Facebook kopíruje svou reakcí na novelu autorského zákona Google. I on přestane v Česku zobrazovat náhledy mediálního obsahu
Další technologický gigant reaguje na novelu autorského zákona transponující do svého právního řádu směrnici o autorském právu na jednotném trhu z roku 2019. Společnost Meta odstraní na Facebooku u zpravodajského obsahu fotografie u náhledů článků.
„V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy," uvedlo pro tiskové oddělení společnosti Meta pro MediaGuru.
Reakce je podobná té Googlu, který také zjednodušil náhledy na prosté minimum. Níže v tweetu koordinátora sociálních sítí TV Nova Jakuba Bernátha můžete vidět, jak to může vypadat.
V praxi to vypadá takhle. To je vážně strašný... https://t.co/kgXWCXrSRE pic.twitter.com/gZziP9bVyO
Česká transpozice evropské směrnice je přísnější než její unijní vzor. Je tomu tak do značné míry kvůli (či dle úhlu pohledu: díky) úspěšnému pozměňovacímu návrhu poslance Jana Laciny (STAN), jež říká, že se provozovatel dominantních služeb bude muset „zdržet jednání, kterým by obcházel právo vydavatele k jeho tiskové publikaci, a to zejména tím, že by:
- odmítl jednat v dobré víře o udělení oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci, včetně úhrady přiměřené odměny za toto užití,
- svévolně omezil či upravil službu informační společnosti diskriminačním způsobem tak, že by vyloučil nutnost získání oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci od konkrétního vydavatele, aniž by měl pro takové omezení či úpravu spravedlivý důvod; Toto ustanovení se použije pouze, jde-li o poskytovatele služby informační společnosti s dominantním postavením na trhu se službou, kterou omezil či upravil dle předchozí věty,
- zneužil svého dominantního tržního postavení k tomu, aby získal oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci za podmínek pro vydavatele nepřiměřeně nevýhodných.
- odmítl jednat v dobré víře o udělení oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci, včetně úhrady přiměřené odměny za toto užití,
Novela dodává, že pokud se provozovatel dominantních služeb s konkrétním médiem nedohodne, jakousi smírčí komisí určující výši poplatků za zobrazení mediálního obsahu bude ministerstvo kultury ČR.
Google reagoval širší sadou opatření. Rozhodl se odstranit v Česku náhledy zpravodajského obsahu vydavatelů z Evropské unie z Vyhledávání, Zpráv a služby Discover. Navíc pozastavil službu Google News Schowcase, z které již 7 vydavatelům nějaká forma kompenzace plynula. Facebook je nicméně z celkového hlediska jako zdroj návštěvnosti pro média důležitější.
Upřímně jsme nečekali, že Facebook k tomuto kroku přistoupí, protože u něj dělají média (včetně Marketing Journalu) svou propagaci vyloženě dobrovolně, zatímco do výběru Google News jste se historicky mohli dostat bez svého vědomí. Řešením v rámci daných mantinelů tak může být sdílení fotografie s linkem v popisku příspěvku. Samozřejmě efektivita pak bude záležet na algoritmickém rozpoložení Facebooku pro daný typ příspěvku či mediální typ obsahu obecně. To, že nebylo v posledních měsících nejlepší, dokazuje třeba to, že Facebook začal u „link postů“ ukazovat uživatelům po prokliknutí varování, že se je daný link chystá odvést z prostředí modrobílé sociální sítě, s otázkou, zda-li to skutečně chtějí.
Tip redakce
Zdroj: Google
Podrobnosti o reakci Googlu naleznete zde.