Pavel Zima na CIF16: Seznam Zprávy nechtějí mluvit o tom, co se stalo před hodinou. Mají být přímo u toho

13. 10. 2016 | Petr Michl

Spuštění vlastního zpravodajství Seznam.cz minulý týden bylo jednou z největších mediálních událostí poslední doby. Na Czech Internet Fóru tak hned jako úvodní vystoupení vyzpovídal generálního a nyní i obsahového ředitele Seznam.cz, Pavla Zimu, Ján Simkanič vedoucí vydavatelství Internet Info pořádající samotnou konferenci.

Zakladatel Seznam.cz Ivo Lukačovič v minulosti několikrát zmínil, že nechtějí být tvůrci obsahu, pouze vytvářet internetovou platformu pro obsah. První otázka tak byla nasnadě: Proč nyní taková změna?

Vnímali jsme prostor pro nové seriózní médium a máme pro to všechny karty v ruce," odvětil Zima. Žádné médium nekoupili, protože neviděli takové, které by vyhovovalo jejich požadavkům. Místo toho přetáhli celou řadu zkušených novinářů. Další přitom jistě přijdou.

Novinky.cz nejsou kanibalizovány, Seznam Zprávy mají  jiné poslání i cílovou skupinu

Zrození vlastního zpravodajství Seznamu může vnést jisté podezření, že za tím stojí také snaha mít zpravodajský obsah zcela pod vlastní střechou a neplatit za něj někomu jinému. Dosud bylo stálicí na hlavní stránce Seznam.cz zpravodajství portálu Novinky.cz, které vytváří, stejně jako Super.cz, vydavatelství Borgis. V něm má ovšem Seznam.cz třetinový majetkový podíl, takže je částečně jeho. Pavel Zima navíc zdůraznil, že zpravodajství Seznamu a Novinky.cz jsou jiné projekty pro jiné cílové skupiny. „Novinky.cz mají třeba 300 článků denně, zpravodajství Seznam.cz má cíl vydat tak 20-30 článků," uvedl s tím, že by se nemělo jednat o převzaté zprávy, ale o jejich vlastní témata, případně o ta uchopená atraktivněji či investigativní formou.

Novinky.cz nyní přenechaly nejvyšší pozici na homepage Seznam.cz právě Seznam Zprávám, není dle Zimy zatím viditelný žádný výrazný pokles návštěvnosti. Jiné zacílení projektů by mělo zajistit to, aby si navzájem nekanibalizovaly čtenáře.

Vzory se mezi současnými českými médii těžko hledají

Po investigativní stránce bychom chtěli zastávat funkci, kterou tady ještě tak před 5 lety plnila Mladá Fronta Dnes," prozradil Zima. Moc současných vzorů kolem sebe jinak nevidí, možná Českou televizi, ale na Seznamu chtějí být ještě rychlejší. Nechtějí mluvit o tom, co se stalo před hodinou, chtějí být přímo u toho. Co tím myslí, ilustroval na reportáži o tom, jak ekologové protestovali proti uhelné elektrárně v Chvaleticích.  „Televize vysílaly z parkoviště před elektrárnou a Seznam měl svého kameramana přímo mezi aktivisty na komíně," přiblížil náskok, který chtějí před dalšími médii mít. Ten může omlouvat i nižší technickou kvalitu ve srovnání s tou televizní, kde dle Zimy zúročuje moderátor zpravodajských pořadů přípravu početného týmu a je spíše jakýmsi interpretem svázaným s čtecí zařízením.


Nové logo Seznam Zpráv

Právě technologické nedostatky jsou jedním z nejčastějších výtek k současnému stavu Seznam Zpráv, které tvoří tým 30+ novinářů a pak také externě několik významných osobností z časopisů Forbes, reportér či portálu Neovlivni.cz. „Vaši novináři ale nejsou povětšinou trénovaní na tvorbu videa," komentoval Ján Simkanič stav, který poněkud komplikuje model, kdy je prvek odlišení média postavený na videu, často minimálně na tom, že na vrchu článku je krátké video shrnující situaci.  „Novináři dodají obsah, my video," představil nastavený model. Mluvil přitom právě o novinářích z externích médií, je ale zřejmé, že video zázemí takto funguje i pro další zavedené novináře z interního redakčního týmu. Seznam má zkušenosti s tvorbou jiných než zpravodajských formátů videí díky Stream.cz.

Homepage Seznam.cz je grunt a bude se na ní  nadále stavět

"Takže vyhledávání jste už vzdali?" zněla bezelstná otázka Jána Simkaniče reflektující fakt, že rozhovor připomínal spíše dialog s šéfem mediálního domu, nikoliv s generálním ředitelem technologické internetové firmy. Dle Pavla Zimy je vyhledávání nadále důležitou součástí jejich služeb, na desktopu si dokonce drží pozice. V mobilní vyhledávání je to ale o poznání horší. "Android čepicemi neutlučeme, nemáme dominantní mobilní platformu jako Google a je zřejmé, že ta situace se bude s rozšiřováním telefonů s Androidem na trhu zhoršovat," přiznal Zima.

Homepage Seznam.cz je nadále středobodem celé společnosti, rozcestníkem k českému internetu nicméně zůstává pro mnoho jeho návštěvníků právě díky obsahu. A je to poznat i na číslech, které Zima prozradil. Doporučení článků z homepage přinese 1,25 milionu kliků za den. Šedesát procent provozu navíc odvedou na weby mimo Seznam,“ uvedl. Weby třetích stran (nepočítáme do nich ty vytvářeném Borgisem - pozn. red.) zařadil Seznam.cz na svou domovskou stránku teprve nedávno a navíc až úplně naspod pod obsah ze svého portfolia.  Zmíněných 60 % činících 750 tisíc prokliků denně je obrovským číslem. Slova Pavla Zimy o tom, že Seznamu se jako zdroji referral trafficu pro média může rovnat v Česku jen Facebook nejsou nijak přehnaná.

Pavel Zima přiznal, že plánem do budoucna může prý být donutit média třetích stran k tomu, aby využívaly pro návštěvy webu získané ze Seznam.cz také jeho reklamní platformu.

První čísla Seznam Zpráv jsou více než slibná

Umístění Seznam Zpráv na top pozici domovské stránky funguje. Dosavadní tři top články měly návštěvnost přesahující 400 tisíc. Mezi nimi byl i třeba rozhovor s Andrejem Babišem. Ten byl natočený a publikovaný bezprostředně po vyhlášení volebních výsledků. Přestože měl technické problémy, bylo to dle Zimy lepší než třeba přístup České televize, kde v tu dobu Jakub Železný pronášel „univerzální komentáře".

U Seznam Zpráv videa fungují.  Zprávy mají celkově kolem 400 milionů přehraných videí denně a to je dost dobrý výsledek. Pro srovnání Stream.cz disponuje 1,2 milionů přehraných videí denně," uvedl Pavel Zima. Do budoucna nejsou vyloučena ani živá videa s prominentní pozicí na homepage. Tato čísla a plány podtrhují to, co Zima během rozhovoru naznačil. Seznam Zprávy mají  ambici šáhnout si na peníze, které nyní vkládají inzerenti do televizní reklamy.

Přitom Pavel Zima přiznal, že za spuštění projektu nestojí propracovaný byznys plán. Nové médium ovšem vzniklo s jistým étosem. Ten zní: „Padni komu padni."  

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?