Představení Cybertrucku ukázalo Elona Muska jako marketingového génia na hraně šílenství

29. 11. 2019 | Petr Michl
Geniální, hloupý, ošklivý, futuristický, oslavovaný, vysmívaný — tato protikladná adjektiva padala v posledním týdnu na adresu Elona Muska i jeho pickupu Cybertruck. Mezi těmi všemi memy a ukazování prstem ale získalo toto uvedení automobilu bezprecedentní mediální pokrytí a již nyní má obdivuhodný počet objednávek.

 

Představení picku-upu Cybertruck bylo show, kterou si budou lidé dlouho pamatovat. Vzhledem k medializaci zásadního nezdaru při předvádění nerozbitnosti skel nového vozu a memům vysmívajícím se mimo popsané události i samotnému vzhledu auta by se to celé mohlo zdát jako jeden velký propadák. Ve skutečnosti ale dosavadní vyústění situace vypadá spíše na další důkaz toho, že Elon Musk je PR a marketingovým géniem, co dokonale ví, co dokáže roztočit mediální kolotoč. Objasníme vám ale také to, proč dává uvedení Cybertrucku smysl i z jiných pohledů na věc.

Cybertruck jako posel z budoucnosti

Všichni víme, jak má vypadat dokonalé představení technologické novinky. Mnohokrát to předvedl Steve Jobs. A toto umění zvládal s takovou bravurou, že launch nepokrývali pouze novináři z celého světa, ale na přímý přenos události se dívali i fanoušci značky z řad zákazníků.

Elon Musk má tuto auru do značné míry také a představení pick-upu Cybertruck 21. listopadu 2019 bylo jednoznačně světovou událostí. Už jen samotný úvod akce připomínal rockovou show.

Obrovský mediální zájem by vyvolal jen vzhled automobilu. Zatímco dosavadní Tesly byly elegantními vozy, co neurazily ani vybíravé estéty, Cybertruck vypadá jako mix mezi DeLoreanem DMC-12 proslaveným filmovou trilogií Návrat do budoucnosti, obrněným vojenským vozidlem a něčím z post-apokalyptické roadmovie Mad Max Fury Road.

Snad žádné uvedení modelu auta na trh nebylo nenásledováno takovou smrští memů, které se víceméně smějí tomu, jak auto vypadá a také přímo Elonu Muskovi.

 

Nerozbitný vůz s rozbitým sklem  

K posměchu CEO Tesly nicméně přispěla i další událost. Cybetruck má být do  značné míry nerozbitným monstrem. A na pódiu odolal i úderům kladiva. Elon Musk nicméně poprosil lead designera Franze von Holzhausena také o to, aby se snažil rozbít sklo auta mrštěním ocelové koule. Bohužel se rozbilo a to dokonce dvakrát ze dvou pokusů.

Přešlapování Elona Muska na místě s tím, že to celé „není tak špatné” a že alespoň ocelová koule neprošla skrze sklo, nevyznívala příliš přesvědčivě. Nic nepomohlo ani jeho sdílení videa ze zákulisí ukazujícího, že krátce před vyjetím na podium se ocelová koule od skla pouze odrazila. Ani následující uvěřitelná vysvětlení třetích stran, že  se tak stalo, protože okno bylo stažené o pár centimetrů dolů, a nebylo tak zasazené v rámu a tím pádem ani v plné síle. 



Vysvědčením den poté byl i tak pokles akcií Tesly o celých 6,1 %, což činilo 768 milionů dolarů (cca 18 miliard korun). Novinové titulky právě s touto informací byly příležitostí, kterou si nejen ekonomičtí novináři nenechali ujít. 



Musk mohl být vnímán v pozici bláznivého miliardáře, kterého osud vytrestal za jeho nulovou sebereflexi.

Počet dosavadních objednávek vozu Cybertruck vypráví jiný příběh

Obrovské ztráty majetku vyčíslené dle poklesu akcií jsou vděčným mediálním evergreenem. Něco takového se prostě většině lidí s mnohem menším majetkem a sklonem ke škodolibosti krásně čte. Neznamená to rozhodně, že Elon Musk skončí o žebrácké holi ani to že poskapokalyptické vozítko bylo posledním titanovým hřebem do futuristické rakve společnosti Tesla. 

Elon Musk se už 23. listopadu pochlubil tím, že na Cybertruck, který teprve půjde do výroby, má již 146 tisíc objednávek, a to bez nákladů na reklamu a marketing. Den poté pak aktualizoval, že jich je 187 tisíc. 

Pro srovnání: dlouholetého šampiona amerického trhu pickupů Ford F-150 se v roce 2018 prodalo na celém světě 1,1 milionu. Předobjednávka není to samé jako prodej, obzvláště když stála u vozu s cenovkou k 50 tisícům dolarů jen 100 dolarů. I tato nízká bariéra vstupu 2 roky předtím, než mají Cybertrucky sjíždět z výrobní  linky, je ale znakem vychytralosti. Vysoký počet objednávek ukazuje, že Cybertruck je přes své sci-fi vzezření „the real thing”. Jeho odlišnost je pak nutností. Skvělý vhled poskytl analytik Brett Winton. Od něj pochází následující infografika znázorňující loajalitu v rámci automobilových segmentů v USA, kterou uvedl slovy:

„Představte si, že se snažíte proniknout na trh o hodnotě 100 miliard dolarů. Přitom tento segment je z 89 % mužský, má silnější loajalitu ke značce než jakýkoliv jiný segment a vaše eco-friendly úspěchy mu jsou úplně volné.“


Zdroj: Twitter / Brett Winton

Cybertruck je něčím zcela jiným a něčím, co musí trhem pickupů doslova zatřást. Jedná se totiž o segment, kde existují statisíce lidí, co si každých 10 let koupí další Ford F-150 a jsou s tím zcela spokojení. Cybertruck má potenciál některé z těchto lidí přetáhnout a především přivést k pickupům lidi, co o tomto typu vozu nikdy ani neuvažovali, protože je vlastně pravým opakem elegance či environmentálně zodpovědného étosu. Ty, co klasické zástupce této kategorie považují za symbol zpátečnictví a spíš je najdete v Tesle nebo v nějakém „placatém sporťáku“.   

O tom, že Musk ví, kdo je král, kterého musí sesadit, svědčí i video ukazující přetahovanou mezi Cybertruckem a Fordem F-150 , které publikoval Musk  25. listopadu. 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Formy PR Media Relations
Sdílejte tento článek:
Podobné články: