Z ruské zmrzliny bude ukrajinská aneb Značky nechtějí mít s Ruskem společný ani název

2. 3. 2022 | Petr Michl


Zdroj: Prima / Bidfood

Invaze Ruska na Ukrajinu udělala rozlohou největšímu státu světa medvědí službu. Jeho mezinárodní prestiž je v troskách, a i v Česku se jeho neoblíbenost může blížit snad jen té na přelomu srpna a září 1968. Tento silně negativní sentiment začínají pociťovat i podniky a značky s Ruskem spojené. A někdy to nabírá až absurdních rozměrů.

Obchody specializované na ruské zboží, zejména na potraviny, poznaly už od čtvrtka 24. 2., tedy ode dne ruské invaze, že toto jejich byznysu nepomůže. Existují především v Praze, kde obsluhují nejen početnou ruskou komunitu. Jde o „speciálky“, kde můžete najít třeba jeseterový kaviár nebo sladkosti, které tu nejsou jednoduše k sehnání. Logicky se v nich setkáte spíše s azbukou než s latinkou. Majitelé obchodů se slovem „ruský“ v názvu je začali urychleně přelepovat. Přesto si dle Hospodářských novin prožili určité „momenty nenávisti“ a projevy vandalismu.

Chtěli byste nyní bydlet v Moskvě ve Zlíně?


Zdroj: Interhotel Moskva / Facebook

Po invazi vojsk RVHP vedených Rusy v roce 1968 lidé ve vzteku házeli cihly do výlohy pražské pobočce sovětských aerolinek, Aeroflotu. Anti-ruský sentiment vyhnaný na podobnou míru má nyní dopad na zavedené značky, které tu byly třeba více než půl století. Platí to pro Interhotel Moskva ve Zlíně, který ponese nově název Hotel Zlín. Stane se tak v reakci na online petici, kterou za 2 dny podepsalo přes 1400 lidí. Její autor, Marek Vít, v ní napsal:

V centru Zlína stojí od roku 1933 krásná stavba, dříve nesla název Společenský dům a byla jedním z nejluxusnějších hotelů v tehdejším Československu. Někdy od dob komunismu však nese název „Hotel Moskva“, přestože nemá s tuto metropolí nic společného. Myslíme si, že je čas na změnu. Proč má nad baťovským Zlínem zářit název města, ze kterého je nyní řízena válka proti suverénnímu státu? Myslíme si, že název hotelu měl být dávno změněn, buď krátce po roce 1989, nebo v roce 2021, kdy jsme se dozvěděli, že muniční sklad, který se nachází pouhých 25 kilometrů od Zlína, byl odpálen ruskými agenty.
Jsme si vědomi toho, že samotné město Moskva za nic nemůže, ale jde o gesto. Gesto, které mělo být provedeno dávno.“

Vedení hotelu se za necelých 48 hodin podvolilo s tím, že nově se bude jmenovat Hotel Zlín.

 „V posledních letech jsme již několikrát byli vyzýváni ke změně názvu Hotelu Moskva. Každým podnětem jsme se zodpovědně zabývali, diskutovali, nechtěli jsme však měnit 70 let starou historii. Zastávali jsme názor, že pokud ke změně nedošlo v roce 1990, je toto čistě politické rozhodnutí již neaktuální. Většina současných obyvatel Zlína již hotel pod jiným názvem ani nepamatuje, dostávají se k nám naopak příběhy lidí, kteří se „na Moskvě“ vyučili, „na Moskvě“ poznali manželku apod. Nechtěli jsme těmto lidem brát jejich příběhy, měnit něco, co je součástí Zlína již 70 let.

Nynější situaci však vnímáme jako mnohem dramatičtější než v letech 90. Nepřejeme si, aby jméno hotelu bylo spojováno s touto neomluvitelnou agresí zcela nepřijatelnou pro nás i celou moderní společnost. Rozhodli jsme se tedy učinit zásadní kroky a dát Hotelu Moskva nové jméno,“ uvedla na webu hotelu jeho ředitelka Míla Dümlerová.

Ruská zmrzlina bude ukrajinská

Ruská zmrzlina v oplatce je terminus technicus, specificky vypadá i chutná a prodává ji pod tímto generickým názvem řada značek. Značka Prima spadající pod společnost Bidfood se nicméně rozhodla, že aktuální situace si žádá změnu. Na sociálních sítích ukázala, že posílá na ukrajinské hranice potravinovou pomoc a zároveň přitom přejmenovává svou „ruskou zmrzlinu“ na „ukrajinskou“. Zatím tedy s pomocí nálepek v podobě ukrajinských vlajek s nápisem „podporujeme Ukrajinu“ a logem brandu zakrývajícím „ruská“ na obalu.


Zdroj: Prima / Bidfood

Skutečná změna obalů není věc, která by šla provést ze dne na den. Zdá se ale, že dojde i na ni. „Vizuál je již hotový a obaly se vyrábějí… Touto změnou chceme vyjádřit solidaritu s Ukrajinou a s jejími obyvateli. Cítíme morální povinnost vymezit se alespoň touto formou proti agresivnímu a nespravedlivému počínání představitelů Ruska a dát jasnou zprávu lidem z Ukrajiny žijícím v České republice či na Slovensku, že na ně myslíme a podporujeme je,“ uvedl pro Lidové noviny vedoucí divize Prima, Prokop Volf.


Zdroj: Prima / Bidfood

Lze ustát protiruský sentiment?

Jedním ze základních požadavků na název značek je jeho zapamatovatelnost a každý soudný brand manažer si přeje, aby si lidé se značkou pojili pozitivní emoce. A právě se změnou polického klimatu se mění i vnímání vžitých názvů a emoce lidí k nim. Již po sametové revoluci došlo k celé řadě přejmenování míst ve veřejném prostoru. Z názvů ulic a náměstí mizeli Leninové a Stalinové a naopak přibývali Masaryci. Dodnes tu ale máme ale mnoho neutrálnějších a osvobozením ruskou armádou obhajitelných náměstí Svobody (jedno s tímto názvem zlikvidovala včera ruská armáda v Charkově, pozn. red.) či pomníky ruským vojákům. Ruské tanky jako pomníky odkazující na totéž ovšem z měst zmizely, moc připomínaly rok 1968.

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek: