Facebook smaže data pro rozpoznávání obličejů více než 1 miliardy uživatelů

3. 11. 2021 | Petr Michl
Automatické označování lidí ve fotkách? Facebook se ho rozhodl vzdát, stejně jako některých dalších využití rozpoznávání obličejů uživatelů. Ustupuje tak tlaku od nich na větší ochranu soukromí a především se snaží vyhnout dalším soudním žalobám.


Zdroj: Stock Photos on Shutterstock

Že by se společnost Facebook po přejmenování na Meta skutečně měnila? Doslova pár dní po svém rebrandingu oznámila, že se vzdává systému rozpoznávání obličejů na Facebooku. Facebook věnoval do rozvoje této technologie mnoho prostředků a je v podstatě této služby velmi dobrý. Proti nechtěným odhalením toho, jak jste se v 17 letech váleli v podroušeném stavu v tmavém rohu diskotéky, funguje už dávno možnost zákazu automatického označování na fotografiích. Aktuální datový řez jde ale mnohem dál.

Facebook ho popisuje takto:

„V nadcházejících týdnech vypneme systém rozpoznávání obličeje na Facebooku v rámci celofiremního kroku, který má omezit používání rozpoznávání obličeje v našich produktech. V rámci této změny již nebudou lidé, kteří se přihlásili k našemu nastavení rozpoznávání obličeje, automaticky rozpoznáváni na fotografiích a videích a odstraníme šablonu rozpoznávání obličeje použitou k jejich identifikaci. 

Tato změna bude představovat jednu z největších změn v používání rozpoznávání obličeje v historii této technologie. Více než třetina denně aktivních uživatelů Facebooku se přihlásila k našemu nastavení Rozpoznávání obličeje, a může tak být rozpoznána. Jeho odstranění bude mít za následek odstranění individuálních šablon pro rozpoznávání obličeje více než miliardy lidí.“

Jaké jsou k tomu důvody? „Existuje mnoho obav ohledně místa technologie rozpoznávání obličeje ve společnosti a regulační orgány stále ještě nestanovily jasný soubor pravidel pro její používání. Vzhledem k této přetrvávající nejistotě se domníváme, že je vhodné omezit používání rozpoznávání obličeje na úzký okruh případů použití.,“ odpovídá Facebook.

Připomeňme si pak, že nejasné právní prostředí již stálo Facebook stovky milionů dolarů. Žaloba z roku 2015 obviňující Facebook z porušení zákona, které mají chránit obyvatele státu Illinois před invazivními praktikami v oblasti ochrany soukromí a používání technologie rozpoznávání obličeje, skončila letos v březnu tím, že bylo společnosti Facebook nařízeno zaplatit žalující straně 650 milionů dolarů. Ty pak byly rozděleny mezi 1,6 milionů uživatelů, kteří se o odškodné přihlásili. Oním zákonem přitom byla tzv. BIPA, tedy Biometric Information Privacy Act.  Představte si podobnou úspěšnou žalobu třeba jen v každém ze státu USA a asi není těžké dohlédnout, proč je používání a rozvíjení této technologie z pohledu Facebooku velmi riskantní.

Mimo nemožnosti být upozorněn na svou tvář ve fotografiích a videích (uživatelé se ale mohou nadále taggovat sami, pozn. red.) to odnesou i jiné, na první pohled bohulibé funkce. Konkrétně tzv. Automatic Alt Text (AAT), který popisuje slabozrakým nebo nevidomým uživatelům, co je na fotografii, včetně vyjmenování toho, kdo na nich je. V současnosti je využíván u asi 4 % fotografií. Nyní ti, co danou funkci využívají se dozví počet lidí na fotkách, ale ne to, o koho jde.

Facebook věří, že technologie rozpoznávání obličeje má svůj význam. Pro něj v tuto chvíli ale jen ve společensky plně přijatých situacích, například pro lidi, kteří potřebují ověřit svou totožnost, nebo pro prevenci podvodů a vydávání se za někoho jiného. „Věříme, že rozpoznávání obličeje může u takových produktů pomoci s ochranou soukromí, transparentností a kontrolou, takže budete rozhodovat o tom, zda a jak bude váš obličej použit. Na těchto technologiích budeme i nadále pracovat a zapojovat externí odborníky,“ slibuje. Jsme tak docela zvědaví, jestli nepřijde s podobným oznámením brzy i Google, který rozpoznávání obličejů v Google Photos zvládá také až strašidelně přesně.  

Zdroje: Chicago Tribune, Biometric Information Privacy Act (BIPA), Facebook

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.