Facebook kopíruje svou reakcí na novelu autorského zákona Google. I on přestane v Česku zobrazovat náhledy mediálního obsahu

21. 12. 2022 | Petr Michl
Podobně jako na obrázku níže by mohl vypadat náhled mediálního obsahu na Facebooku. Meta následuje Google a linky na obsah médií raději oholí na minimum. Nechce ani zavdat příčinu pro finanční vyrovnání s médii, které implikuje čerstvě přijatá novela autorského zákona.

Další technologický gigant reaguje na novelu autorského zákona transponující do svého právního řádu směrnici o autorském právu na jednotném trhu z roku 2019. Společnost Meta odstraní na Facebooku u zpravodajského obsahu fotografie u náhledů článků.

„V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy," uvedlo pro tiskové oddělení společnosti Meta pro MediaGuru.

Reakce je podobná té Googlu, který také zjednodušil náhledy na prosté minimum. Níže v tweetu koordinátora sociálních sítí TV Nova Jakuba Bernátha můžete vidět, jak to může vypadat. 

 

Česká transpozice evropské směrnice je přísnější než její unijní vzor. Je tomu tak do značné míry kvůli (či dle úhlu pohledu: díky) úspěšnému pozměňovacímu návrhu poslance Jana Laciny (STAN), jež říká, že se provozovatel dominantních služeb bude muset „zdržet jednání, kterým by obcházel právo vydavatele k jeho tiskové publikaci, a to zejména tím, že by:

    1. odmítl jednat v dobré víře o udělení oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci, včetně úhrady přiměřené odměny za toto užití,

    2. svévolně omezil či upravil službu informační společnosti diskriminačním způsobem tak, že by vyloučil nutnost získání oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci od konkrétního vydavatele, aniž by měl pro takové omezení či úpravu spravedlivý důvod; Toto ustanovení se použije pouze, jde-li o poskytovatele služby informační společnosti s dominantním postavením na trhu se službou, kterou omezil či upravil dle předchozí věty,

    3. zneužil svého dominantního tržního postavení k tomu, aby získal oprávnění k výkonu práva užít tiskovou publikaci za podmínek pro vydavatele nepřiměřeně nevýhodných.

 

Novela dodává, že pokud se provozovatel dominantních služeb s konkrétním médiem nedohodne, jakousi smírčí komisí určující výši poplatků za zobrazení mediálního obsahu bude ministerstvo kultury ČR.

Google reagoval širší sadou opatření. Rozhodl se odstranit v Česku náhledy zpravodajského obsahu vydavatelů z Evropské unie z Vyhledávání, Zpráv a služby Discover. Navíc pozastavil službu Google News Schowcase, z které již 7 vydavatelům nějaká forma kompenzace plynula. Facebook je nicméně z celkového hlediska jako zdroj návštěvnosti pro média důležitější.

Upřímně jsme nečekali, že Facebook k tomuto kroku přistoupí, protože u něj dělají média (včetně Marketing Journalu) svou propagaci vyloženě dobrovolně, zatímco do výběru Google News jste se historicky mohli dostat bez svého vědomí. Řešením v rámci daných mantinelů tak může být sdílení fotografie s linkem v popisku příspěvku. Samozřejmě efektivita pak bude záležet na algoritmickém rozpoložení Facebooku pro daný typ příspěvku či mediální typ obsahu obecně. To, že nebylo v posledních měsících nejlepší, dokazuje třeba to, že  Facebook začal u „link postů“ ukazovat uživatelům po prokliknutí varování, že se je daný link chystá odvést z prostředí modrobílé sociální sítě, s otázkou, zda-li to skutečně chtějí. 

Tip redakce


Zdroj: Google

Podrobnosti o reakci Googlu naleznete zde.  

Štítky dokumentu: Facebook Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: