Konec otravného telemarketingu. Poslanecká sněmovna schválila Zákon o elektronických komunikacích

16. 9. 2021 | Petr Michl
Příští rok skončí nevyžádané marketingové hovory. Zákon o elektronických komunikacích vyžaduje opt-in přístup: než vám zavolají, musí mít souhlas, že si přejete být telefonicky osloveni.

 


Zdroj: Lukáš Zelený / Twitter

Obchodníci dané praktice říkají „studené volání“ či „cold calling“ a jde přesně o tu situaci, kdy vám někdo neznámý zavolá a snaží se vám něco prodat. Tuto činnost si obvykle neužívají ani obchodníci, ale o to víc to platí pro ty na straně příjemců nevyžádaných marketingových hovorů. A právě pro ně přichází dobrá zpráva: tato praktika se stane od roku 2022 ilegální.

Poslanecká sněmovna včera 15. září odmítla pozměňovací návrhy Senátu k Zákonu o elektronických komunikacích (dále ZEK, pozn. red.), které volaly po měkčímu přístupu k telemarketingu. Naopak si trvala na verzi schválené letos v červnu, která od roku 2022 očekává obchodní telefonáty jen po tzv. opt-inu, tedy výslovném souhlasu, že vám někdo za daným účelem může zavolat. Dosud platil opt-out. Když jste vyjádřili nesouhlas, obchodník si vás měl vyřadit ze své databáze a už vás neobtěžovat.

Tento vývoj událostí jistě potěšil předsedkyni Rady Českého telekomunikačního úřadu, Hanu Továrkovou, která 13. září v tiskové zprávě vyjmenovávala, proč je zákon potřeba:

„…Na novelu ZEK čekáme jako úřad netrpělivě z mnoha důvodů. Mj. by umožnila snazší přechod mezi poskytovateli internetu nebo koncepčnější a účinnější přístup k otázce, jak podpořit osoby s handicapem tak, aby pro ně byly služby stejně dostupné jako pro ostatní.  Za sebe mohu říct, že zájmy spotřebitele jsou pro mě prioritou,“ 

Je pravdou, že nectění opt-outu se prokazovalo poměrně obtížně. Mezi další výhody schválené podoby ZEK počítá ČTÚ, že jde o úpravu podporovanou Úřadem pro ochranu osobních údajů a řešení, které úspěšně existuje i v řadě dalších z členských států EU. Zároveň sjednocuje právní podmínky provádění marketingových nabídek různými technickými prostředky, tedy po telefonu nebo třeba e-mailem.

To, že musíte mít souhlas k zasílání obchodních nabídek mailem, je dlouholetá praxe. ZEK ale také kodifikuje další praxi z internetového prostoru. Takzvaný opt-in režim má platit i pro cookies a další sledovací technologie, pokud nejsou nezbytně nutné pro provoz samotného webu Stránky podle novely nebudou automaticky moci sbírat informace o návštěvnících, ale musí od nich nejdříve získat aktivní souhlas. Opět něco, co díky GDPR či pravidlům Googlu pro Google Adsense již většina webů dělá.

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články: