Ghostwriting

15. 4. 2009 | Brož František
Ghostwriting není novou záležitostí - jeho služeb využívali již české osobnosti za první republiky.

Illustrační foto
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Ghostwriting je jednou z odnoží copywritingu. Jeho základní myšlenkou je vytváření textů na míru podle objednávky klienta a následné zřeknutí se autorství ve prospěch jiné osoby. S tím pochopitelně souhlasí i tzv. resignace textu a jeho přivlastnění si danou osobou. Text je tedy nadále publikován pod jménem zadavatele a tomu jsou také přisuzována veškerá práva.

Kdo poskytuje ghostwritingové služby?

Ghostwriting většinou nabízí všechny copywritingové společnosti. Povětšinou nám garantují spolupráci zkušeného copywritera (slovotepce), který bývá většinou z novinářské branže, popřípadě má jinou mediální praxi. Pro odborná témata, která vyžadují i rozsáhlejší teoretické znalosti, se občas využívá odbroník přímo z oboru s publikačními zkušenostmi. Jeho nevýhodou je pochopitelně vyšší cena, kterou musíte zaplatit nejen za odvedenou práci, ale i za to, že vám poskytne dané know-how a ještě se zřekne autorství. Levnější variantou je pak volba tandemu - spolupráce odborníka se slovotepcem.

Na co si dát pozor

Podobně jako u ostatních služeb, které si necháváme dodávat externě, i zde může dojít k chybě v celém procesu realizace, od zadání přes dodání. Je tedy potřeba obousměrná komunikace a to po celou dobu tvůrčího procesu.
Dejte si záležet už v samotném prvním kroku - při výběru autora. Seriózní agentury vám předloží autorovo portfolio, které by mělo obsahovat dostatek textů různých žánrů. Vybírejte podle vlastního uvážení - tak jako vám může být protivný styl mluvy některých lidí, tak vám nemusí sedět ani jejich psaný projev. Jednoduše si vyberte takového autora, který vám v tomto směru vyhovuje nejvíce.
Při zadávání tématu - a to nemusí platit jen u těch rozsáhlejších - trvejte na tom, aby byl u zadávání i copywriter, který bude text zpracovávat. Budete mít větší záruku, že autor správně pochopí téma, které zadáváte. Protože zdaleka ne vše, co chcete v textu sdělit, dokážete správně vydefinovat v písemné podobě.
Běžná je také konzultace, která utvrdí autora, že pracuje podle osnovy a ve vámi definovaných intencích. Nejlepší je domluvit se na několika fázích kontroly - budete mít také přehled, zejména u rozsáhlejších materiálů, že ghostwriter pracuje průběžně. Na druhou stranu respektujte jeho časový rozvrh, je jasné, že vám nebude posílat každou novou stránku, kterou napíše.
Výsledný text byste měli mít právo vrátit k drobnému přepracování, u materiálů v řádů desítek stránek pak rozdělte zakázku na kratší oddíly a ke každému přistupujte jako k samostatnému celku - vyvarujete se pak možnému nepříjemnému překvapení na závěr a budete mít lepší přehled o načasování výroby.

Kdy ghostwritera využít

Nabízí se v zásadě tři důvody, proč lidé vyhledávají služeb ghostwriterů.
Nedostatečná schopnost - v žádném případě není ostuda přiznat si, že jste se nenarodili jako spisovatel. V takovém případě je vhodné využít někoho, kdo se slovotepectvím profesionálně zabývá.
Nedostatečná kapacita - najímat nové lidi jen kvůli tomu, aby tvořili texty k vašim projektům bývá luxus, v takové situaci je dobré zauvažovat o využití služby externí společnosti.
Časové důvody - pokud vám "hoří termín", situace není nutně kritická. Agentury jsou zvyklé pracovat pod časovým tlakem při zachování kvality odvedené práce. Pochopitelně za příplatek.

Pro co je vhodné najmout ghostwritera?

  • Odborné články
  • Rozhovory
  • Publikace
  • Návody
  • Komentáře
  • Blogposty
  • Autobiografie

Etická stránka věci

Ghostwriting bývá občas považován za metodu eticky spornou až nemorální. Za primární princip etiky psaného textu je totiž (podle Kodexu Společnosti novinářů USA): "pátrat po pravdě, psát pravdu, zveřejňovat pravdu". Tento přístup je v případě ghostwritingu možné považovat za porušený už v samém principu. Text, přestože to nepřiznává, nevychází z názorů a zkušeností podepsaného autora, čímž už v samém základě uvádí čtenáře v omyl a de facto mu lže.
Nabízí se tedy otázka, zda je ghostwriting, vzhledem k intencím, ve kterých je využívám, možno soudit podle novinářské etiky. Texty takto vzniklé totiž většinou mívají propagační, reklamní anebo PR charakter, v praxi se s nimi tedy nakládá spíše jako s reklamou než nezaujatým textovým výstupem - díky tomu se předpokládá, že tak bude i označena. Jenže právě tento krok by znehodnotil záměr ghostwritingu.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: