Greenpeace uvádí na trh první osvěžovač do auta s vůní spáleného lesa
Lesní požáry byly toto léto opět velkým tématem. Na americkém kontinentu se netýkaly zdaleka jen Kanady. Jižní Amerika jich také zažila více, a mezi výrazně postižené státy patřila i Argentina. Aktuální kampaň neziskové organizace Greenpeace upozorňuje na tento problém a jeho souvislost s činností člověka obzvláště kreativním způsobem.
Ve spolupráci s agenturou The Juju vytvořila tzv. „vůni svědomí“ (v originále „el aroma de la conciencia“, pozn. red.). Je jí nasáklý osvěžovač vzduchu v podobě klasického stromečku, co si věší řidiči za zrcátko. Svědomí v tomto případě „voní“ po spáleném lese. Jedná se přitom o odkaz na původ požárů, které Argentinu sužují. Tisková zpráva k tomu říká:
„Za posledních pět let lesní požáry zničily 35 000 hektarů andsko-patagonských lesů. 95 % lesních požárů způsobuje člověk. Více než polovina odlesňování je nelegální, ale odpovědné osoby nejsou nijak potrestány."
Odlesňování způsobuje mizení druhů, změnu klimatu, záplavy, sucha, desertifikaci, nemoci, vystěhování původních obyvatel a rolníků, ztrátu potravin, dřeva a léků. Dle Greenpeace jsou hlavními příčinami posun zemědělské hranice (pro dobytek a sójové boby, které se z velké části vyvážejí do Asie a Evropy) a lesní požáry.
S kampaní je spojen i spot od agentury The Juju. V něm vzplane propracovaný model tamních lesů o rozměrech 3x2 metry vyrobený z udržitelných materiálů.
Greenpeace ke kampani doplňuje:
„Stromeček Piniito je výrobek, který by neměl existovat, protože odráží závažný problém: kvůli lesním požárům umírá mnoho zvířat. Tímto audiovizuálním dílem chceme zvýšit povědomí obyvatelstva a zanechat poselství, které je výzvou pro nás všechny."
U katastrofických událostí je pro organizace typu Greenpeace těžké najít formu upozornění na problém, která zaujme a lidé ji nebudou ignorovat. Ač by showreel zpravodajských záběrů na požáry z posledních měsíců jistě více než dobře ilustroval vážnost situace, lidé by se od jeho sledování pravděpodobně odvrátili. U této formy tomu tak nutně není. Navíc osvěžující stromeček s vůní spáleného lesa je silnou připomínkou „změněných časů“.
Kampaň má konkrétní cíl. Tím je zvýšit povědomí o potřebě zákona o lesích, který by předcházel lesním požárům, lépe trestal jejich případné lidské původce a zaručoval zachování ekosystémů. K podpoře této iniciativy se mohou lidé přihlásit na webu votaporlosbosques.org.