Jatka v Twitteru: Musk ochromuje vyhazovy celá oddělení. Předplatné za 8 dolarů je už připraveno

8. 11. 2022 | Petr Michl
Elon Musk je jiný sekáč. Ten se nezakecá… Rozhodně to tedy dokazuje v prvních týdnech svého kralování nad Twitterem.


Zdroj: Twitter / Elon Musk

Elon Musk uvádí v život svou představu o nových ziscích z předplatného a zároveň vyhazuje zaměstnance po stovkách. Mimo jiné ty, co měli na starosti dodržování lidských práv na platformě nebo kurátorství obsahu a potírání fake news.

Svým místem ve Twitteru si nemůže být jistý téměř nikdo a výpovědi jsou prý podávány tak, že vám buď přijde e-mail s výpovědí, nebo se najednou nedostanete do firemního Slacku, a vytušíte tak brzký příchod zmíněného e-mailu. Vlna takového propouštění může zastrašit i inzerenty. Mezi ochromenými odděleními jsou totiž i ty, které se podílely na tzv. brand safety reklam a značek.

Předplatné za 8 dolarů bude

Odpovědí i na možné odchody inzerentů nicméně má být výraznější zdroj financování z kapes uživatelů. Plán na předplatné ve výši 8 dolarů měsíčně za formát účtu Twitter Blue znamenající mimo jiné ověření osobnosti se už dává do pohybu a údajně se již začíná testovat v Indii, někteří uživatelé s modrým odznakem ho pro změnu ztrácí.

Elon Musk svou motivaci pro tento krok mimo té finanční vysvětloval i snahou zjistit, kdo je skutečným uživatelem, nikoliv botem. Zároveň je modrý odznak dnes často znamením ověřené celebrity či veřejně známého člověka. Uživatelé si dle Muska ovšem zaslouží rovnost, ta ovšem paradoxně přichází s cenovkou. Dle Muska je 8 dolarů ještě láce, ale zkuste odpovědět sami. Je podle vás lepší předplatné Netflixu či Spotify, nebo znak vedle vašeho jméno potvrzující, že jste to skutečně vy?

Legraci si z toho dělal i moderátor slavné The Daily Show při svém vystoupení v Atlantě, kde řekl:

„Mám otázku: Pokud se snažíte vytvořit na Twitteru rovnost, proč za ověření někoho platit? Tak prostě dejte každému modrý odznak. Proč lidi zpoplatňujete? Nedává smysl nabízet to jako ‚rovnost' a pak to zpoplatnit, chápete, co tím chci říct? Dovedete si představit, že by Martin Luther King řekl: ‚Mám sen. Mám sen... a všechno vám o něm řeknu za 8,99 dolaru měsíčně.' To by nebylo to samé."

Vyhazovy, kam se podíváš

Lidé obhajující aktuální Muskovy kroky uvádějí, že 7500 zaměstnanců na společnost s takovýmto digitálním produktem jsou prostě příliš. A nějaký řez skutečně kvůli neuspokojivým výsledkům přijít musel. Možná mají pravdu. Výběr některých oddělení, které jsou vyhazovy fakticky likvidována ovšem naznačuje, že Musk je vybíral zejména s tím, že se neslučují s jeho představou svobodného slova. Níže následuje jejich výběr s názvy oddělení v angličtině.

Accessibility Experience

Musk se vzdal lidí, kteří se věnovali přístupnosti aplikace pro lidi s nějakým znevýhodněním. Potvrdil to svým tweetem jeho nyní již bývalý šéf Gerard K. Cohen.

  

Machine learning ethics, transparency and accountability

Tým, který se zabýval etikou učení AI a transparencí fungování algoritmů, byl rozpuštěn. Možná poněkud překvapivě, protože druhé zmíněné téma se zdálo být pro Muska důležité. Padáka dostal šéf týmu Rumman Chowdhury i jeho kolegové.

 

Communications

Elon Musk je známým střelcem i v oblasti externí komunikace. Ostatně v Tesle jednoho dne zrušil účet na Facebooku prostě jen, protože ho Facebook na rozdíl od Twitteru nebavil. Dle Techcrunch nyní komunikační tým Twitteru ztrácí mnoho zaměstnanců, a to i v části interní komunikace. I proto se aktuální změny k propouštěným zaměstnancům dostávají dost nestandardně.

Public Policy

Dle serveru Politico je rozpuštěna polovina oddělení Public Policy. To se podílelo na řešení vtahů s vládními a nadnárodními aktéry, zejména v souvislosti s možnými formami regulace, které se nad sociálními médii v poslední době vznáší. Zároveň se ale podíleli na tom, aby Twitter fungoval jako více civilizované místo před konkrétními volbami.

Curation

Kurátorství v pojetí nyní již neexistujícího oddělení znamenalo například podchycení takzvaných trendujících témat a jejich doplnění o kontext. Zabývalo se také live eventy, ale především se snažilo vymýtit na platformě dezinformace. Vzhledem k tomu, že Musk chce dát volnému projevu pouze limity dané zákonem, je jasné, že zase tolik lidí na snahu bránit šíření dezinformací nebude potřebovat.

 

 

To, že je práce oddělení Curation potřeba, dokázal v posledních dnech Elon Musk sám. Do domu předsedkyně americké Sněmovny reprezentantů, Nancy Pelosi, se vloupal lupič a zranil jejího manžela Paula kladivem. Lupičem byl Davida DePage, který sdílel na sociálních sítích pravidelně antisemitské konspirační teorie, násilné výhrůžky novinářům v měsících předcházejících vloupání a popíral výsledky posledních prezidentských voleb v USA.

Ze strany mnoha politiků z řad republikánů nepřišlo jasné odsouzení, ale spíše zlehčování. Bývalá ministryně zahraničních věcí za demokraty, Hillary Clinton, to komentovala takto: „Republikánská strana a její mluvčí nyní pravidelně šíří nenávist a pomatené konspirační teorie. Je šokující, ale ne překvapivé, že výsledkem je násilí."

Elon Musk si nemohl pomoci a odpověděl jí komentářem tweetu, v kterém Clinton odkázal na článek s titulkem „Hrozná pravda: Paul Pelosi byl opět opilý a v pátek brzy ráno se dostal do sporu s prostitutem" z webu známého pro šíření dezinformací.

Ironie, když toto provádí CEO Twitteru je až bolestivá. A jen přidává do obav mnoha značek, které sice zatím nestahují na Muskově platformě své reklamní kampaně, ale o zachování „brand safety“ na ní mají své pochyby a své dolary dokážou přesměrovat jinam. Dost dobře se tak může do určité míry naplnit jeden z jeho blouznivých nápadů z dubna tohoto roku, kdy si na Twitteru reklamy nepřál. 

Zdroje: The LA Times, Techcrunch, Adweek

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: