Hoax z budoucnosti sdílelo 52 tisíc lidí

31. 7. 2020 | Petr Michl
Proč nepomoci? To si řeklo více než 50 tisíc lidí sdílejících starou černobílou fotografii ztracenou u teplického nádraží. Ve skutečnosti ale šlo o fotografii z filmu Návrat do budoucnosti a zároveň test toho, jak moc si lidé dokážou ověřit informace, než je budou sdílet.

Lidé si neověřují informace a jsou schopní sdílet na sociálních sítích takřka cokoliv. To je často vyslovovaná teze, kterou se rozhodl ověřit Petr Klimeš, svým dosahem nijak výjimečný uživatel Facebooku. Upravil snímek ze známého sci-fi filmu a sdílel příspěvek, který hledal lidi na fotografii, „kteří ji pravděpodobně ztratili“. Ani on ale pravděpodobně nevěřil, že fotka z kultovní filmové trilogie ošálí tolik lidí a jeho post se stane jedním z největších lokálních hoaxů poslední doby.

Na Facebok napsal k fotografii tento popisek:

„Tuto fotografii jsem našel minulý týden na chodníku u vlakového nádraží v Teplicích.
Na zadní straně je nápis „Táta a máma 1955“.
Chci to vrátit majiteli.
S vaší pomocí to půjde!“

Fotografie, na které jsou zachycení krásní a mladí lidé, vypadá minimálně několik desítek let stará. Může být z focení ve studiu u profesionála nebo dokonce ze svatby. Nápis na zadní straně značí, že by mohlo jít o vzpomínku na rodiče, která nyní někomu chybí. Takovéto fotografie prostě nevyhazujete. A právě tento pocit byl pravděpodobně hybatelem sdílení u mnoha lidí. Ti se dokázali vcítit do situace domnělé osoby, která fotografii ztratila, a prostě jen chtěli pomoct.

Ve skutečnosti šlo o fotografii postav George a Lorraine, rodičů hlavního hrdiny z filmu Návrat do budoucnosti, Martyho McFlye, který se díky stroji času vrátí 30 let nazpět do roku 1955. Lidmi na fotografii jsou tak herci Crispin Glover a Lea Thompsonová. Originální snímek vypadá takto.


Zdroj: Universal Picture 

Petr Klimeš fotografii pravděpodobně prohnal vintage filtrem a vytiskl ji v černobílé. Snímek na ne zrovna dokonale ostré fotografii sdílené na Facebooku drží v ruce, takže míra uvěřitelnosti nálezu někde na ulici, je o to větší. Dokonce natolik, že toto vyprávění spolklo s navijákem a poté ho sdílelo 52 tisíc lidí.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Virální marketing
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.