Geniální jazyková výměna: Brazilští studenti cvičí angličtinu s důchodci z USA

9. 5. 2014 | Petr Michl
Brazilští studenti potřebují především procvičovat angličtinu s rodilými mluvčími, senioři z domova důchodců v Chicagu pro změnu ocení, když si mohou s někým promluvit. Z těchto předpokladů vychází jeden z nejsympatičtějších vzdělávacích projektů dneška.

Digitální technologie a vzdělávání jdou rozhodně ruku v ruce. A někdy mohou přinést ještě mnohem více než pouhé vědomosti. Dokazuje to projekt Speaking Exchange" brazilské jazykové školy CNA zprodukovaný tamní pobočkou síťové komunikační agentury FCB. Jejich jazyková výměna je založena na geniálně jednoduché premise: studenti z města Liberdade v Brazílii potřebují především procvičovat mluvení v praxi, nejlépe s rodilými mluvčími, senioři z domova důchodců v Chicagu pro změnu ocení, když si mohou s někým promluvit.


To jim bylo umožněno s pomocí webového video chat rozhraní. Věkové rozdíly jistě vytvářejí určitou bariéru v možných témat hovoru, i tak si ale mají obě strany co říci. V něčem dokonce připomínají dialogy mezi prarodiči a jejich vnoučaty. Podívejte se na video, které zachycuje, že takovéto konverzace mohou vést nejen ke zlepšování gramatiky, ale i k hlubším lidským citům.

Záznamy jednotlivých hovorů jsou nahrány jako soukromá YouTube videa pro zhlédnutí učiteli, kteří ohodnotí pokroky studentů. Nejlepší na celé věci je to, jak naplňuje definici termínu win-win. Ze vzájemné interakce těží obě strany a ani jedna z toho nemusí mít nijak nepříjemné pocity. Výkonný ředitel agentury FCB sdělil AdWeek: Krása tohoto projektu spočívá v přesvědčení CNA, že tímto nedělá jen lepší studenty, ale zároveň i lepší lidi."

Výše popsaná jazyková výměna je skvělým počinem, ale není nikterak revoluční ani pionýrská. Před několika lety pomohl k životu podobné iniciativě profesor britské Newcastle University, Sugata Mitra. Jeho článek v deníku Guardian vzýval britské seniory, aby věnovali hodinu svého času dětem z indických slumů a vesnic. Během několika dnů se jich našly dvě stovky. Sugata Mitra stojí také za projektem hole-in-the-wall", v jehož rámci byly instalovány počítače s připojením k internetu do zdí veřejných budov v chudých části Indie. Tyto přístroje sloužily mnoha dětem jako "okna poznání" a skutečně napomohly k tomu, aby se některé z nich dostaly na vysoké školy.

Internet a možnosti vzdělávání, které nabízí, umí mnohdy učit lépe než špatný pedagog. I těm ovšem mohou digitální technologie ve výuce pomáhat. Dokazuje to i tento týden Googlem oznámené spuštění beta verze aplikace Classroom, která by měla učitelům zásadně zjednodušit práci a dovolit jim zaměřit se skutečně na předávání znalostí.  

Zdroje: Adweek, Guardian

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.