Reklamní předměty

16. 12. 2008 | Brož František
Jak zařídit, aby reklamní předměty nebyly oblíbené pouze proto, že jsou zdarma.

Něco málo z historie

Potisk reklamních předmětů resp. tisk firemních log na předměty je ve světe znám již desítky let, není tomu tak, v České republice. Někteří z nás získali od strýčků z Ameriky před 35lety sadu propisovacích tužek se svým natištěným jménem a s velkou radostí a pýchou je ukazovali. U nás se před roky takovéto předměty nevyskytovaly, nebyly nepotřebné a ani je zde nikdo nevyráběl. Doba se však výrazně změnila.Rozvoj tohoto oboru začíná v podstatě až od roku 1990, o to rychlejší obrátky nabral.
IHned od tohoto roku se začaly objevovat firmy, které nabízely reklamní předměty a jejich potisk. Zpočátku se jednalo o drobné předměty, propis. tužky, zapalovače, trička,čepice apod. Předměty se dovážely především prostřednictvím velkoobchodů v Německu a v Holandsku a v ČR se pouze potiskovaly.

Vývoj technologie

Dnes už existuje řada tuzemských výroben, především pokud jde o výtisky z umělých hmot. Častým trendem je dovoz předmětů z dálného východu.Stejně je tomu i s technologií a zhotovením potisků.
Firmy byly dříve vybaveny potiskovacími technologiemi pouze sporadicky. Zpravidla disponovaly pouze jednou či několika málo technologiemi, někdy dokonce žádnou a potisk pouze zprostředkovali.
V dnešní době jsou technologické postupy jako tampónový tisk pro potisk předmětů, sítotisk pro potisk textilií běžné.
Stejně jako ražba do kožených materiálů či diářů, vyšívací stroje pro výšivku na textilie, trička,polokošile,mikiny,čepice,batohy,ledvinky apod.
Další velmi důležitou technologií je rytí do dřevěných a kovových předmětů pomocí laserových rycích strojů

Velké, nebo malé firmy

Na trhu funguje mnoho společností , různě velké a i odlišně vybavené. Každá má své místo.

  • Velké firmy - nabízejí často zboží z přímého dovozu, mají mnohdy rozsáhlé katalogy i skladové zásoby. Jsou však poněkud nepružné, hlavně pokud jde o tisk, také ceny potisku bývají vyšší. Zpravidla nejsou ochotny pro zákazníka zajistit specifickou nabídku, která není uvedena v katalogu.
  • Malé firmy - často disponují 1 nebo 2 pracovníky, nabízejí pouze potisk, rychle,levněji, ale někdy na úkor kvality. Nemají vlastní nabídku předmětů ani skladové zásoby a tudíž využívají nabídky a katalogů větších firem. Z té skutečnosti plyne, že nabídka není tak široká, nicméně projevuje se pružnost, ochota zajistit i zboží, které není v běžné katalogové nabídce a vyjít tak zákazníkovi vstříc.

 Zákazníci

Stejně tak i zákazníci jsou různí. Někteří vědí co chtějí a problematice rozumí, jsou to většinou mnozí z Vás, marketingový pracovníci větších firem či reklamních agentur. Jsou ale i takový, kteří mají zkreslené představy, chtějí uvést co nejvíce informaci o firmě – logo,název firmy,adresa, telefon,fax, předmět činnosti, slogan, což např. na je většinou na úkor čitelnosti a na některé předměty je tento nával informací zcela nevhodný. Kdo by nosil např. čepici či tričko, kde je mimo loga firmy, telefon i adresa.
Stejným paradoxem bývá přáni nesoudného zákazníka mít co nejlevnější propis.tužky přičemž kvalita,vzhled a provedení tužky odpovídá ceně. I zde platí pravidlo méně znamená více, proto je dobré tuto skutečnost konzultovat s odborníky a dát na jejich rady a doporučení. Tím nemá být řečeno, že zákazník má bezhlavě dát na radu odborného konzultanta společnosti. Je třeba si uvědomit, že pohled zvenčí a více názorů přináší chtěné úspěchy.

Vhodná volba

Reklamním dárkem může být v podstatě cokoliv co má nějakou užitnou hodnotu a na co lze umístit firemní logo. Zajímavost, originalita je při nynější široké paletě předmětů, které se dostanou klientovi do ruky jistou nutností. I dnes je nejběžnějším předmětem propisovací tužka. Nicméně rostou požadavky na její vzhled i kvalitu. Používají se ale i dárky s vyšší užitnou hodnotou jako, radia, mp3 přehrávače, USB flash disky, dalekohledy apod. Stále však vyvstává problém s cenou dárků jejich hodnota většinou převyšuje nově uzákoněný limit 500Kč k odečtení DPH. Myslím, si že i toto zvýšení hranice z 200Kč na 500Kč, je stále nedostačující.

Trendy

Jednoznačně dnes lze říci, že trend v oblasti dárkových předmětů směřuje k originálnímu designu a k vyšší kvalitě provedení. Zákazník je náročný a dárek s nižší kvalitou má pak opačný efekt. Potřeba reklamních předmětů jako jsou obyčejné propis.tužky, trička nízkých gramáží, které nevydrží několik vyprání se výrazně snížil.Výrobci přicházejí stále s novými zajímavými tvary, materiály často spolupracují s proslulými designéry.Vše je dáno poptávkou a vývojem trhu..
Tento trend je vidět už i na drobných reklamních předmětech, hodinkách, stolních hodinách, zapalovačích.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: