Jak funguje facebookový News Feed? Nechte si to vysvětlit přímo od zdroje!

3. 5. 2022 | Barbora Vičarová
Teorií o tom, jak funguje algoritmus pro zobrazování příspěvků na facebookové zdi, je plný internet. Nyní ale sám Facebook na svém blogu přináší mnoho odpovědí na otázky marketérů . Jak tedy funguje řazení News Feedu a co byste o něm měli vědět?

Facebooková zeď, neboli News Feed, je to první co uživatel na sociální síti vidí. Přináší rozmanitou strukturu příspěvků –⁠ najdete na ní fotky vašich přátel, události ve vašem okolí, zpravodajské články nebo video o tom, co vás zrovna aktuálně zajímá. Kdo ale určuje, jaký příspěvek se do News Feedu dostane a jak budou jednotlivé příspěvky řazeny za sebou? Na svém blogu, ve videosérii Let Me Explain (Nech mě to vysvětlit), přináší cenné odpovědi sám Facebook.

Hned na úvod Facebook vysvětluje, jak takový algoritmus funguje: 

„Naším cílem je zajistit, abyste při každém otevření aplikace na Facebooku viděli v horní části vašeho kanálu příspěvky, které jsou pro vás nejcennější. A protože většina lidí má ve svém kanálu novinek více obsahu, než kolik by zvládli projít během jedné návštěvy, používáme algoritmus k určení pořadí všech příspěvků, které vidíte.”

News Feed tu nebyl vždy. Když byl v roce 2004 Facebook založen, čerpal z logiky dřívějších populárních sítí, jako byl třeba MySpace – hlavní částí byl profil a, pokud jste se chtěli dozvědět novinky ze života svého kamaráda, museli jste si ho nejprve vyhledat a podívat se na jeho profilovou stránku. V roce 2006 pak Facebook přišel se zdí plnou příspěvků, která v různých obdobách funguje dodnes a personalizovaně přináší každému uživateli to, co ho nejvíce zajímá. 

Celý proces vyhodnocování Facebook nazývá News Feed Ranking a skládá se ze čtyř kroků, kterými projde každý příspěvek na síti. Pojďme si je rozebrat jeden po druhém. 

Inventář příspěvků (Inventory)

Výchozím bodem pro každého uživatele je inventář. Jde o všechny nové příspěvky, které by vás potenciálně mohly zajímat – tedy o všechny příspěvky vašich přátel, novinky stránek, které sledujete, události, co se dějí ve vašem okolí nebo reklamu, která cílí na uživatele jako jste vy. Příspěvků je však tolik, že je nelze projít všechny, a proto musí propadnout trychtýřem do další fáze. 

Signály (Signals)

Algoritmus sleduje určité signály skrze které vyhodnocuje, co by vás mohlo nejvíce zajímat. Sleduje, jak moc s daným člověkem komunikujete, jaké příspěvky lajkujete a jaké stránky nebo skupiny navštěvujete a trávíte na nich nejvíce času. Kromě obsahu sleduje i formu – pokud vás nejvíce baví video, budete na zdi vídat mnohem více videoobsahu než uživatel, který tráví dny čtením psaných příspěvků nebo prohlížením fotoalb. 

Predikce (Predictions)

Díky signálům pak může algoritmus predikovat vaše chování. Pokud tedy pravidelně lajkujete fotky z dovolené vašeho kolegy, nabídne vám jeho dovolenkové fotoalbum i v budoucnu, protože doufá, že ho opět opatříte palcem nahoru. 

Skóre (Score)

Na základě vašeho chování a predikcí se každému příspěvku vypočte tzv. skóre. A čím vyšší skóre, tím výš se příspěvek objeví ve vašem News Feedu. 

Obecně tedy platí, že čím aktivnější uživatel jste, tím přesnější bude algoritmus vaší facebookové zdi. I přesto se ale může stát, že se algoritmus přesně netrefí a bude vám ukazovat něco, o co zájem nemáte. A proto si lze v nastavení upravit svoje preference. 

V Nastavení si v záložce Předvolby kanálu vybraných příspěvků můžete aktualizovat, co by vám algoritmus měl ukazovat. Jde například o:

  • Oblíbené: Zde si můžete označit svých Top 30 Stránek, které chcete vídat nejvíce. 

  • Od nejnovějšího: V Nastavení si lze nastavit jako výchozí řazení Feedu od nejnovějšího příspěvku a tím tak algoritmus úplně obejít.

  • Ankety: Algoritmus bude přesnější, kdy budete vyplňovat ankety, které vám Facebook klade. 

  • Uspat příspěvek: Pokud se vám něco nelíbí, lze pomocí tří teček u postu danéh uživatele uspat na 30 dní nebo ho úplně přestat sledovat. 

Ačkoliv facebookový algoritmus pracuje s velkým množstvím dat a není pravděpodobně možné podrobně vysledovat, co vše pozici příspěvku zcela ovlivňuje, je i tak vhodné pochopit alespoň logiku jeho hodnocení v těchto čtyřech krocích. Můžete díky tomu sledovat své chování na síti a zkoumat, jak se promítá do skladby vaší zdi. Přejeme tedy příjemné scrollování! 

 
Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: