Zimní olympiáda v Pekingu je ukázkovým příkladem sportwashingu. Západní společnost ale těžko přesvědčí

4. 2. 2022 | Petr Michl
V roce 2008 se Čína chtěla olympiádou v Pekingu pasovat do role velmocenské elity. Dnes by tento status nikdo nezpochybnil, ale její přeměna v technologicky vyspělou despocii nahání na Západě strach. Dokáže si Čína zlepšit pořadatelstvím olympiády své renomé? Není to moc pravděpodobné.

 

Dnes 4. února proběhne slavnostní zahájení Zimních olympijských her 2022 v Pekingu. Po posunuté letní olympiádě v Tokiu konané před 5 měsíci jde o druhé hry v době koronavirové pandemie. Průzkumy veřejného mínění v Japonsku prozrazovaly, že domácí obyvatelstvo si za dané situace olympiádu z většiny nepřálo. K čínským výzkumům podobného typu se nejen čínská veřejnost nedostane, a zdánlivě je tak vše zahaleno optimismem. Z pohledu zvenku jde ale o sportovní svátek na velmi špatném místě.

Olympismus a politika

Moderní olympismus v sobě nese jakousi auru vznešenosti. V době konání olympijských her spíše neprobíhají velké oficiální válečné operace. V olympijské chartě se mluví o míru a rovnosti všech lidí. „Cílem olympismu je zapojit sport do služby harmonického rozvoje lidstva s cílem vytvořit mírovou společnost, která dbá o zachování lidské důstojnosti,“ stojí v ní. Olympiáda má být nejen sportovní svátek, ale zároveň jakési zastavení globální společnosti, které v sobě nese i prvky pochopení „jednoty v rozmanitosti“.

V reálu ale politika hýbala olympijským hnutím od samotných počátků. Ostatně jedním z motivů pro obnovu olympijské tradice byla pro barona Pierre de Coubertina údajně i porážka Francie ve prusko-francouzské válce (1870-71), ke které měla přispět i chybějící sportovní průprava Francouzů na školách. Olympiáda pak představovala skvělou motivaci k tomu se sportem začít. Pacifistickým rozměrem naopak bylo to, že je lepší soupeřit na sportovním poli než na tom bitevním. 

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články: