Britská vláda tuto kontroverzní reklamu rychle stáhla. Urážela umělce

14. 10. 2020 | Kristýna Vozková
Fatima nebude sedět v koutě... u počítače. Reklama nabízející rekvalifikaci pro aktuálně nezaměstnané umělce vyvolala ve Velké Británii bouři. Vláda ji musela stáhnout, politici se omlouvali, ale zase měli všichni co dávat na Twitter.

Tak tohle se opravdu nepovedlo. 12.října vypustila organizace CyberFirst do světa svou reklamu propagující rekvalifikaci pro práci v oblasti kybernetické bezpečnosti, podporovanou britskou vládou a Centrem pro národní kybernetickou bezpečnost (NCSC). Ta vyobrazuje sedící baletku, která si utahuje své baletní špičky a velký bílý nápis vedle ní hlásá: Fatimy další práce by mohla být v kybernetice. (Jen o tom ještě neví).” Celý výjev je doplněný o slogan Rethink. Reskill. Reboot. (Přehodnotit. Získat nové dovednosti. Restartovat). Reklama by možná nevyvolala takovou vlnu nevole, kdyby Velká Británie, stejně jako další státy, nestála na pokraji největší krize umění v novodobých dějinách.  

V britských médiích se dokonce hovoří o tom, že by se Spojené království mohlo do roku 2021 stát „kulturní pustinou”, pokud vláda kulturu v zemi nepodpoří. Denně přichází o práci stovky lidí, kteří umění zasvětili celý svůj život. A jim všem vyslala vláda vzkaz o tom, že v oblasti kybernetické bezpečnosti by uplatnění určitě našli. Představa, že tisíce herců, zpěváků a baletek projdou rekvalifikačním kurzem a za pár týdnů budou vytvářet antivirové programy je přeci jenom úsměvná…

Na sociálních sítích kampaň způsobila pozdvižení a prakticky okamžitě se vůči ní vymezila řada známých osobností. Stínová ministryně pro duševní zdraví, Rosena Allin-Khan, tweetovala: „Fatimo, ty jsi ty. Nenech nikoho jiného, ​​aby ti říkal, že nejsi dost dobrá jen proto, že neodpovídáš jejich předem vytvořeným sociálním normám.“ Charlotte Bence z odborového svazu Equity napsala: „Fatima se nemusí rekvalifikovat. To, co Fatima potřebuje, je adekvátní podpora státu jako umělce na volné noze, podpora, která jí dosud chyběla. Freelanceři si zaslouží víc než sponzorovat reklamy, které jim říkají, aby šli pracovat jinam. “ 

Reklama je tak pomyslným hřebíčkem do rakve protikoronavirových opatření britské vlády. Na začátku října totiž kancléř Rishi Sunak prohlásil, že by se lidé ve „všech oblastech života“ měli adaptovat na nové podmínky a nové zaměstnání. Vzápětí dostali možnost si v kariérním kvízu najít své budoucí povolání. A tak se už dostatečně zmatené a demotivované britské obyvatelstvo dozvědělo například, že se hodí na dráhu profesionálního boxera nebo údržbáře a obsluhy zdymadla.

 

Roztomilým detailem je také fakt, že fotografie použitá v reklamě byla převzata z platformy Unsplash, kam mladí fotografové přidávají své fotografie k bezplatnému použití s nadějí, že si jich někdo všimne a nabídne jim placenou práci.

Největší ironií však je, že reklama vyběhla ve stejný den, kdy britská vláda uveřejnila informace o 1300 organizacích, které si rozdělí 257 milionů liber z balíčku vládního Fondu na obnovu kultury ve výši 1,57 miliardy liber. Místo blahořečení za snahu o záchranu britského umění se na ní tak snesla ostrá vlna kritiky za jeho devalvaci. Není tak divu, že se Oliver Dowden, ministr pro digitální média, kulturu, média a sport, od kampaně na svém Twitteru raději distancoval. Ve svém prohlášení uvedl, že reklama rozhodně není dílem jeho ministerstva a že se snaží „zachránit pracovní místa v umění“, což demonstruje i výše představenou pomocí.

 

 

Oficiální prohlášení vydal také mluvčí Borise Johnsona, který zároveň uvedl, že reklama bude stažena z oběhu.  „Jedná se o součást kampaně, která povzbuzuje lidi ze všech oblastí života, aby přemýšleli o kariéře v kybernetické bezpečnosti, ale tento konkrétní obsah nebyl vhodný a byl z kampaně odstraněn.“ 

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články: