaufland. Cenu O2 Digital Retailer si letos odnáší společnost Rossmann, která se významně posunula jak v digitalizaci celého provozu, tak v řešeních pro zákazníky. Pro ně provozuje například bezplatnou Wi-Fi, jež slouží i k informování o aktuálních nabídkách a podpoře věrnostního programu.

Štítky dokumentu: Podpora prodeje Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?