Infografika: na koloběžkách Lime se svezlo v Praze téměř 50 tisíc lidí

8. 2. 2019 | Petr Michl
Služba Lime zveřejnila data za první tři měsíce svého provozu. Ulicemi Prahy se na nich alespoň jednou svezlo takřka 50 tisíc lidí. Do konce roku 2018 na koloběžkách najezdili 315 tisíc kilometrů.

Společnost Lime rozmístila po Praze své první koloběžky 28. září 2018 a neobešlo se to bez kontroverzí či dočasných zákazů provozu, přesto se nedá tato služba považovat za neúspěšnou. Její uživatelé měli po prvních třech měsících provozu elektrických koloběžek na kontě 185 tisíc jízd, během kterých urazili 315 000 kilometrů. Průměrná doba jízdy na koloběžce byla 9 minut a uživatelé koloběžku v průměru využili na vzdálenost 1,6 kilometru. Uživatelů bylo celkově 49 tisíc, což značí, že v průměru na jednoho vychází necelé 4 jízdy.

Na konci října dočasně zakázala koloběžky na svém území radnice Prahy 2. Argumentovala tím, že Lime porušila předčasným spuštěním služby spolu dříve uzavřené memorandum. „Uživatelé elektrokoloběžek ohrožovali chodce nepovolenou jízdou na chodnících a taktéž koloběžky odkládali na nevhodných místech, čímž vytvářeli překážky v provozu,“ sdělila tehdy radnice další výtky.   

Udržitelná městská mobilita a bezpečnost

Právě udržitelnost městské mobility je pro Lime jednou z priorit. Dle ní koloběžky  obyvatelům města přináší ideální ekologickou alternativu ke klasické automobilové dopravě nebo MHD jak na kratší, tak i střední vzdálenosti.

„Cílem Limu je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy. Lime přišel s ideálním řešením rychlého a pohodlného pohybu po městech, a to s nulovými emisemi,“ vysvětluje poslání společnosti Lime provozní manažer Ondřej Široký.

Lime argumentuje také snížením emisí ve měst. Dle společnosti lidé v Praze využíváním elektrických koloběžek ušetřili 84 tun zplodin CO2 a 20 850 litrů pohonných hmot. Do svých kalkulací přitom ale pochopitelně nezapočítává negativní environmentální dopady spojené s ekologickým odstraněním baterií a nefunkčních koloběžek obecně.

Poté, co se začaly množit stížnosti na zhoršenou bezpečnost na pražských chodnících a ulicích, zahájila Lime kroky i v této oblasti. Pomocí aplikace společnost edukuje své uživatele, jak mají správně jezdit a parkovat, a celosvětově běží také velká osvětová kampaň Respect the Ride, která zahrnuje například workshopy věnované bezpečné jízdě a pohybu po městě dle pravidel. Uživatelé se zároveň mohou připojit k závazku bezpečné jízdy s respektem k okolí a na oplátku získají zdarma helmu.

Lime ve světě

Společnost Lime začala na trhu městské mobility působit v lednu roku 2017, kdy na kampusu univerzity v Severní Karolíně spustila první vlastní systém sdílených kol, se kterým následně expandovala do dalších amerických států. V únoru 2018 byly představeny první koloběžky a červnu 2018 již zelené elektrické koloběžky dorazily do Paříže coby prvního evropského města.

Aktuálně Lime působí již ve 100 světových městech napříč pěti kontinenty a uživatelé zelených koloběžek do konce roku 2018 najezdili 25 000 000 jízd, během kterých urazili vzdálenost celkem 43 000 000 kilometrů. Nejúspěšnějším trhem na světě je pro Lime Paříž, ve které koloběžky za půl roku fungování využilo 285 000 lidí. Ti již brzy pokoří milník 3 milionů jízd. Kromě vysoké koncentrace lidí prospívá provozu koloběžek v Paříži i vyspělá infrastruktura pro cyklisty, která je základem pro udržitelnou městskou mobilitu.

S rozvojem cyklostezek by chtěl Lime pomoci i v Praze. „Cyklostezky a pruhy pro cyklisty jsou pro rozvoj ekologické přepravy po městě klíčové. Chceme spolupracovat s městem a se zodpovědnými institucemi a podílet se na rozvoji infrastruktury v Praze, a to třeba sdílením anonymizovaných dat o pohybu uživatelů koloběžek, případně sdílením našich zkušeností z ostatních světových či evropských metropolí,“ komentuje Ondřej Široký cíle Limu v Praze.

Data z provozu si můžete prohlédnout v infografice níže:

Štítky dokumentu: Infografika

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?