Facebook podniká právní kroky proti firmám, které obchodují s falešnými fanoušky a followery

8. 3. 2019 | Kateřina Tauchenová
Po mazání falešných fanoušků z FB stránek a followerů na Instagramu zahájil Facebook další vlnu boje proti prodejcům fake engagementu. Nyní proti nim podniká právní kroky.

Influencer marketing je už nějakou dobu běžnou součástí marketingové strategie mnoha firem. Není proto divu, že sociální sítě jsou pod poměrně velkým tlakem v ohledu prokázání pravdivosti údajů o počtu jejich uživatelů, fanoušků jednotlivých stránek a především o věrohodnosti udávaných metrik, jako je například engagement fanoušků. Firmy i influenceři samotní si jednoduše chtějí být jistí, že jejich fanoušci, kteří reagují na jejich příspěvky, jsou reální lidé a nikoliv nakoupené „mrtvé duše“.

To je samozřejmě špatná zpráva pro všechny firmy, které se obchodem s imaginárními fanoušky a lajky živí. První právní důsledky tohoto trendu pocítila nedávno americká společnost Devumi. V nedávné precedenční kauze rozhodl generální prokurátor v New Yorku, že prodej falešných fanoušků na sociálních sítích je v podstatě nezákonný, a společnost byla donucena ukončit svůj provoz.

Společnost Facebook, které se problém s falešnými fanoušky týká asi nejvíce, už v minulosti také podnikla několik kroků k eliminaci počtu falešných fanoušků u stránek, které se projevily rapidním poklesem počtu fans doslova přes noc, což vyděsilo nejednoho influencera. Nyní ale Facebook oznámil, že proti firmám obchodujícím s falešnými lajky začal podnikat právní kroky.

V oficiálním vyjádření společnosti Facebook stojí:

„Společnost Facebook a společnost Instagram dnes podala žalobu u amerického federálního soudu proti čtyřem společnostem a třem lidem sídlícím v Čínské lidové republice, kteří propagovali prodej falešných účtů, lajků a followerů na Facebooku a Instagramu, ale také u dalších poskytovatelů online služeb, včetně společností Amazon, Apple, Google, LinkedIn a Twitter. Rovněž požadujeme naše práva vyplývající z amerického zákona o duševním vlastnictví, která byla porušena jejich nelegálním používáním našich ochranných známek a značek.“

Skutečnost, že společnost Facebook nejen vykazuje tyto poskytovatele z její platformy, ale skutečně hledá právní zastání, znamená výrazný posun v boji proti těmto nelegálním praktikám.

Díky rozhodnutí soudu v případu Devumi mají nyní právníci společnosti Facebook k dispozici precedent, který mohou použít v boji proti dalším firmám věnujícím se stejnému byznysu.

Tyto firmy navíc není vůbec těžké najít – stačí na dát do Google vyhledávání spojení „buy followers“ a můžete si vybírat z 734 milionů výsledků.  

Facebook si od podnikaných právních kroků slibuje především to, že podobné aktivity nebudou do budoucna vůbec tolerovány a bude za ně hrozit právní postih:

„Žaloba konkrétně žádá soud, aby zabránil těmto osobám a subjektům:

    • Realizovat a propagovat prodej falešných účtů, lajků a followerů na Facebooku a Instagramu
    • Porušovat ochranné známky společnosti Facebook na svých webových stránkách
    • Používání názvů domén značky Facebook pro provozování jejich webových stránek.“

V závislosti na průběhu a hlavně výsledku tohoto případu by se mohlo jednat o skutečný průlom v boji proti prodejcům falešných účtů, lajků a followerů a velký zásah do byznysu, který vznikl jako vedlejší produkt samotných sociálních sítí.

Zdroje: Facebook, Social Media Today

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: