Co funguje na Instagramu a s čím uspějete v roce 2019

10. 1. 2019 | Kateřina Němečková
Instagram má miliardu aktivních uživatelů. Je na čase připravit pořádnou strategii a využít všechno, co tato „obrázková síť“ nabízí.

Popularita Instagramu roste společně s jeho funkcemi. V červnu 2018 tato síť překročila magickou hranici jedné miliardy měsíčních aktivních uživatelů. V porovnání s loňským rokem tak došlo k nárůstu o 200 milionů uživatelů. V České republice má podle odhadů účet na Instagramu přes dva miliony lidí. To už stojí za pozornost. Dali jsme pro vás dohromady očekávané trendy pro rok 2019, ať můžete začít připravovat a zlepšovat své kampaně. Bude to chtít dynamiku, emoce, víkendy, umělou inteligenci, nano influencery a samozřejmě peníze (aspoň trochu).

1. Video

Studie společnosti Quintly ukázala, že je na čase Instagram trochu rozhýbat. Videa mají, podle analýzy téměř devíti milionů příspěvků, o 21 % více interakcí (likes a komentářů) než obrázky. Videa zatím používá jen 16,7 % uživatelů (hlavně profily s miliony fanoušků), takže začněte testovat, než vás předběhnou konkurenční profily.


Počty interakcí v porovnání obrázku, karuselu a videa. Zdroj: Quintly 

S tím také souvisí rozmach IGTV a tvorby vertikálního obsahu. Zde je konkurence na českém trhu opravdu minimální, neboť se firmám nechce investovat do tvorby speciálního obsahu – náklady jsou v porovnání s počtem zhlédnutí příliš vysoké. Někdo by ale měl začít, co říkáte? A nebojte se ani živého vysílání. Svým fanouškům přinejhorším ukážete to, že jste jen lidé, co dělají chyby.

V neposlední řadě vyzdobte své IG Stories. Rozšířená realita a její možnosti se pro firemní profily moc nepoužívaly, ale podobně jako emoji, zlepšují vnímání značky jako lidštější. Koneckonců na sociálních sítích se chtějí uživatelé bavit – takže by zaječí ouška nebo kočičí čumáček neměli být na škodu (samozřejmě úměrně poslání značky). Velké značky mohou dokonce vytvářet své vlastní filtry (jak jinak než brandované). Zatím je vlastní tvorba v testování, takže značky musí komunikovat napřímo s Instagramem – do budoucna by měly mít možnost volně tvořit s pomocí Facebook Spark AR Studio.

A nebojte se délky. Uživatelé tráví na sociálních sítích (a s telefony v ruce) stále více času. Instagram chce videi konkurovat YouTube, takže zkuste experimentovat i s delší stopáží (viz výše zmíněná IGTV nebo sofistikovanější příběhy ve Stories).

2. Emoji

Studie Quintly také naznačila, že používání emoji (i.e. smajlíků) přispívá ke zvýšení zájmu fanoušků. Data ukázala, že firemní příspěvky s nimi mají vyšší počet interakcí. Zábavné obličeje/symboly příspěvky polidšťují, a fanoušci se tak mohou lépe „napojit“ na emoce, které chce značka svým příspěvkem sdílet.


Počty interakcí podle počtu použitých emoji v příspěvku. Zdroj: Quintly

3. Víkendy

Do třetice, ze studie vyplynulo, že mají víkendové příspěvky větší míru zaujetí. Konkurence o víkendu je totiž značně nižší – většina příspěvků (76,13 %) je totiž publikována v pracovní dny. Víkendové příspěvky tak mají až o 22,3 % vyšší zaujetí.


Průměrný počet interakcí u příspěvku v porovnání pracovních dní s víkendem. Zdroj: Quintly

4. Nano influenceři

Micro influencerům odzvonilo – přichází nano influenceři. Zatímco některé značky stále (vnitřně) bojují se zapojením influencerů, jiné přišly na to, že celebrita automaticky neznamená vyšší výnos. Většina uživatelů už pochopila, že jsou celebrity za propagaci produktů placené a přestávají jim věřit. Vyšší důvěru u nich pak mají účty s méně než 1 000 fanoušků, u kterých očekávají větší míru autenticity.

5. Instagram friendly

Instagram je primárně síť, na které si sdílí krásné obrázky. Kromě turistických destinací to nejvíce znají provozovatelé restaurací a kaváren, jejichž produkty se na síti objevují opravdu velmi často. Trendem se proto stává úprava interiérů a výzdoby tak, aby zkrátka vypadaly dobře na Instagramu. Čím lépe naaranžujete svým zákazníkům své produkty, tím spíše je vyfotí a nasdílí. Vznikají tak „instagramové destinace,“ kam lidé jezdí jen proto, aby si je vyfotili na svůj Instagram. Konkrétním příkladem může být například tato kavárna z korejského Soulu s interiérem, který snad vypadl z komiksu.

6. Niche

Rostoucí počet uživatelů na straně firem i fanoušků nutí firmy zacílit na ještě menší skupiny než dosud. Disciplína přesného cílení tak bude ještě daleko zajímavější než dosud.

7. Nakupování

Jestli máte e-shop, měli byste se naučit prodávat i přes Instagram. Označování produktů v příspěvcích a možnost jejich přidání do nákupního košíku jsou ideální kombinací pro impulsivní nákupy, které Instagram přirozeně podněcuje. Testy značky Lulus tento předpoklad potvrzují – skoro 33 % uživatelů, kteří přišli na web skrze reklamní post, kliklo i na tlačítko „koupit.“

8. Sponzorované příspěvky

Miliarda uživatelů, 95 milionů příspěvků, 400 milionů stories, měnící se algoritmus… je vám asi jasné, že bez propagovaných příspěvků to brzy nepůjde.

Potenciál Instagramu není v České republice ještě zdaleka naplněn. Je zapotřebí naučit uživatele, co všechno umí a vytěžit z něj maximum. Čím dříve začnete, tím dříve si vás uživatelé všimnou. Tím dříve vás začnou sledovat, a tím spíše jim nezapadnete v konkurenci. Nesmíte však zapomínat, že ne všechny kanály jsou vhodné pro všechny značky. Nevytvářejte obsah „násilím“ – nejlépe ať jej za vás vytváří vaši vlastní zákazníci.

Kam dál?

Instagram Stories jsou již nějakou dobu tím nejvíce diskutovaným formátem původně pouze obrázkové aplikace.  Fakt, že v primárním nastavení mizí po 24 hodinách, vede k tomu, že značky do nich mnohdy nechtějí tolik investovat. O to chuději či spíše nepatřičněji pak mohou jejich Stories vypadat ve srovnání s influencery, kteří je používají jako hlavní okno do jejich životů. Nástroj pro správu příspěvků v sociálních médiích Buffer přináší řešení.

Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.