68 % obratu Alza.cz dnes tvoří kategorie drogerie a PET. Snaží se zalistovat domácí rychlotest na COVID-19

16. 3. 2020 | redakce
Alza.cz údajně aktivně pracuje na možnosti zpřístupnit zákazníkům produkt pro rychlé otestování na virus COVID-19 v pohodlí domova. Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím SZÚ nebo SUKL musí testu nejprve udělit výjimku pro zrychlené uvedení na trh.

Mimořádná opatření omezující pohyb lidí i prodej zboží mají bezprostřední dopad na obchod. Nyní stojí na té šťastnější straně internetové obchody. I ty ale musí přizpůsobovat svůj provoz řadě aktuálních regulací.   

Alza.cz v souvislosti s aktuální situací zavádí celou řadu opatření tak, aby zákazníci mohli nakupovat maximálně bezpečně či v klidu z domova. Drogerii a PET (tedy primárně krmivo pro domácí mazlíčky, pozn. red) na e-shopu nakupuje čím dál víc lidí, reakce přímo souvisí se zavedenými opatřeními na COVID-19. Meziroční nárůsty činí zhruba 200 %. Za posledních sedm dní firma dodala kupujícím více jak 100 000 kusů zboží z oblasti drogerie a PET. Dalších 100 000 kusů těchto produktů připravila přímo na pobočky k okamžitému odběru. Alza také aktivně pracuje na možnosti zpřístupnit zákazníkům produkt pro rychlé otestování na virus v pohodlí domova.


Aktuální podoba zvýšených bezpečnostních opatření na výdejnách Alzy. Zdroj: Alza.cz

„Podíl poboček na obratu u těchto dvou kategoriích (drogerie a PET) činí aktuálně 68 %.  Nejprodávanějších produkty jsou jednoznačně antibakteriální a čistící prostředky, potřeby pro nejmenší – kojenecké mléko, dětská výživa, pleny, ubrousky, prací prostředky a granule pro psy a kočky,“ uvedl obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena a doplnil:

Zákazníci jednoznačně preferují osobní odběr, v průměru na prodejně stráví jednotky minut. Maximálně urychlit vyzvednutí a minimalizovat pobyt v provozovnách mohou ale zájemci i využitím mobilní aplikace, a to ještě v době, kdy nejsou fyzicky přímo na pobočce. V aplikaci stačí kliknout na vyzvednout, a to např. 5-10 min před příchodem.“

Největší eshop v ČR začal prodávat drogerii v roce 2015, zboží pro psy a kočky spustil v létě 2019. V roce 2019 zpracoval v těchto segmentech milion objednávek a prodal téměř tři miliony kusů zboží. Tím se stal jedním z největších prodejců v této oblasti, odhadovaný obrat v těchto kategoriích přesáhne letos 1 mld. Kč. Dnes nabízí přes 23 tisíc položek z oblasti drogerie, PET a vybraných potravin a v nejbližších dnech sortiment rozšíří o doplňky stravy (vitamíny, minerály, kloubní výživa, doplňky pro podporu trávení, srdce a krevní soustavy další).

Aktuální poptávka po tomto segmentu neplatí jen pro Alzu. „Velký zájem je logicky o doručení potravin, léků a doplňků stravy, drogistického zboží, ale také elektroniky, která usnadňuje práci z domova či přináší zábavu pro děti. E-shopy zatím hlásí připravenost prakticky ve všech kategoriích zboží," vysvětluje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci (APEK). 

Bezpečnostní opatření v Alze

V rámci zvýšených bezpečnostních opatření a maximální ochrany zdraví všech osob v pobočkách Alzy vybavila firma okamžitě všechny zaměstnance přicházející do kontaktu s nakupujícími ochrannými nákrčníky s nanovlákennou membránou zn. Respilon, zavedla ochranné fólie (viz foto) a zároveň na všech provozovnách zavedla dezinfekční úklid, který nyní probíhá každou hodinu. Zvažuje se také dezinfekce vzduchu ozónem. K dispozici všem jsou rovněž antibakteriální gely, mýdla a jednorázové utěrky. V ostatních případech je k dispozici i rozsáhlá síť AlzaBoxů, služba AlzaExpres či další dopravní služby.


Aktuální podoba zvýšených bezpečnostních opatření na výdejnách Alzy. Zdroj: Alza.cz

I to ukazuje, že kapitálově silní online prodejci mají navrch i v časech, kdy mnoha e-shopům stačí k úspěchu prostě mít nedostatkové zboží a kdy lidé cenu dopravy tolik neřeší. Stále ale platí, že si lidé jsou pro jistotu doručeného zboží schopni dojít. Pozitivním prvkem pro malé e-shopy mohou být výdejní místa v obchodech, které nemusí v tuto chvíli zavřít, a zároveň patří do sítě výdejen dopravců, jako jsou PPL nebo Zásilkovna. I mezi nimi bývají například drogerie, jež mohou mít zatím otevřeno i v době karantény.

Malí hráči nicméně nemají takovou sílu ani ve schopnosti přinést na trh nedostatkový sortiment. Alza.cz údajně aktivně pracuje na možnosti zpřístupnit zákazníkům produkt pro rychlé otestování na virus v pohodlí domova. V tuto chvíli je test v procesu certifikace IVD se snahou o udělení výjimky pro zrychlené uvedení na trh, které může udělit Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím SZÚ nebo SUKL. Test na bázi detekce protilátek v těle testovaného funguje velmi jednoduše, podobně jako testování diabetu. Jakmile bude tento výrobek chválen pro prodej v ČR, Alza.cz okamžitě spustí systém předobjednávek a zahájí prodej.

Alza.cz zatím reaguje na krizi spojenou s COVI-19 velmi pružně. Minulý týden například v odpovědi na zvýšený výskyt práce z domova upravila program pronájmu elektronických zařízení, aby byl použitelný i v kratším časovém horizontu. Minimální doba se zkrátila z 12 na 4 měsíce.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.