PR trh v Česku dál roste, pro ceny za PR služby to ale neplatí

7. 6. 2016 | redakce
Přes 30 % PR agentur loni zvyšovalo mzdy, naprostá většina z nich má problém najít nové pracovníky. Tři čtvrtiny agentur hledají nové kolegy mezi novináři, 60 % agentur aktivně oslovuje absolventy škol a 65 % agentur přiznává, že se tu a tam rozhlíží i v portfoliu svých konkurentů.

Firmy utrácejí v Česku za PR více než v minulosti a PR agentury více vydělávají. Ukazatel Income fee, tedy čistých příjmů agentur očištěných od nákladů třetích stran, dosáhl v loňském roce rekordní hodnoty 714 milionů korun. Meziročně je to nárůst o 24 %. Podle oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur vyhodnotila poradenská společnost KPMG Česká republika, utržily české PR agentury v roce 2015 1,1 miliardy korun. Trhu i nadále silně dominují agentury sdružené v APRA, které dohromady reprezentují 80 % českého trhu Public Relations.

Agentury se shodují, že tržby v sektoru Public Relations dál porostou. Celé čtvrtině agentur vzrostly během loňského roku příjmy o více než 10 % a polovina agentur se domnívá, že letošní rok pro ně bude ještě úspěšnější, než ten loňský. Že by se měla situace zhoršit, si nemyslí ani jedna z agentur.

Ceny agentury ani loni nezvyšovaly, už třetím rokem stagnují.  80 % agentur je nechalo na úrovních roku 2014, ostatní mírně zlevnili.

„Loni se na českém trhu PR potkaly dva trendy: silný růst ekonomiky a silný růst konkurence. Výsledkem je zvýšení kvality služeb Public Relations, které dnes jsou téměř stejné jako v Západní Evropě,“ komentuje loňský vývoj předseda Výkonné rady APRA Jan Kučmáš.


Předseda Výkonné rady APRA Jan Kučmáš. Zdroj: Blue Events

Hledáme píáristu. Značka: Všichni

I přes to, že 30 % agentur loni zvyšovalo mzdy, naprostá většina z nich má problém najít nové pracovníky.  45 % agentur uvedlo, že největší výzvou pro letošní rok je právě hledání nových pracovníků. „Trh ožil, zakázky přibývají a agentury se snaží najít talentované lidi, jak jen to jde,“ říká Ondřej Kubala, člen výkonné rady APRA odpovědný za oborové výzkumy. „Tři čtvrtiny agentur hledají nové kolegy mezi novináři, 60 % agentur aktivně oslovuje absolventy škol a 65 % agentur přiznává, že se tu a tam rozhlíží i v portfoliu svých konkurentů.“

Komunity a komunikace na sociálních sítích

Klienti žádají po agenturách stále častěji služby v oblasti digitální komunikace. Nejvyšší nárůst aktivit zaznamenaly agentury v oblasti Sociálních médií a vedení komunit, v průměru tvoří aktivity této disciplíny už 15 % všech agenturních zakázek. 75 % agentur očekává, že právě digitální disciplíny čeká v dalších letech největší rozvoj, naopak klasické vztahy s médii a společenská odpovědnost budou podle jejich názoru ustupovat do pozadí.

Průměrné hodinové sazby PR agentur v České republice v roce 2015 (vážený průměr)

Průměrné hodinové sazby se nezvyšují. Rozdíl mezi hodinovkou ředitele a asistenta je zhruba čtyřnásobný.


Zdroj: APRA

Štítky dokumentu: Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.