WebTop100 podcast: o vývoji české ecommerce s Ondřejem Bubnem z Shoptetu

V novém dílu WebTop100 podcastu si povídáme s Ondřejem Bubnem, čerstvým Chief Commercial Officerem Shoptetu. Ačkoliv je Ondřej v nové roli teprve krátce, ve firmě působí již pátým rokem a zásadně se podílel na rozvoji elektronických plateb i strategických projektů. Tentokrát společně rozebíráme stav české e-commerce po dalším roce plném zajímavých událostí.
Jedním z důležitých tématů rozhovoru jsou rozdíly mezi českým trhem a zbytkem Evropy, případně Velkou Británií a USA. Zatímco v Americe dominuje doručení domů s extrémně krátkými časy doručení, český zákazník preferuje výdejní místa a boxy. K tomu očekává kombinaci nízké ceny, rychlosti a dostupnosti. To podle Ondřeje zásadně ovlivňuje podobu lokálních e-shopů i to, kde se může inovovat.
Do rozhovoru se posléze vkrádá i otázka „komfortního nákupu”. Ondřej vysvětluje, že zákaznické standardy dnes určují hegemonové typu Amazonu, Temu nebo v českém případě Alza. Ti nastavují laťku v rychlosti, jednoduchosti a predikovatelnosti procesu, a tím definují i očekávání klienta. Zároveň jsme si samozřejmě odpověděli na otázku, zda je vůbec ještě možné soutěžit jen lepší zkušeností, když významná část lidí upřednostní nízkou cenu před perfektní službou.
Velký návrat hlásí fyzický retail. Ondřej přiznává, že kamenné pobočky začínají být znovu výraznou konkurenční výhodou – a to nejen pro prémiové značky. Hybridní model dává eshopům možnost nabídnout vyzvednutí, poradenství nebo servis. Čím dál častěji při tom nejde pouze o jednu pobočku „pro oko”. Rozdíl totiž dost často nastává právě ve chvíli, kdy má firma více svých fyzických touch pointů, kterými skutečně zlepšuje dostupnost a zrychluje proces. Omnichannel je tak dnes standardem. Zákazníka nezajímá, jestli je ve fyzickém nebo digitálním kanálu – chce jednotnou zkušenost, konzistentní ceny, stejnou úroveň služeb a schopnost přepínat mezi kanály bez změny pocitu z celkového zážitku.
Ani v tomto rozhovoru jsme se nemohli vyhnout fenoménu AI a v jeho druhé polovině se věnujeme vlivu AI na ecommerce a například i otázce, jak dlouhou dobu bude mít ještě existence webu jako takového vůbec smysl.
Zkrátka a dobře, v rozhovoru vás čeká spoustu zajímavých informací, faktů, ale i predikcí, kam česká ecommerce směřuje.
Pusťte si náš rozhovor, jestli vás zajímá některé z probíraných témat:
- Jak se česká ecommerce mění v posledních měsících?
- Co nám na CZ trhu jde skutečně excelentně a v čem naopak kulháme?
- Odlišnosti CZ / EU / UK / US v přístupu k nakupování online
- Co dnes vlastně znamená „komfortní nákup”?
- Jak rychle se mění standardy zákazníka — a kdo je vlastně nastavuje
- Dá se ještě vůbec soutěžit lepší zkušeností při nákupu?
- Rostoucí role fyzického retailu
- Omnichannel jako standard?
- Jaké konkrétní dopady už AI má na e-shopaře (ne jen marketing, ale i provoz, support, pricing…)?
- Jak může vypadat “AI e-shop” za pár let — pro zákazníka i pro provozovatele?
Přejeme příjemný poslech či zhlédnutí podcastu.
Rozhovor najdete také na Spotify, stažení do mobilu pro poslech na cesty umožňují Apple Podcasts a další podcastové platformy.
