#IceBucketChallenge kraluje. Za srpen vydělala 100 milionů dolarů

1. 9. 2014 | Petr Michl
I kdyby vám #IceBucketChallenge lezla krkem, dost dobře nejde zpochybňovat její úspěch. ALS Association přinesla tato výzva 100 milionů dolarů od 3 milionů lidí.

Znáte #IceBucketChallenge? Tato otázka byla pouze řečnická. Máloco bylo toto léto obtížnější, než se tomuto virálnímu fenoménu vyhnout. Možná až otravná frekvence polévání se vodou má své opodstatnění. Dle zprávy ALS Association bylo uplynulý měsíc vybráno přes 100 milionů dolarů.

Tato částka je obrovská. Nedá se říct, že by ALS Association pomáhající lidem trpícím amyotrofickou laterální sklerózou byla předtím zcela neznámou a chudou organizací. V srpnu 2013 například vybrala 2,8 milionu dolarů. Letošní srpen jí ovšem přinesl nárůst vybraných prostředků o 3 500 %. Ačkoliv mechanismus #IceBucketChallenge funguje dle principu polej se do 24 hodin, nebo přispěj", není to tak, že by byla tato iniciativa hnána snahou vyhnout se zaslání peněz pro dobrou věc. I mnoho zlitých" se zapojilo finančně, celkově pak ALS Association zaznamenala 3 miliony donorů. Přitom je potřeba brát v potaz, že ne každý přispěl právě zmíněné instituci. Samsung při svém marketingovém uchopení #IceBucketChallenge zvolil britskou MND Association, někteří lidé preferovali také lokální organizace zabývající se problematikou ALS nebo doporučili i jiné, jejichž poslání věří - v českém prostředí tak například mezi v sociálních médiích vlivnými osobnostmi učinili Adam Zbiejczuk a Petra Hubačová.

I #IceBucketChallenge ale musí jednou přestat fungovat. Graf poskytnutý společností Plenty, která se specializuje právě na pomoc s financováním neziskových organizací skrze příspěvky veřejnosti, ukazuje, že průměrná výše příspěvků začíná klesat. 21. srpna se na nejvyšší hodnotě pohybovala na úrovni 101 dolarů, na konci měsíce ale byla už jen na 30 dolarech. Klesá navíc i celkové množství vybraných prostředků za jeden den. 22. srpna bylo ALS Association zasláno 11,5 milionů dolarů, od té doby se částka snižuje - 27. srpna to bylo téměř dvakrát méně.

Přesto dle vyjádření CEO Plenty, Jeffa Shucka, pro Forbes, tato iniciativa překonává svou účinností cokoliv, co bylo v této oblasti dosud uděláno. Projevuje se to i na zájmu dalších neziskových organizací o zázračný šém. Každý nám teď volá, že chce svůj #IceBucketChallenge... Ve skutečnosti to ale není o kyblíku s ledem. Mohli byste sedět v místnosti rok a přijít s tisíci nápady, které se budou zdát jako záruka obrovského úspěchu, ale většina z nich nebude v praxi fungovat. Namísto toho potřebují charity hledat své základní hodnoty a misi a poté najít, zdali se kolem toho nedá vybudovat zajímavá a chytlavá kampaň," doplnil Shuck.

Úspěch #IceBucketChallenge nelze připsat jen jednomu faktoru. Sešlo se jich hned několik: podstata nemoci ALS, to, že se lidé dokážou do údělu pacientů vcítit, neschopnost medicíny si s ALS poradit i fakt, že výzvu přijaly už zpočátku významné celebrity. Roli hrálo i to, že samotná výzva je zábavná, nebo se tak minimálně zdá při sledování videí. V létě takové zchlazení navíc vypadá jako docela dobrý nápad.
Přesto všechno může lidi omrzet i polévání se ledovou vodou. Po měsíci virálního šíření se tak děje minimálně v USA. #IceBucketChallenge může mít nicméně pozvolnější dojezd díky svému pozdějšímu startu mimo Spojené státy, ale také kvůli tomu, že katalyzátorem jsou lokálně zejména místní celebrity, k nimž výzvy docházejí s různou časovou prodlevou.

Ano, mnoho lidí #IceBucketChallenge odsuzuje jen jako módní vlnu, díky které si mohou jedinci postižení narcismem připadat jako dobří lidé. I kdyby to byla pravda, nelze zásluhy tohoto virálního fenoménu zpochybňovat. 100 milionů dolarů navíc na účtu ALS Association je totiž argument, který vyvrátíte jen těžko.



Kam dál?

Máte problém rozlišit, o čem #icebucketchallenge vlastně je? Sepsali jsem to pro vás - s počátky vzniku výzvy, lékařskou definicí nemoci, mapou šíření, Google Trends i i bucket faily. Zjistěte, co a kdo za těmi kýbly s ledovou vodou stojí a co vlastně znamená ALS v článku #icebucketchallenge vydělává peníze pro dobrou věc. Spoustu peněz!

Zdroj: Forbes, Plenty, ALS Association

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: