PR v digitální éře: Nech trolla žít a nerozházej si to s Tondou Blaníkem

15. 10. 2015 | Eva Suchomelová, Stanislava Bílková
Jak se nedostat do konfliktu s trollem? Dle Jaroslava Cermana stačí nebýt hloupý, zlý a nebo šílený.

Třetí ročník konference PR v digitální éře pořádané TUESDAY Business Network si dal za cíl zmapovat současné trendy v komunikaci, digitální nápady a ukázat na úspěšných případových studiích, kudy vede správná cesta. Výrazné proměny mediálního trhu i sílící vliv sociálních sítí vyžadují nové přístupy v Public Relations.

Skvěle to ukázala prezentace Ireny Zatloukalové, která naznačila, že má smysl jít i do předem prohrané války se zkostnatělou institucí, když vám medializované bojůvky pomohou k naplnění vašich komunikačních cílů. Spor o to, zda-li se pořad Kancelář Blaník může ucházet o cenu za televizní tvorbu, když je vysílán pouze na internetu, silně napomohl k tomu, že se Stream.cz začal konečně nazývat internetovou televizí.

Tato vychytralá taktika si zasloužila odborný obdiv. Další prezentace, které se bude věnovat tento text, byla spíše o pobavení internetového davu na úkor těch, kteří si zesměšnění zaslouží. Nejznámější současný internetový troll Jaroslav Cerman vysvětlil, co ponoukne trolla k akci, i to, jak se mu bránit.

Odvážnému štěstí přeje aneb Místo zlatého zrcátka TýTý cena za nejlepší PR projekt

Případová studie internetové televize Stream.cz „Odvážnému štěstí přeje aneb Místo zlatého zrcátka TýTý cena za nejlepší PR projekt“, prezentovaná tiskovou mluvčí Seznam.cz Irenou Zatloukalovou, zaujala  nápadem i provedením.


Irena Zatloukalová

Na počátku byl nepříliš atraktivní produkt – nepřehledná, ničím výjimečná stránka s převážně uživatelskými videi. Bylo tedy třeba změnit produkt. Stream.cz začala později vytvářet mnohem více vlastního obsahu ve vysoké obrazové kvalitě. Web s videi se změnil na internetovou televizi a cíl komunikační strategie zněl: „Jsme internetová televize a chceme tak být vnímáni veřejností, včetně té odborné.“

Bylo proto potřeba změnit komunikaci. V prvním kroku se autoři projektu inspirovali u tradičních televizních stanic a převzali jejich koncept. Začali pravidelně, dvakrát do roka – na podzim a na jaře, pořádat tiskové konference, na nichž představili programové schéma a novinky pro novou sezonu. Překonat ovšem zavedené vnímání Stream.cz jako webu s videi se nicméně takto jednoduše nepodařilo.

Skutečně výrazním vykročením do televizních vod byla až nominace internetové TV Stream do televizní soutěže popularity. Oficiální jednání s pořadatelem soutěže TýTý dva roky nikam nevedly, proto došlo ke změně strategie. Díky mezeře v pravidlech soutěže, která umožnila nominovat do soutěže „české televizní osobnosti, pořady a seriály“ bez dalšího upřesnění, bylo možné nominovat např. původní TV seriál Pizza Boy a politickou satiru Kancelář Blaník. Na svých stránkách tento záměr jasně oznámila a vyzvala diváky k hlasování.


„Akce TýTý" vrtěla mediálním psem zcela ve stylu Tondy Blaníka z pořadu Kancelář Blaník. Zdroj: Seznam.cz

Vyvolala tím společenskou debatu ohledně možnosti nominace jiné než klasické televize, což se odrazilo velkou publicitou v offline i online médiích. Pořadatel nepustil žádnou nominaci Stream.cz do soutěže a všichni se zabývali tím, zda internetová televize může soutěžit v klání tradičních televizí a co v současnosti znamená slovo „televizní“. Ačkoli se objevily i negativní mediální výstupy, projekt splnil původní záměr – všechna média včetně odborných, která se „kauzou“ zabývala, začala Stream.cz označovat jako „internetovou televizi“. Komunikační cíl byl splněn.

Co z toho vyplývá? Cestou k úspěchu je změna přístupu k překážce. Pokud tradiční cesta nikam nevede, je třeba vytvořit vlastní a i ostatním ukázat, že status quo se musí posouvat.

 

Stále častější trend sociálních sítí – trolling. Jak ho využít ve svůj prospěch, nebo se alespoň nestát jeho obětí?

Sociální sítě virtuálně propojují skupiny lidí, kterým umožňují mezi sebou sdílet různé typy informací. Ne vždy jsou však reakce na některá sdělení pozitivní. Pokud se přes sociální sítě snažíte propagovat svoji firmu, výrobek, produkt či sebe jako personu, měli byste si dát pozor například na Jaroslava Cermana, profesionálního trolla českého internetu. Ten při své prezentaci představil právě problematiku trollingu na sociálních sítích.


Jaroslav Cerman

Kdože jsou ti trollové a komu „škodí“?

Trolling je internetová guerilla, která číhá na vaše selhání, chyby a přešlapy. Trollové se účastní diskuzí na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Twitter, Google+ atp., nebo na diskuzních fórech. Jejich pozornost se především upírá na sociálně-politické motivy, neunikne jim ale ani špatná kampaň.

Podle Jaroslava Cermana se dá ideální terč trollů rozdělit na tři kategorie – trouba, zlo a šílenec. Rozeznat je od sebe můžeme podle jejich úmyslů, metody obrany proti trollům, ale i podle způsobu útoku trollů.


Zdroj:Prezentace Jaroslava Cermana

Trouba neví, co dělá. Dělá to bez zlého úmyslu, ale špatně. Terčem posměchu je kvůli pravopisným chybám, špatnému vyjadřování, nesmyslným soutěžím či směšným sloganům. Trollové s troubou nevedou ostrý boj, spíše se posmívají jeho nevědomosti o vlastním hloupém chování. Příkladem může být kampaň energetického nápoje Smarty Drink, Olga Lounová či Anežka a Jiří. Obzvláště Olga Lounová si na jaře tohoto roku naběhla pořádáním semináře „Jak uspět v umění” se vstupem za 1 600 Kč. Ten vyvolal rychle díky aktivitám trollů přes 10 tisíc nezávazných potvrzení zájmu o seminář na facebookové události akce i lavinu dotazů, které dávaly jasně najevo, že si jejich autoři dělají z Lounové pouhou legraci. Posuďte ostatně sami.


Zdroj: cilichili.cz

 Zlo je z pohledu Jaroslava Cermana v současné době na sociálních sítích nejčastěji zastoupené. Souvisí například s rasismem, xenofobií nebo homofobií. Zlo bere srážku s trolly jako výzvu k boji. Nebojí se jim ani vyhrožovat. Trollové se vtipně snaží vyvracet jejich lži a odhalovat zlé úmysly. Zástupcem kategorie zla bývá mnohdy politická agenda a velké ambice. Příkladem může být Klára Samková, Aleš Brichta, Tomio Okamura nebo Otto Chaloupka. Printscreen z facebookového profilu Kláry Samkové níže je ukázkou jejího častého nalétávání na různé hoaxy, za což poté dostává v komentářích často pořádně nandáno. Mimochodem zachytit podobný úkaz není přes jeho četnost zpětně nijak snadné. Klára Samková nesouhlasné komentáře a někdy i svoje omyly hojně maže.

 

Šílenec je ve svém chování nepředvídatelný. Často sám neví, co udělá. Nad svým chováním nepřemýšlí. Jeho úmysly mohou být neškodné, mnohdy ale představuje zlo. I trollové často nevědí, jak k šílenci přistupovat. Zda se mají smát, či ho litovat. Jako příklad šílence Jaroslav Cerman uvedl Jiřího Vyvadila, Víta Zvánovce, Jiřího Ovčáčka či Petra Cibulku.

Nejlepší obrana je prevence!

Jakmile se už jednou stanete terčem trollů, v podstatě jste prohráli. Proto má smysl jen prevence. Nechcete se chovat jako trouba, zlo ani šílenec? Jaroslav Cerman radí: „Nechceš-li být troubou, kontroluj po sobě pravopis. Nechovej se k uživatelům na sociálních sítích jako k dětem, nejsou jimi. Pokud uděláš nějakou hloupost, omluv se. Humor využij jen, když jsi si jistý, že je vtipný. Vyhýbej se citlivým tématům, která by se mohla obrátit proti tobě, a nedělej ze sebe víc, než jsi. Pokud už troubou jsi, přečkej to. Nic netrvá věčně a trolly to přestane bavit.  V angličtině pro tento postoj existuje rčení – Do not feed the trolls, zkráceně DNFTT. Znamená to Nekrmte trolly", ve smyslu nedělejte to, co troll chce - nereagujte na jeho komentáře. Při trollingu je vždy jeden vítěz a jeden poražený - troll vždy vyhrává.

„Nechceš-li být zlý, nebuď! Nechceš-li být šílenec, najdi odbornou pomoc,“ dodává Jaroslav Cerman.

Je troll špatný, zlý či hloupý?

Trollové svou „práci“ nedělají, aby ublížili, chtějí se bavit. Na českém internetu je tento trend stále častější. Na nějakého trolla narazil jistě každý z nás. Můžete tento jev brát jako velkou nevýhodu a nebezpečí například pro svou firemní facebookovou stránku či nově spuštěnou kampaň na sociálních sítích, nebo to můžete vnímat jako příležitost ke zlepšení. Strach z trollingu vás může motivovat k prevenci proti chybám a posunout vás dále ve vnímání své komunikace. Například budete-li se bát, že se stanete terčem posměchu trolla za pravopisnou chybu, raději si svůj text pečlivě zkontrolujte, než jej zveřejníte. Vyhráváte vy, ne troll. Nezapomeňte, pokud už se tedy stanete terčem trolla, nebojujte s ním, přestane ho to bavit.

Štítky dokumentu: Online PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?