"V online prodeji letenek máme asi tříčtvrteční podíl na trhu."

4. 3. 2009 | Brož František
Rozhovor s vítězi posledního ročníku Grand Prix Internet Effectiveness Awards.

Illustrační foto
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Před čtyřmi roky spustili revoluční prodej letenek na internetu, po třech letech vyhráli hlavní cenu v nejprestižnější soutěži internetové efektivity – Internet Effectiveness Awards, dnes jsou největším hráčem na trhu v online prodeji letenek s tržním podílem okolo 75 %. Řeč je o internetovém portálu Královna a jejich tvůrcích, kteří v květnu, spolu s dalšími držiteli cen, vystoupí na oborné konferenci Internet Effectiveness Awards. Časopis Marketing Journal, který je mediálním partnerem projektu, aktuálně přináší rozhovor o portálu Královna s lidmi, kteří se podílí na rozvoji portálu Královna ze strany zadavatele i dodavatele, tedy se zástupci společností STUDENT AGENCY a AARON GROUP. 

 

Věra Janičinová, business director - flight tickets, STUDENT AGENCY

Společnost je vlastníkem a provozovatelem portálu Královna.cz. 

MJ: Co bylo prvním impulsem pro tvorbu portálu, jakým je Královna?
Vytvořit pro zákazníky jednoduchý, rychlý a spolehlivý rezervační nástroj, který na našem trhu dosud, zároveň poskytnout efektivní prodejní nástroj pro naše partnery - cestovní kanceláře, servery a podobně. Dále samozřejmě vývoj na trhu, role internetu a úspora nákladů na lidskou práci.

MJ: V době, kdy byl spuštěn, byl již trh s aerolinkami, zejména díky low-cost společnostem, silně diverzifikován. Čím si vysvětlujete, že podobné ucelené řešení, jakým je Královna, přišlo až se zpožděním několika let?
Způsob a myšlenky, jak bude Královna fungovat jsme sbírali delší dobu. Nějaký čas zabralo mapování situace mezi rezervačními systémy. Projekt jsme spustili teprve ve chvíli, kdy jsme si byli jisti, že jsme vymysleli něco lepšího a uživatelsky příjemnějšího.

MJ: V roce 2005 se s Královnou podařilo překvapit trh. Jakým způsobem reagovala konkurence?
Většina konkurence přešla po nějaké na stejný „booking engine“, přejali tak naši myšlenku, s čímž jsme nepočítali.

MJ: Benefit pro klienta je zřejmý. Jaké benefity pak získává provozovatel?
Hlavně úspora nákladů, což je při našem objemu prodeje nezbytné, provize z prodeje letenek od dopravců je nulová, žijeme z transakčního poplatku, který účtujeme k letence.

MJ: Jaká byla v případě Královny návratnost investice?
Zhruba šest měsíců.

MJ: Jste známí také rozsáhlými affiliate programy. S kolika partnerskými weby takto spolupracujete?
Aktivních webů je přes šest set.

"...online řešení mají v dnešní době beze sporu velkou budoucnost, podíl online prodeje se zvyšuje na úkor jiných forem...

MJ: V současné době již máte konkurenci, nabízející podobné služby. Jakým způsobem se vám daří držet na špičce?
Spolu s leteckými společnostmi přicházíme pravidelně se speciálními cenami letenek, určenými exkluzivně pro zákazníky Královny. Kontrolujeme provoz a fungování, pracujeme na vylepšeních. Máme dobrý marketing.

MJ: Jaký podíl na trhu dnes máte?
Celkový podíl spolu s naší sesterskou společností Orbix, která patří do skupiny STUDENT AGENCY máme v ČR 25% podíl na trhu pro online i offline prodej. V online prodeji máme asi 75% podíl na trhu.

MJ: Jakých inovací se portál Královna dočkal v poslední době?
V poslední době Královna změnila vzhled. V minulém roce jsme se zabývali řešením pro slovenský trh, kde provozujeme obdobu Královny – Hviezdu (www.hviezda.sk).

MJ: Kdybychom se měli posunout hodně do budoucnosti, jakým směrem se budou podobná řešení ubírat?
Máme v plánu propojit jednotlivé produkty, protože koupením letenky to nekončí. Online řešení mají v dnešní době beze sporu velkou budoucnost, podíl online prodeje se zvyšuje na úkor jiných forem.

 

Ondřej Volráb, development manager, AARON GROUP

Společnost je tvůrcem portálu Královna a dodavatelem rezervačního systému

MJ: Požadavek zadavatele, tedy poskytovat letenky za lepších podmínek než ostatní, se kryl s přáními konkurence. Jak se vám podařilo najít způsob, jak překonat všechny podobné portály?
Na úspěšnosti portálu se podstatnou měrou podílelo skloubení technických inovací v podobě unikátních postupů vyhledávání nejnižších cen letenek v rozsahu plus i mínus sedmi dní a doplňkových služeb společnosti STUDENT AGENCY s vysokou přidanou hodnotou. Zmíněnými lepšími podmínkami nemusí být totiž vždy pouze nižší cena a na poli prodeje letenek toto platí dvojnásob. Jako dodavatel se AARON GROUP přirozeně snažil v rámci svého řešení podpořit inovační přístup klienta tak, aby mohl co nejlépe realizovat svoji obchodní strategii. V tomto případě se ukazuje zvolený model spolupráce jako velice úspěšný.

"...lepšími podmínkami nemusí být vždy pouze nižší cena a na poli prodeje letenek toto platí dvojnásob...

MJ: Jak dlouho trvala realizace návrhu?
Přibližně půl roku do nasazení první verze.

MJ: Co je největší výhoda vámi navrženého systému?
Jednoznačně flexibilita ve vyhledávání nejvýhodnější ceny v rozsahu plus i mínus sedm dní, která učinila systém zcela unikátním.

MJ: Používají jej v podobném rozsahu jako Královna i konkurenční společnosti?
Svým způsobem ano, ale každá společnost má při prodeji letenek více či méně odlišnou strategii a z toho vychází i specifické využití middleware řešení Symphony, na kterém je portál Královna vybudován. Patrné je to například u prodejců orientovaných primárně na korporátní klientelu. U nich existuje řada požadavků na respektování například vnitropodnikových pravidel služebních cest, zatímco postupy nalezení nejvýhodnějších cen se oproti prioritám individuálního cestujícího mohou lišit pouze v detailech.

MJ: Objevilo se podobné řešení i v zahraničí?
Obdobná řešení opravdu v sousedních zemích nalézt lze, ale s tím, že ty skutečně úspěšná respektují zvyklosti a preference místních trhů a tím se do značné míry odlišují. Jde zejména o způsoby vyhledávání nejnižších cen letenek, prodej doplňkových služeb a v neposlední řadě nabízený komfort plateb, které mohou být dostupné pouze v dané zemi. V současné době spolupracuje AARON GROUP na takto specifických cestovních portálech kromě ČR v dalších devíti evropských zemích.

O soutěži Internet Effectiveness Awards

Internet Effectiveness Awards je soutěž pořádaná v ČR od roku 2005. Jejím cílem je objevovat nejúspěšnější projekty na internetu a prostřednictvím odborných konferencí s vítězi rozvíjet efektivní využití digitálních médií v ČR. Odborná porota hodnotí jediné kritérium – efektivitu internetových řešení. Přihlásit efektivní řešení do letošního ročníku soutěže je možné do 16. března 2009. Vyhlášení vítězů soutěže a konference s vítězi proběhne na konci května 2009. O těchto akcích informuje oficiální web soutěže www.IEA.cz. Časopis Marketing Journal je mediálním partnerem projektu. Autorem a pořadatelem soutěže je Asociace.BIZ – Asociace dodavatelů internetových řešení, o.s.

Štítky dokumentu: Online PR Reportáže Rozhovory

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?