Pokusy a přešlapy: Musk nadále zavádí v Twitteru rozporuplné změny

6. 2. 2023 | Petr Michl
Loni v prosinci zaznamenal Twitter pokles příjmů od inzerentů, který činil v meziročním srovnání zdrcujících 71 %. Elon Musk potřebuje výpadek nahradit. Touží po penězích soukromých i firemních uživatelů a přichází s řadou kroků, které by mu je mohly přinést.


Zdroj: Twitter / Elon Musk 

Elon Musk sice prohrál ve svém twitterovém referendu o to, jestli by měl být nadále CEO své sociální sítě. Zatím se ale nezdá, že by byl schopný nástupce na obzoru, a tak Musk pokračuje v řízení společnosti způsobem, který známe z posledních měsíců — není snad týden, aby nepřišel se zásadní změnou, kterou posléze po vlně kritiky upravuje. Z většiny změn z posledních 2 týdnů nicméně vyzařuje jasný leitmotiv: najít cestu, jak vydělat více peněz. Níže najdete přehled těch nejzásadnějších.  

Odříznutí přístupu k API Twitteru, které zprvu nikdo nechápal

Twitter 2. února oznámil, že přestane podporovat od 9. února přístup zdarma ke své API. Tedy k jakési softwarové bráně k Twitteru, která dovoluje napojení na jiné aplikace. Například ty na plánování sdílení obsahu typu služby Buffer nebo Later, pochopitelně se ale takové změny dotknou i analytického softwaru pomáhajícímu marketérům pochopit výkon jim svěřených značek na platformě atd. Existuje ale i mnoho menších aplikací, které třeba jen sledují pohyb na konkrétních účtech nebo se snaží zmapovat šíření dezinformací na platformě.

Na první pohled to nedává vůbec smysl. Z dalšího vysvětlování Twitteru nicméně vyplynulo, že cílem tohoto kroku je odříznout od platformy bot účty, které mají za úkol publikovat škodlivý obsah, scraping dat či jejich jiné zneužívání.

Posléze bylo doplněno i to, že API bude přístupná s poplatkem 100 dolarů na měsíc pro oficiální účty s modrým odznakem. To už dává smysl pro výše zmíněné komerční projekty, ne už tolik pro subjekty využívající API k Twitteru například pro akademický výzkum či jiný bohulibý účel, který nejde jednoduše monetizovat.

Na kritiku poukazující na tyto subjekty, reagoval Elon Musk s denním zpožděním 3. února tak, že zdarma bude API pro boty, kteří poskytují dobrý obsah zdarma.  

Nešlo by to promyslet dopředu a říct najednou? V Twitteru řízeném Elonem Muskem evidentně ne.

Firmy si můžou ponechat své zlaté odznaky. Bude je to ale stát 1000 dolarů měsíčně

Vyznat se v hierarchii odznaků není jednoduché, když nyní Elon Musk neustále mluví o těch modrých, které mají prý za 8 dolarů měsíčně velké výhody pro absolutně všechny uživatele. Ještě před Twitter Blue tu byly i zlaté odznaky pro subjekty, které potřebovaly signalizovat, že jde o oficiální účty — typicky společnosti. A firemní klientela je obvykle schopna za svou reputaci utratit více než běžný uživatel. V Twitteru se proto rozhodli ponechat zlaté odznaky těm subjektům, které si zaplatí 1000 dolarů měsíčně.

Tedy není to ještě oficiální, s tímto zjištěním přišel portál The Information.  Dalších 50 dolarů měsíčně by pak mohl stát každý další odznak pro účet svázaný s prvotním účtem značky (představte si třeba účet „firmy XY — zákaznické centrum“, pozn. red.). Tyto údaje potvrzuje i známý spotter Matt Navarra, který byl schopen zachytit konverzaci mezi manažery Twitteru, jež řečené potvrzuje.

Twitter plánuje sdílet příjmy z reklam s tvůrci

Obsah skvělých tvůrců je krví každého sociálního média. Na Twitteru je ale dosud neodměňovala samotná platforma, spíše to nechávala na fanoušcích konkrétních účtů skrze funkce jako Super Follow nebo Spaces s přístupem po zaplacení vstupenky (Ticketed Spaces). Další plán z 3. února mluví o tom, že je Twitter připraven se s tvůrci podělit o příjmy z reklam. Zatím nevíme více detailů, jen připomeňme, že YouTube nabízí ve stejném případě svým tvůrcům 55% podíl na příjmech z reklam.

Ty jsou nicméně na YT celkem snadno přiřaditelné ke konkrétnímu účtu. Uživatelé jsou zvyklí na to, že kliknou na video, které je zajímá, a na začátku nebo v jeho průběhu se objeví reklama. I Facebook už před lety zkopíroval stejný podíl na příjmech pro tvůrce ve snaze přilákat více uživatelů dodávajících platformě video obsah. Facebook ale z dobrých důvodů nevpálí uživatelům reklamu hned před první video, které rozkliknou z feedu. Mezi převážně krátkými videi se uživatelům reklama snáší hůře… i to jsou důvody, proč se Facebook Watch nestal alternativou YouTube.

A taky jeden z důvodů, proč to nebude mít jednoduché ani Twitter, kde většina uživatelů primárně scrolluje feedem tweetů, mezi kterými nepřevažují videa nebo jiný rich media obsah vyžadující nutně rozkliknutí. Twitter i z toho důvodu plánuje další prostor pro umístění reklamy, a to mezi komentáře pod tweetem. Pro jejich plné zobrazení je potřeba tweet rozkliknout, což případnou atribuci pochopitelně usnadňuje.

Je tu ovšem jeden háček, který jste pravděpodobně čekali. Podíl na příjmech z reklamy budou mít pouze uživatelé s modrým odznakem platící 8 dolarů měsíčně. Na otázku, jaký musíte mít dosah u příspěvků a počet lákavých diskuzí pod svými tweety, aby vám to alespoň zaplatilo zmíněné předplatné, neumíme odpovědět. Je ale jasné, že toto může představovat pro mnoho uživatelů značnou překážku v tom, aby tuto nabídku Twitteru vnímali jako skutečně lákavou.

Nad všemi těmito snahami stojí jako vysvětlení pro Muska ne příliš příjemný fakt: jeho kralování je spojeno s masivním odlivem inzerentů. V listopadu přišla společnost Media Matters s odhadem, že z Twitteru odešla polovina ze 100 největších inzerentů. Ještě horší zprávy sdílela v lednu tisková agentura Reuters. Dle ní činil meziroční pokles reklamních příjmů v prosinci 2022 neuvěřitelných 71 %. Vezmete-li v potaz, že je s Vánocemi spojený prosinec v digitálním prostoru inzerenty nejvíce protežovaný měsíc, není to pro Muska dobrá zpráva. A je pak více pochopitelné, proč přichází s dalšími a dalšími variantami toho, jak přinést do Twitteru peníze odjinud. Přislíbit uživatelům podíl na reklamních příjmech působí zdánlivě proti tomu, ale tento krok se může vyplatit dlouhodobě. Ovšem za předpokladu, že Musk bude provoz prodělečného Twitteru do té doby nadále dotovat. 

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: