Infografika: 20 klíčových faktů o B2B marketingu v ČR

16. 12. 2014 | Irena Šovčíková
Stav českého B2B marketingu shrnuje infografika B2BMonitoru. Pokrývá témata jako marketingové kanály, budování vztahu s klienty nebo průzkum trhu.
59% manažerů očekává v roce 2020 stejný nebo vyšší rozpočet na PR. 1
  • Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
  • Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
  • Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
  • Jak prosazovat obsah do médií?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 1 zdroj: PR Klub 5/2020

B2B marketing má své silné zastání i u nás v České republice. Letos na podzim proto proběhla již 8. ročník B2B Monitoru agentury B-Inside, který přináší shrnutí nejdůležitějších faktů v zajímavé infografice.

Role marketingu je i u firem, které se věnují obchodu s jinými společnostmi, stále silnější. Samostatné oddělení marketingu má v ČR zhruba 16 % firem. Celých 40 % však přistupuje ke svým marketingovým aktivitám systematicky a dává marketingu slovo i při vytváření firemních strategií. Na každých 100 zaměstanců u nás připadá 1,6 marketingových zaměstnanců. Z hlediska rozpočtu to ale nijak slavné není. Průměrně tvoří rozpočet markeťáků 0,82 % celkového obratu firmy. Co ale rozhodně mluví v prospěch marketingu je zjištění, že firmám se silným marketingem v loňském roce rostl obrat 5,5 x více než firmám, které se marketingu moc nevěnují.

Ale jak je to s rozdělením aktivit?  B2B firmy se více spoléhají na tradiční aktivity, které tvoří zhruba 67 % oproti 28 %, které v mixu činností zabírá online propagace. Z konkrétních aktivit získávají nejvíce financí výstavy veletrhů, podpora prodeje nebo organizování akcí. V rámci online prostředí to pak jsou samozřejmě webové stránky, které získávají 19 % marketingových rozpočtů, ale rovněž e-mail marketing nebo PPC.

Když B2B firmy oslovují své potenciální nebo stávající klienty a budují s nimi vztahy, 93 % z nich volí osobní kontakt. Pokud to z nějakého důvodu není možné, mezi další kanály patří telefonický kontakt, průzkum spokojenosti nebo zákaznické dny. Pouhých 19 % buduje vnější vztahy prostřednictvím blogu. Důležité jsou ale i dárky a aktivity pro obchodní partnery. Mezi nejoceňovanější dárky patří víno, psací potřeby nebo různé praktické dárky. Z hlediska aktivit slaví největší úspěch sportovní a kulturní akce, případně klasické pozvání na oběd.

Důležité pro firmy také je, aby věděli jak si stojí na trhu, jaká je konkurence a aby systematicky pracovali s informacemi z trhu. Podniky, které se této aktivitě věnují pravidelně, rostou po obratové stránce o 3,6 procentuálních bodů rychleji než ty, které vyhodnocování dat dělají jen občas. 81 % firem však komplexní zprávu tvoří minimálně jednou ročně. 69 % firem zjištuje pomocí průzkumu spokojenost zákazníků, jen o dvě procenta méně také průběžně monitoruje konkurenci. Využívané jsou také statistické údaje nebo průzkum trhu. Obvykle tak firmy činí za účelem zjištění informací o inovacích, ověření kvality nebo kvůli podkladům pro tvorbu strategie.

Je ale jasné, že hlavně v segmentu B2B jsou důležití vracející se zákazníci. Podle B2BMonitoru tvoří 77 % obratu právě tito klienti. 65 % nově získaných klientů se navíc vrací a realizují nové nápady. I z obchodního hlediska má velký smysl pečovat o stávající zákazníky. 49 % nabídek podaných těmto firmám je schváleno. Oproti tomu, u nových klientů je přijmuto pouhých 21 %.

Celá infografika:

Štítky dokumentu: Infografika

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?