Google chce penalizovat nepravdivý obsah. Podívejte se, jak k tomu přistupuje

17. 3. 2017 | Milada Zemanová
Google vytváří nový algoritmus pro omezení znepokojujícího, nepravdivého a urážlivého obsahu vyhledávání. Bude toho umět víc než označování fake news.

 Zdroj: Search Engine Land

Pomocí lidských hodnotitelů chce Google naučit své algoritmy, jak lépe rozpoznat urážlivé a často i obsahově nepravdivé informace. Snaží se tím docílit toho, aby na předních pozicích vyhledávání nabízel důvěryhodné výsledky. Chce proto lépe rozpoznávat nepravdivý a urážlivý obsah, na který mohou narazit jeho uživatelé.

Paul Haahr, jeden ze senior inženýrů v Google, který má na starosti právě kvalitu vyhledávání, k celé záležitosti uvedl: „Chceme se zaměřit na prokazatelně nepřesné informace.“ Tento boj má být komplexnější než pouhé označování tzv. fake news. 

Google spolupracuje s hodnotiteli kvality

Celosvětově Google spolupracuje s více než 10 000 lidmi, kteří mají za úkol provádět přesně stanovená vyhledávání a následně hodnotit jednotlivé výsledky na nejvyšších pozicích podle toho, jak přesné se jim zdají coby odpovědi. Tito tzv. hodnotitelé ale nemají pravomoc výsledky vyhledávání ovlivňovat přímo a ohodnocení některé stránky coby málo kvalitní, neznamená její propad na pozicích. Získaná data jsou využívána pro vylepšení vyhledávacích algoritmů Googlu.

Zmínění hodnotitelé musí postupovat podle 200 stran dlouhého manuálu, který jim pomáhá určit, jestli hodnocená strana splňuje kritéria na kvalitu.

Jak správně rozpoznat urážlivý a znepokojující obsah

Nedávno byla do zmíněného návodu přidána i sekce, která hodnotitelům popisuje, jak správně začít používat nový typ hodnocení, konkrétně „znepokojující – urážlivý“ obsah (v originále Upsetting-Offensive).

Podle rad obsažených přímo v návodu, znepokojující a urážlivý obsah se typicky vykazuje následujícím:

    • obsah, který propaguje nenávist a násilí na základě rasy, etnika, náboženství, pohlaví, postižení, národnosti, věku, sexuální orientace a další
    • obsah pomlouvající rasu nebo obsahující extrémně urážlivou terminologii
    • explicitně zachycené násilí, včetně násilí na zvířatech a zneužívání dětí
    • násilný popis, jak vykonávat škodlivé činnosti
    • další typy obsahu, který by uživatelé ve vašem okolí považovali za extrémně znepokojující nebo urážlivý

Níže například najdete dva možné výsledky pro vyhledávací dotaz „historie holocaustu“. První z nich obsahuje diskusi a podněty, jak ostatní přesvědčit, že se holocaust nikdy nestal. Tento výsledek byl tedy označen štítkem „znepokojující – urážlivý“. Druhý výsledek obsahuje historicky přesné informace.

 

Označení štítkem neznamená okamžitý propad v pozicích ani ban

Nabízí se otázka, co se stane, pokud některý z hodnotitelů označí výsledek vyhledávání štítkem „znepokojující – urážlivý“. Prozatím nic okamžitého. Získaná data slouží jako podklady pro kodéry, aby vytvořili vyhledávací algoritmus, který bude urážlivý a znepokojující obsah automaticky rozpoznávat.

Následný postup by byl takový, že vyhledávací algoritmy poté již samy označí nevhodný obsah zmíněným štítkem a dané stránky by se uživateli nezobrazily ve výsledcích vyhledávání.

Ovšem to, že některá stránka bude označena zmíněným štítkem neznamená, že se nebude uživateli zobrazovat vůbec. Například pokud bude někdo hledat vysloveně stránku bílých šovinistů, tak by ji měl být schopen najít.

Kdo hledá urážlivý obsah, obdrží faktické informace

Google také myslí na situace, kdy například bude někdo hledat potenciálně urážlivý či znepokojující obsah. Ve svém návodu pro hodnocení podchycuje i takové situace, kdy si bude více informací hledat člověk, který už zpochybňuje, že se holocaust opravdu stal. I v takovém případě by měl uživatel získat důvěryhodné a fakticky pravdivé informace.

Níže najdete příklady, jak interpretovat některé vyhledávací dotazy, které by mohly mít označení „znepokojující – urážlivý“.

 

Budou tato pravidla fungovat?

Google uvedl, že možnost označování výsledků vyhledávání štítkem „znepokojující – urážlivý“ již nějakou dobu testuje s částmi svých hodnotitelů a některá výsledná data již zapojil do úpravy hodnocení výsledků vyhledávání, kterou nasadil v prosinci 2016.

Některé změny se již projevují a určité falešné informace již Google nezobrazuje. Dříve například bylo snadno dostupné nepravdivé video, ve kterém prezident Obama uvádí, že se narodil v Keni, které se již ve výsledcích vyhledávání nezobrazuje. Pokud tedy ovšem nezvolíte možnost „videa“, kde je hned mezi prvními výsledky právě zmíněné video dostupné na YouTube.

„Uvidíme, jak věci budou fungovat. Budu upřímný, učíme se za pochodu,“ doplnil Haahr s tím, že Google doufá, že se bude jednat o velké vylepšení.

Zdroj: Search Engine Land

Štítky dokumentu: Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: